Skriv ut  

Europa riskerar överfullt luftrum

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 juli 2013
Om drygt 20 år är Europas luftrum överfullt. Det har Eurocontrol räknat fram och slår fast att det är en situation som kommer att kosta flygbranschen svindlande 40 miljarder euro i ökade kostnader. Och ingen lösning är i sikte.
- Lekstugan fortsätter, menar Svensk Flygbranschen.

Från och med nu och fram till 2035 ökar den europeiska flygtrafiken med 50 procent. Det menar den så kallade tillväxtanalysen som den europeiska flygtrafikorganisationen Eurocontrol där i princip alla EU’s medlemsstater tillsammans med ytterligare länder ingår. Stämmer kalkylen innebär det att det då, om bara 12 år ska genomföras 14,4 miljoner flygningar per år.
           
Problemet är bara att kapaciteten hos de europeiska flygplatserna bara ökar med 17 procent under samma tid. Resultatet: Ett överfullt luftrum med enorma kapacitetsproblem.

– Ett tänkbart scenario är att år 2035 är det 1,9 miljoner flygningar som inte kan genomföras. Det blir alltså ett glapp i kapaciteten på 12 procent. Dessutom kommer 20 av flygplatserna i Europa att under minst sex timmar per dygn operera på 80 procent av sin kapacitet. Idag är det bara tre, skriver Eurocontrol i sin analys. En av dem, Heathrow, har bara två banor och ligger under högtrafik på 98,5 procents kapacitetsutnyttjande i snitt.
           
Minsta störning i det redan nu ansträngda luftrummet skapar förseningar och på sikt kommer de att öka ytterligare och fortsätter utvecklingen räknar Eurocontrol med att det kommer att kosta både flygplatser och flygbolag svindlande summor: 40 miljarder euro i uteblivna intäkter och 5 miljarder euro i förseningskostnader. Per år.
           
En av orsakerna till vad flygbranschen i ett gemensamt uttalat kallat ”hotet mot hela kontinentens flygsystem”, är den politiska oförmågan att genomföra de förbättringar som diskuterats i flera år: Single Sky, alltså samordningen av flygledningen i Europa. Hittills är det bara Sverige och Danmark som lyckats införa ett gemensamt luftrum och samordnad flygtrafikledning. I övriga Europa, där 63 flygledningscentraler håller ordning på trafiken, orsakar frågan om att förenkla flygtrafikens möjligheter uppror bland både flygledare, militärer och politiker.

- Det händer väldigt lite i utvecklingen av det gemensamma luftrummet i Europa. Allt fler och högre röster hörs att det är en lekstuga. När det ursprungliga målen för SES sattes upp för åtta år sedan hade man USA som förebild. Där kan man konstatera att deras flygtrafikledning är anmärkningsvärt mycket mer effektiv än den europeiska, skriver Jan Bergling, vice vd i Svenska Flygbranschen i en kommentar och fortsätter:
- Den här situationen medför att flygtrafikledningstjänsten i Europa är avsevärt dyrare än i USA. Förseningar i införandet kostar europeiska flygbolag upp mot 14 miljoner euro per dag samtidigt som passagerarna får onödigt långa flygtider, onödigt höga biljettpriser genom att flygbolagen får betala för höga kostnader och försenade flygningar. Samtidigt drabbas miljön av helt onödiga utsläpp.
           
Enligt Eurocontrol är situationen som mest alarmerande i England, Holland, Tyskland, Turkiet, Polen, Italien och Ungern.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dyrt...?
Skrivet av Billy, 2013-08-02 21:47:22
Dyrt...?! Jämfört med vad...? Gapiga toknyliberaler som inte kan få nog av billigt! Hur mycket "billigt" tål vi? Finns det något som är kvalitet idag? Alla tvingas till att bli "billiga" och kvalitet spelar ingen roll. Det genomsyrar dagens samhälle.
Anmäl inlägget
Billigt är inte bäst!!
Skrivet av Göran, 2013-08-02 21:02:58
Det är inte billigt det ska vara utan bara mindre dyrt. För det är just dyrt flygledning är idag. Man bedriver flygledning som man har gjort de sista 20 åren. Med dagens teknik kan man effektivisera rejält om viljan finns. Den administrativa kostnaden måste sänkas och anpassas till den produktion som kunderna efterfrågar. Alla i en organisation måste vara kostnadsmedvetna annars kan man stå sig stark.
Anmäl inlägget
Billigt är bäst
Skrivet av White trash, 2013-08-02 19:17:24
Jo, det är precis vad vi behöver! Billigt, billigare, billigast. Flygbolagen lider verkligen av höga kostnader...! Det är ett mantra i dagens samhälle. Allt ska bli billigare, alla skiter i om det blir sämre. Allt blir ju sämre och det är ok om det gäller oviktiga produkter/tjänster men inte om det gäller samhällsviktiga funktioner. Fy vad jag är trött på dålig kvalitet! Ingen bryr sig om allt skit som säljs idag, bara det är billigt! Alla ska ha råd med allt! Platt-TV åt folket!
Anmäl inlägget
EU måste styra upp
Skrivet av Göran, 2013-08-02 11:20:58
Europas luftrum skulle bli mycket mer effektivt ifall medlemsländerna visade en vilja att effektivisera. Tillsätt starka ledare så blir det verklighet. Det saknas tydlighet och bra ledarskap i det statliga bolagen. Skapa en hårt reglerad fri marknad så kommer resultaten av sig själv.
Anmäl inlägget
@Lasse
Skrivet av Björn, 2013-07-31 12:56:29
Sök på nätet efter FAA contract towers. I USA drivs flygledningen av flera olika aktörer. Intressant rapport kom ut november 2012. Ett mycket lyckat program och de statliga driftsenheterna ligger i lä när det gäller både flygsäkerhet och effektivitet. Trevlig och lärorik läsning.
Anmäl inlägget
FAA m.m
Skrivet av Lasse, 2013-07-31 00:47:14
Det är intressant o läsa inlägg som det från Observer , Björn m.fl som vurmar för privatisering av flygledning. I artikeln ovan tar man istället upp USA som det goda exemplet där FAA driver flygledningen som ju faktiskt är statligt !! Sen är det ju faktiskt precis som artikeln säger att det måste läggas mycket mer asfalt o byggas terminaler som kan ta emot den ökande trafiken... framför allt i europas storstäder.
Anmäl inlägget
Flygplanen blir större
Skrivet av Pilot, 2013-07-30 11:02:30
Då flygmaskinerna blir större så minskar antalet rörelser i luftrummet. Likaså blir det färre antal landningar/starter på de stora internationella flygplatserna. Större maskiner kräver längre separationer, dubbel tid mot idag. Bra utveckling!
Anmäl inlägget
Plan
Skrivet av Svempa, 2013-07-30 10:55:24
Bygger uträkningen på att bolagen fortsätter att flyga med plan i stil med A320/B737? Skulle väl i så fall bli bättre om de satte in färre men större plan?
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Björn, 2013-07-30 09:16:17
Är på tiden att man lägger press på byråkratin. Inte en dag försent! Flygledningen i Europa är en katastrof ekonomiskt och inga providers vill bli konkurrensutsatta nationellt och tvingas till effektiviseringar. Hur många adminstrativa anställda går det på en operativ flygledare? Låt flygledningen i Europa gå samma väg till mötes som flygbolagen. Låt privata alternativ komma in och säkra upp utvecklingen. Lagar och regelverk styr och försäkrar bolagens leveranssäkerhet. Lika för alla!
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av !?, 2013-07-29 23:31:25
Jag var sarkastisk, flygbolagen blöder men vi ska betala fantasisummor i löner till människor som visserligen har ett kvalificerat jobb men.,,
Anmäl inlägget
Förbjud flyg på korta sträckor
Skrivet av Bertil, 2013-07-29 23:05:56
Bygg ut snabbtåg på kortare sträckor i hela Europa. Det har gjorts på många platser. Det behövs inte flyg mellan Sth-Gbg och motsvarande sträckor. På så sätt frigörs ytterligare luftrum.
Anmäl inlägget
Försvarsmakterna vill ha kontroll...
Skrivet av Anders J, 2013-07-29 22:56:17
och därför är man motståndare till ett gemensamt luftrum över Europa. Vapenindustrin är en av världens största industrier och det ligger inte i många länders intresse att minska tillverkning av försvarsmaterial. Ett gemensamt Europa är bara en önskedröm så länge korruption tillåts leva vidare. EU borde kunna ha ett gemensamt försvar och därmed frigöra enorma resurser. Satsa dessa på utbildningsektorn istället!
Anmäl inlägget
Staterna håller emot
Skrivet av Observer , 2013-07-29 19:47:37
Alla talar om att effektivisera och att sänka kostnaderna och sen åker de statliga bolagen hem och gör tvärtemot. Detta fenomen har synats och nu ökar trycket på det g:a statliga byråkratiska leverantörerna av flygtrafiktjänster. Inget kommer att förändras förrän man tillåter privata bolag att verka. Som i Sverige och då vet vi vad som händer. Bolag i konkurrens blir säkrare, mer kostnadseffektiva och levererar lägre priser. Precis vad industrin vill se!
Anmäl inlägget
Artiklen
Skrivet av pf, 2013-07-29 17:34:42
ser ut som en miks av epler og bananor.....er det flygplatsernas kapasitet og/eller luftrommet det skrives om, eller bare luftrommet?
Anmäl inlägget
ARN och GOT framtida transferflygplatser?
Skrivet av Jan, 2013-07-29 16:07:03
Ursäkta en amatör inom detta område. Men om kaoset fortsätter skulle det inte kunna bli så i framtiden att de stora långlinjeflygbolagen börjar styra viss trafik till ARN och GOT från naven på kontinenten? Jag föreställer mig att det svenska luftrummet är relativt glest trafikerat vilket underlätta när det gäller slottider och Europatrafiken är ju välutbyggd från ARN och GOT. Eller är jag totalt under isen?
Anmäl inlägget
Se på historien
Skrivet av ..., 2013-07-29 14:57:53
Det motiverar knappast oviljan men se på den europeiska historien av krig och konflikter bara de senaste 100 åren så kan problemet lättare förstås. Men som sagt det motiverar inte oviljan men kanske kan vara till hjälp för att åstadkomma en lösning.

I USA behöver de i alla fall inte oroa sig för gränser och annat elände. Någon som vet om det civila och militära flyget delar luftrum där som i Sverige?
Anmäl inlägget
svar till Hm
Skrivet av inte avundsjuk, 2013-07-29 12:03:25
Flygledarna ute i Europa har redan lönen du nämner och det fungerar inte, men du har säkert något ytterligare konstruktivt förslag att ta till från dina djupa kunskaper.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av !?, 2013-07-29 08:55:58
Bara flygledarna får minst 100000 i månaden så löser sig allt!'
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev