Skriv ut  

Motvind för Örebro Airport

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 september 2013
Nedläggningen av trafiken till Köpenhamn var en besvikelse för Örebro Airport. Men chartern och framför allt frakten växer på flygplatsen som nu vill bygga ut banan till 3 300 meter.

Den 29 juni gick sista reguljära flygningen från Örebro Airport till Köpenhamn. Nextjet såg ingen möjlighet att fortsätta att driva linjen. Det är ett hårt slag mot flygplatsen som nu bara har kvar en reguljär linje, till Sturup, dit Direktflyg flyger en Jetstream 32 två gånger om dagen. Det grusade också förhoppningarna om att komma över den magiska gränsen 100 000 passagerare på ett år.

- Nej, det är aldrig roligt att tappa linjer, säger Mikael Smedberg, vd på flygplatsen, till Flygtorget.
         
Arbetet på att hitta en ersättare till Nextjet pågår för fullt med inriktningen att det ska vara en operatör som vill starta trafik till någon av de större hubbarna i Europa.

- Fortfarande är naturligtvis Kastrup det mest intressanta, men någon av de större flygplatserna i Tyskland kan också vara aktuellt. Linköping har ju lyckats bra med sin linje till Amsterdam.
         
Arlanda är den stora konkurrenten till Örebro när det gäller linjetrafiken. Avståndet dit är 20 mil och drygt två timmar i bil. Så någon ny inrikes linje blir knappast aktuellt även om det finns önskemål om direkttrafik till Norrland.
         
Motvinden på linjesidan kompenseras dock av att antalet charteravgångar ökat väsentligt och fortsätter att öka, upp 26 procent förra året och med bland annat en Boeing 767 från Thomson Airways som flyger direkt till Thailand. Lägg till fraktflyget, där både DHL och TNT har direktlinjer från Europa, så finns det gott om framtidshopp för flygplatsen.

- Nu får vi också en helt nya inrikes fraktlinje. Det är Amapola som startar en postflygning mellan Örebro och Arlanda på nätterna. Vi har ju hela infrastrukturen som behövs här, både för passagerar- och frakttrafik.
         
Den infrastrukturen ska enligt planerna byggas ut ytterligare. Idag finns en ansökan inlämnad till Miljödomstolen med begäran att få bygga ut rullbanan från dagens 2 600 meter till 3 300 meter och eventuellt också bredda den från 45 till 60 meter. Det skulle i så fall ge möjlighet att ta emot mer tung trafik. Idag är antalet flygrörelser med tung trafik cirka 2 000 per år, väl inom ramen för vad miljötillståndet ger.

- Vi ser ju att researrangörerna lägger allt mer långväga trafik på de regionala flygplatserna och vill vara beredda på det. Dessutom är frakten på väg upp hos oss.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kämpa på
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-09-13 18:12:18
Tråkigt att Nextjet inte fick underlag till CPH. Mycket förvånande tycker jag. Men det finns en viss effekt av att små operatörer med små flygplan inte utgör ett reellt alternativ för många passagerargrupper. Jag undrar hur passagerarutvecklingen hade sett ut med två dagliga avgångar med SAS, CRJ-900. Förmodligen mycket bättre, men med en uppbyggnadsfas och förlust på linjen de två första åren, men sen hade det säkert vänt. Marginaler för såna satsningar finns tyvärr inte längre.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev