Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Dyrt...?
Skrivet av Billy, 2013-08-02 21:47:22
Dyrt...?! Jämfört med vad...? Gapiga toknyliberaler som inte kan få nog av billigt! Hur mycket "billigt" tål vi? Finns det något som är kvalitet idag? Alla tvingas till att bli "billiga" och kvalitet spelar ingen roll. Det genomsyrar dagens samhälle.
|
|
Billigt är inte bäst!!
Skrivet av Göran, 2013-08-02 21:02:58
Det är inte billigt det ska vara utan bara mindre dyrt. För det är just dyrt flygledning är idag. Man bedriver flygledning som man har gjort de sista 20 åren. Med dagens teknik kan man effektivisera rejält om viljan finns. Den administrativa kostnaden måste sänkas och anpassas till den produktion som kunderna efterfrågar. Alla i en organisation måste vara kostnadsmedvetna annars kan man stå sig stark.
|
|
Billigt är bäst
Skrivet av White trash, 2013-08-02 19:17:24
Jo, det är precis vad vi behöver! Billigt, billigare, billigast. Flygbolagen lider verkligen av höga kostnader...! Det är ett mantra i dagens samhälle. Allt ska bli billigare, alla skiter i om det blir sämre. Allt blir ju sämre och det är ok om det gäller oviktiga produkter/tjänster men inte om det gäller samhällsviktiga funktioner. Fy vad jag är trött på dålig kvalitet! Ingen bryr sig om allt skit som säljs idag, bara det är billigt! Alla ska ha råd med allt! Platt-TV åt folket!
|
|
EU måste styra upp
Skrivet av Göran, 2013-08-02 11:20:58
Europas luftrum skulle bli mycket mer effektivt ifall medlemsländerna visade en vilja att effektivisera. Tillsätt starka ledare så blir det verklighet. Det saknas tydlighet och bra ledarskap i det statliga bolagen. Skapa en hårt reglerad fri marknad så kommer resultaten av sig själv.
|
|
@Lasse
Skrivet av Björn, 2013-07-31 12:56:29
Sök på nätet efter FAA contract towers. I USA drivs flygledningen av flera olika aktörer. Intressant rapport kom ut november 2012. Ett mycket lyckat program och de statliga driftsenheterna ligger i lä när det gäller både flygsäkerhet och effektivitet. Trevlig och lärorik läsning.
|
|
FAA m.m
Skrivet av Lasse, 2013-07-31 00:47:14
Det är intressant o läsa inlägg som det från Observer , Björn m.fl som vurmar för privatisering av flygledning. I artikeln ovan tar man istället upp USA som det goda exemplet där FAA driver flygledningen som ju faktiskt är statligt !! Sen är det ju faktiskt precis som artikeln säger att det måste läggas mycket mer asfalt o byggas terminaler som kan ta emot den ökande trafiken... framför allt i europas storstäder.
|
|
Flygplanen blir större
Skrivet av Pilot, 2013-07-30 11:02:30
Då flygmaskinerna blir större så minskar antalet rörelser i luftrummet. Likaså blir det färre antal landningar/starter på de stora internationella flygplatserna. Större maskiner kräver längre separationer, dubbel tid mot idag. Bra utveckling!
|
|
Plan
Skrivet av Svempa, 2013-07-30 10:55:24
Bygger uträkningen på att bolagen fortsätter att flyga med plan i stil med A320/B737? Skulle väl i så fall bli bättre om de satte in färre men större plan?
|
|
Äntligen
Skrivet av Björn, 2013-07-30 09:16:17
Är på tiden att man lägger press på byråkratin. Inte en dag försent! Flygledningen i Europa är en katastrof ekonomiskt och inga providers vill bli konkurrensutsatta nationellt och tvingas till effektiviseringar. Hur många adminstrativa anställda går det på en operativ flygledare? Låt flygledningen i Europa gå samma väg till mötes som flygbolagen. Låt privata alternativ komma in och säkra upp utvecklingen. Lagar och regelverk styr och försäkrar bolagens leveranssäkerhet. Lika för alla!
|
|
Hm
Skrivet av !?, 2013-07-29 23:31:25
Jag var sarkastisk, flygbolagen blöder men vi ska betala fantasisummor i löner till människor som visserligen har ett kvalificerat jobb men.,,
|
|
Förbjud flyg på korta sträckor
Skrivet av Bertil, 2013-07-29 23:05:56
Bygg ut snabbtåg på kortare sträckor i hela Europa. Det har gjorts på många platser. Det behövs inte flyg mellan Sth-Gbg och motsvarande sträckor. På så sätt frigörs ytterligare luftrum.
|
|
Försvarsmakterna vill ha kontroll...
Skrivet av Anders J, 2013-07-29 22:56:17
och därför är man motståndare till ett gemensamt luftrum över Europa. Vapenindustrin är en av världens största industrier och det ligger inte i många länders intresse att minska tillverkning av försvarsmaterial. Ett gemensamt Europa är bara en önskedröm så länge korruption tillåts leva vidare. EU borde kunna ha ett gemensamt försvar och därmed frigöra enorma resurser. Satsa dessa på utbildningsektorn istället!
|
|
Staterna håller emot
Skrivet av Observer , 2013-07-29 19:47:37
Alla talar om att effektivisera och att sänka kostnaderna och sen åker de statliga bolagen hem och gör tvärtemot. Detta fenomen har synats och nu ökar trycket på det g:a statliga byråkratiska leverantörerna av flygtrafiktjänster. Inget kommer att förändras förrän man tillåter privata bolag att verka. Som i Sverige och då vet vi vad som händer. Bolag i konkurrens blir säkrare, mer kostnadseffektiva och levererar lägre priser. Precis vad industrin vill se!
|
|
Artiklen
Skrivet av pf, 2013-07-29 17:34:42
ser ut som en miks av epler og bananor.....er det flygplatsernas kapasitet og/eller luftrommet det skrives om, eller bare luftrommet?
|
|
ARN och GOT framtida transferflygplatser?
Skrivet av Jan, 2013-07-29 16:07:03
Ursäkta en amatör inom detta område. Men om kaoset fortsätter skulle det inte kunna bli så i framtiden att de stora långlinjeflygbolagen börjar styra viss trafik till ARN och GOT från naven på kontinenten? Jag föreställer mig att det svenska luftrummet är relativt glest trafikerat vilket underlätta när det gäller slottider och Europatrafiken är ju välutbyggd från ARN och GOT. Eller är jag totalt under isen?
|
|
Se på historien
Skrivet av ..., 2013-07-29 14:57:53
Det motiverar knappast oviljan men se på den europeiska historien av krig och konflikter bara de senaste 100 åren så kan problemet lättare förstås. Men som sagt det motiverar inte oviljan men kanske kan vara till hjälp för att åstadkomma en lösning.
I USA behöver de i alla fall inte oroa sig för gränser och annat elände. Någon som vet om det civila och militära flyget delar luftrum där som i Sverige?
|
|
svar till Hm
Skrivet av inte avundsjuk, 2013-07-29 12:03:25
Flygledarna ute i Europa har redan lönen du nämner och det fungerar inte, men du har säkert något ytterligare konstruktivt förslag att ta till från dina djupa kunskaper.
|
|
Hm
Skrivet av !?, 2013-07-29 08:55:58
Bara flygledarna får minst 100000 i månaden så löser sig allt!'
|
|