Skriv ut  

Australiensiskt flygbolag köper 25 SAAB 340

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 april 2014
SAAB 340 är fortfarande populärt hos regionalflygbolag världen över. Det australiensiska flygbolaget köpte i dagarna 25 maskiner och räknar med att hålla dem i luften i 20 år till.

REX
Regional Express

Det är den senare versionen av modellen, 340B+ som det australiensiska flygbolaget Regional Express, REX, nu byggt på flottan med. Den såg dagens ljus 1989 och hade modifierats med bland annat samma typ av bullerdämpning som finns i den större versionen SAAB 2000. REX är nu världens största operatör av SAAB 340 och har 51 maskiner i flottan, alla av de två sista versionerna 340B och 340B+. Det motsvarar 20 procent av samtliga 250 SAAB 340 som flyger idag.

De 25 maskinerna flög redan innan i REX och flygbolaget har nu köpt ut dem från de banker och leasingbolag som tidigare ägde dem när leasingtiden nu gått ut.

– Det befäster att REX är en långsiktig kund hos oss och att de ser SAAB 340 som ett pålitligt flygplan, säger Håkan Sigfridsson, chef på Regional support hos SAAB.

REX bildades 2002 och har, sedan de Fairchild Metro 23 som tidigare fanns i flottan försvunnit, byggt hela verksamheten på SAAB-maskinerna. Linjenätet är koncentrerat till södra och västra Australien och flygprogrammet omfattar 1 300 rotationer i veckan till 36 destionationer. Idag är bolaget ett av de mest lönsamma regionala flygbolagen.

– Med ett liv på minst 20 år, låga driftskostnader och bränslesnåla motorer, kommer SAAB 340 att fortsätta att leverera utmärkt service i vårt nätverk, säger Garry Filmer VD för REX.

SAAB 340 premiärflög 1983 och togs i bruk hos flygbolagen året efteråt. Produktionen upphörde 1998 sedan efterfrågan dalat betänkligt när flygbolagen koncentrerade sig på jetmaskiner också för kortare, regionala flygsträckor.  Total tillverkades 459 plan i olika modeller och fortfarande flyger 250 av dem hos olika regionala flygbolag världen över. Största operatör i Sverige är Nextjet med 12 flygplan.

Trots att det är sexton år sedan tillverkningen upphörde har SAAB en avdelning som arbetar uteslutande med support och kontakter med de flygbolag som använder modellen.

– Det sker kontinuerliga uppgraderingar av de olika flygplanen, bland annat av kabinen. Men framför allt handlar det om att hålla ett lager av våra egna unika reservdelar och följa utvecklingen på teknik- och säkerhetsområdet. Eftermarknaden på SAAB 340 växer fortfarande, säger Håkan Sigfridsson.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

REX
Skrivet av Daniel, 2014-04-16 15:22:44
Kul Jag flög med rex och det fungerade bra, mycket bekvämare och snabbare än buss iaf. som hade vart enda alternativet.
Anmäl inlägget
Lyxigt när det är trångt
Skrivet av Lars Ras, 2014-04-16 08:50:25
340/2000 har samma lyxiga känsla invändigt som en Falcon7X, eller varför inte lyxhusbilen Concorde.
A350 är för de som inte har råd med biz-jet...
Anmäl inlägget
Cargo Pod
Skrivet av FAAB, 2014-04-15 21:39:23
En SAAB 2000 med cargo pod under buken skulle kunna bli en hit.
Anmäl inlägget
Cargo Pod
Skrivet av FAAB, 2014-04-15 21:39:21
En SAAB 2000 med cargo pod under buken skulle kunna bli en hit.
Anmäl inlägget
Helt obegripligt
Skrivet av sf, 2014-04-15 18:09:19
att någon vill ha denna flygande hörselskada. Nytillverkning? Ja kanske, om den blir lika "tyst" som en atr.
Anmäl inlägget
Saab 4000
Skrivet av Linköpingsbo, 2014-04-15 16:40:25
Gärna nytillverkning av civila plan här! :)
Anmäl inlägget
Börja tillverka igen
Skrivet av Oskar, 2014-04-15 13:37:20
Tycker SAAB ska börja tillverka civila flygplan igen, många flygbolag verkar ju gilla SAABs gamla plan. Ethidad utryckte gillande för deras 2000 modell nyligen.
Anmäl inlägget
Rex er en fusjon
Skrivet av pf, 2014-04-15 12:03:43
av de tidligere selskap Hazelton og Kendell. Disse hadde begge Saab 340 i flåten, Kendell hadde til rett før fusjonen i 2002 18CRJ-200.

Saab 340 er en meget akseptert flymaskin i "rural" områder som Rex flyr i. Jeg har, pga at jeg har bekjentskaper inland NSW, mange ggr fløyet med bolaget. De er meget gode.

Hadde en gang fra Broken Hill severe turbulense på leg mot Sydney, vi brukte nesten 3 timer på noe som skulle ha gått på 1t 50.



Anmäl inlägget
Inga nya 340/2000!
Skrivet av Nej tack!, 2014-04-15 10:47:44
Jämfört med att gå in i en ATR så är en entre i en SAAB340/2000 närmast som att klä på sig flygplanet. Givetvis finns väll en begränsad marknad även för nya propellerplan men jag tror tillverkarna får satsa på breda, höga, ljusa kabiner och inte ett trångt rör om de skall lyckas. Sen får flygbolagen som köper maskinerna skärpa till sig vad gäller hur många stolsrader de klämmer in. De ATR som trafikerar Sverigeflygs/SAS linjer idag har bedrövligt benutrymme.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Jens, 2014-04-15 10:17:18
Borde det inte finnas en marknad för nya versioner av Saab 340 & 2000. Bombardier har ju slutat tillverka Q200 och 300, mig veterligen är det ju ingen som tillverkar propellerplan för 25-35 passagerare.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev