Skriv ut  

Hård kamp mellan SAS och Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 april 2014
Både SAS och Norwegian ökade kraftigt under mars månad. Norwegian kunde räkna in en passagerarökning på 25 procent jämfört med förra året. Fortfarande väljer dock fler passagerarna SAS före Norwegian. Den rekordstora kapacitetsökningen hos Norwegian kan komma att förändra den situationen.

SAS Norwegian

Det skiljer allt mindre mellan SAS och Norwegian. Under mars månad reste sammanlagt 4 miljoner passagerare med de två flygbolagen och de fördelade sig nästan jämnt:

SAS – 2,2 miljoner

Norwegian – 1,8 miljoner

Det är dock den enda del i den hårda konkurrensen flygbolagen emellan där SAS har ett försteg. I procent gjorde Norwegian en betydligt bättre ökning när mars i år jämförs med mars 2014:

SAS – 7,1 procents ökning

Norwegian – 25 procents ökning

De fina siffrorna till trots ger det en kabinfaktor som faktiskt minskar och går kräftgång hos båda flygbolagen:

SAS – 69,5 procent, en nedgång med 3,4 procent

Norwegian – 77,8, en uppgång med 0,2 procent

Det område där det skiljer allra mest är kapacitetsökningen. Både SAS och Norwegian har öppnat ett stort antal linjer den senaste tiden och även annonserat ut många nya inför den kommande sommarsäsongen. Det visar sig nu i siffrorna för mars och ger Norwegian en överlägsen ledning och ett eget rekord när det gäller kapaciteten. Fortsätter den i samma takt kommer den på sikt att påverka de beslut som passagerarna tar när de ska välja SAS eller Norwegian:

SAS – 8,4 procents ökning av kapaciteten

Norwegian – 51 procents ökning av kapaciteten

– Vi har en rekordhög kapacitetstillväxt den här månaden, något som beror på etablering av nya baser utanför Skandinavien samt lansering av flera nya linjer och avgångar i hela linjenätet. Trots stark kapacitetstillväxt och årets sena påsk fylls flygplanen något bättre än samma period föregående år, säger vd Björn Kjos.

SAS å sin sida väljer att peka på tillväxten på de viktiga marknaderna i Sverige och Norge där tillväxten blev 13 procent under mars månad.

- Det är glädjande att vi växer på de viktiga norska och svenska marknaderna. Vår förstärkning av trafiken till USA, med bland annat fler avgångar Stockholm-Chicago och Stockholm-New York, och introduktionen av Stavanger-Houston senare i år, är ett exempel på det, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte billigare och usel punktlighet.
Skrivet av Kalle, 2014-04-10 10:28:40
Varför skall man då flyga med Norwegian?

http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/norwegian-paa-jumboplass-i-punktlighet-paa-langruter/a/10130403/
Anmäl inlägget
NAS
Skrivet av NAS, 2014-04-09 22:47:11
Inga ränteutgifter att tala om heller... ;) vad kostar SAS lån?
Anmäl inlägget
Norwegians lån kan sägas upp.
Skrivet av Sven-Erik, 2014-04-09 19:06:10
Det är riktigt allvarligt om Norwegian är på väg mot förlust. De har inga tillgångar att tala om.
Anmäl inlägget
@Sven-Erik
Skrivet av Hans, 2014-04-09 13:44:13
Problemet med SAS är att de ska tjäna pengar samt ÄVEN betala 10% i avkastning på dessa 3,5. Börjar de inte visa positiva siffror och goda sådana så lever det farligt de med.
Anmäl inlägget
Strejkhot kan påverka bokningar.
Skrivet av Sven-Erik, 2014-04-09 11:03:11
Om passagerarna får klart för sig hur beroende ett flygbolag med liten kassa är av att hela tiden få in pengar, då kan de sluta boka. Ett strejkhot mot Norwegian i påsken eller strax efter, kan också påverka. Det är verkligen inte bra.
Anmäl inlägget
Norwegian kan gå i konkurs.
Skrivet av Sven-Erik, 2014-04-09 10:55:27
Kassan är liten och man gå runt på biljettpengar som kommer in för framtida flygresor. Det är därför Norwegian hela tiden är tvingade att expandera.

Jag har inget med något av bolagen att göra, men jag har läst bådas rapporter. Norwegian lever mycket farligt, trots att många förnekar det. SAS fick nyligen in 3,5 miljarder och har inte riktigt samma problem. Däremot är konkurrensen hård för SAS.
Anmäl inlägget
Ingen hård kamp
Skrivet av Erik, 2014-04-09 10:36:56
Det är väl ingen hård kamp mellan Norwegian och SAS. Enkelt beskrivet så är ju SAS med i Biggest Looser.
Anmäl inlägget
Minus 27%
Skrivet av @Lasse S, 2014-04-09 10:17:46
Det är desperat. Vad händer nu om Norwegians USA-flygningar med "billigcrew" stoppas? Det blir problem det. Men inte ens med "Thai-style" är Norwegian särskilt billiga.

British Airways som jag flyger en del med, säger att de har bättre priser och det stämmer! BA är inte ett lågservicebolag som Norwegian utan bokar om vid problem. Väldigt korkat att riskera att bli fast flera dygn med Norwegian!
Anmäl inlägget
Desperat kommentar
Skrivet av Lasse, 2014-04-08 18:25:17
Det er SAS som er desperate, og som sliter økonomisk. Et belegg på 69% er katarofalt dårlig.
Anmäl inlägget
Desperat prisdumpning
Skrivet av Harry, 2014-04-08 16:38:33
Märkligt att överhuvudtaget inte nämna att RASK tokrasar för Norwegian. Det i kombination med den våldsamma ökningen av antalet passagerare tyder på att Norwegian är mycket pressat och måste dumpa priserna för att få cashflow från det ökande passagerartalet. Det håller bolaget gående. Pyramidspel är bara förnamnet. Strejkhot och ev. uteblivet USA-tillstånd är mycket allvarligt.
Anmäl inlägget
Det här betyder något.
Skrivet av Flygpassagerare, 2014-04-08 12:26:18
http://ipad.dagbladet.no/2014/01/11/nyheter/okonomi/fly/norwegian/sas/31225845/
Anmäl inlägget
SAS hade 22% fler passagerare
Skrivet av Linkan, 2014-04-08 11:00:48
SAS hade 22% fler passagerare. Det är en markant skillnad.
Anmäl inlägget
Yielden
Skrivet av Jürgen, 2014-04-08 09:55:04
Anders Carlsson tar utgångspunkt i endast hälften av de redovisade nyckeltalen ifrån de båda bolagen. Detta tilltagande placerar författarens artikel i kategorin skräpjournalistik. Sanningen, Anders Carlsson, är det som förutsätts och premieras av alla läsare. Lär dig det.
Anmäl inlägget
Priset avgör
Skrivet av Cristoffer, 2014-04-08 09:38:52
Sas har för mig varit billigare alla ggr, tex till USA blir DY mycket dyrare om man ska vidare. Priset avgör!
Anmäl inlägget
Störst...
Skrivet av Micke, 2014-04-08 09:04:15
Vem bryr sig egentligen om vilket bolag som är störst. För min del som har ca 180 flygningar på ett år är service och hjälpen om något inte fungerar det som är det väsentliga. Här är SAS störst med en kanon bra produkt oavsett om det är på marken eller i luften. Norwegian har inget att komma med när det gäller varken service eller hjälp.
Anmäl inlägget
Det varer lidt endnu....
Skrivet av pierre holmgren, 2014-04-08 08:55:13
400.000 pass i forskel er trods alt så Norwegian må nok väbne sig med tålmodighed for at kunne regnes som nordens störste selskab.Desuden er alle evt pass f.eks LGW-AGP jo ikke et udtryk for hvor store de er i det skandinaviske marked.
Anmäl inlägget
Saab 2000, Yield er yield,
Skrivet av pf, 2014-04-08 08:37:33
lønnsomhet er lønnsomhet-noen har muligens ikke mer tilganger å selge for å vise overskudd
Anmäl inlägget
Passagerare
Skrivet av Jaja, 2014-04-08 08:07:53
Man kanske inte ska glömma bort att i och med Norwegians baser utanför Skandinavien, så har ju faktiskt SAS ett övertag när det kommer till den Skandinaviska trafiken.
Men men, Norwegians siffror visar vad dom visar och det är bra gjort.
Anmäl inlägget
Yield
Skrivet av SAAB 2000, 2014-04-08 07:53:14
Varför skriver du ingenting om yielden Anders Carlsson?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev