Vilket bolag är billigast till din destination?

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Överlevnadsrecept för SAS

Krönika, Lars Brynielsson, den 19 september 2014
Olika effektiviseringsprogram i alla ära, det är inte där som lösningen på SAS problem finns att hämta. Tvärtom kan de hämma utvecklingen. Det skriver Lars Brynielsson i en krönika och lanserar samtidigt en djärv överlevnadsplan för SAS.

Southwests legendariske grundare Herb Kelleher och den nuvarande vd:n Gary Kelly råkar ha samma födelsedag, den 12 mars. I en trevlig diskussion på amerikanskt vis debatterade de hur bolaget och dess anställda bör anpassa sig till framtidens överlevnadsvillkor.

Förändring: Om du inte ändrar dig dör du. Om saker ändrar sig snabbare utanför företaget än inuti företaget får man problem. Det vi talar om är ju inte förändringen i sig utan om vår framtid. Om man inte ändrar sig har man ingen framtid.

Medarbetare: Southwests styrka är dess medarbetare. Styrkan i grunddragen hos våra medarbetare är vår kultur. Southwests kultur skapar medarbetare som tycker om sitt arbete och jobbar hårt för att bli världens bästa flygbolag vilket historien visar. När ändringar ändå händer fortsätter de att ta hand om kunderna på bästa sätt – det finns i deras hjärtan.

Ledarskap: Ledare ska bry sig om medarbetarna som individer. Medarbetare som blir sedda, hjälpta och belönade på ett ärligt sätt av sina ledare är grunden för bolagets utveckling.

Ett ledarskap som driver förändringar och bryr sig om medarbetarna. Det låter som en mänsklig kapitalism från slutet på 1900-talet då MBL, personalvård och kvalitetsarbete blomstrade. För att utveckla ett företag under längre tid krävs att affären bär verksamheten.

Utan engagerade ägare som säkrar lönsamheten skapas en negativ spiral svår att ta sig ur. Det sa inte Herb Kelleher för det är självklart för honom.

Ansiktslösa ägare, såsom fonder, stater och daytraders, önskar kortsiktig avkastning, avskyr problem och saknar drivkraft att kontinuerligt följa och stödja en verksamhet de inte kan. Engagerade och mänskliga kapitalister ligger bakom Southwests historia med 41 lönsamma år i följd. Något för Sveriges nya regering att fundera på som huvudägare till SAS.

SAS har försökt angripa de senaste årens kräftgång genom en oändlig rad effektiviseringsprogram med benämningar såsom 4XNG, 4Excellence, Core SAS och Turn Around 2005. I senaste kvartalsrapporten nämns ytterligare framtida besparingar i miljardklassen samt en ny organisation. Jag tror att dessa punktåtgärder är grundorsaken till SAS kräftgång. Konsulter, ofta nykläckta ekonomer, kallas in och räknar ut hur SAS ska bli lönsamt. Ett klatschigt namn sätts på åtgärdspaketet som naturligtvis innehåller reducering av personal De anställda som varit med ett tag har lärt sig att hålla sig undan (BOHICA - bend over here it comes again) och hoppas på det bästa. Facken spjärnar naturligtvis emot när det kommer till kärnfrågan att reducera eller försämra villkoren för medarbetarna. Bristande uppbackning från styrelsen gör att CEO till slut går på pumpen och slutar.

I senaste kvartalsrapporten skrivs att SAS måste ständigt förbättra sin effektivitet. Det är en viktig insikt som också måste omfatta ägarna/styrelsen. Starta nu! Se varje flygning (815 per dag) eller rundtur som en affär. För att affären ska överleva gäller formeln R=I-K>0. Varje negativt resultat innebär en utmaning för medarbetarna som de ska lösa. Alternativt att affären läggs ner och då blir det garanterat arbetsbrist. Styrelsen bör månatligen följa upp att CEO har koll på flygaffärerna och hjälpa honom att genomföra åtgärder för att säkra lönsamheten. Är det för mycket begärt?

Mats Jansson ville på sin tid införa en kulturell turn around där det bl.a var omodernt att strejka. I stället fastnade SAS i sitt oändliga interna effektiviseringsarbete som inte räckte till. I november 2012 påtvingades försmädligt SAS kostnadsbesparingar riggat av lånegivarna under konkurshot. Sånt vill vi inte vara med om igen. Styrelsens uppgift är ju att ta tillvara ägarnas intressen och då måste de sitta mycket närmare kapitalet än de gör idag.

I Europa strejkar piloterna i Lufthansa och Air France/KLM när de försöker lägga ut mer trafik på sina lågkostnadsbolag Germanwings och Transavia. Ägaren Lufthansa sägs ha tröttnat på Austrian Airlines dåliga lönsamhet och överväger att lägga ner flygbolaget. Etihad köper 49 procent av det olönsamma Alitalia som måste anpassa sig till en helt främmande kultur. Det kan inte vara lätt. Sabena, Swissair och Olympic finns ej mer. Under tiden fortsätter flygbolagen från Mellersta Östern och det europeiska lågprisflyget att expandera. Så är det även om vi inte gillar det. Dags för ”gammelflyget” i ”gammeleuropa” att försvara sig om vi vill behålla flygindustrin i Europa.

Några tankar från analys av SAS och Norwegians senaste kvartalsrapporter normerat till intäkter och kostnader per utbjuden stol i euro:

• SAS liknar fortfarande en flygkoncern. 75 procent av intäkterna kommer från reguljära passagerarintäkter, 7 procent från charter, 3 procent från frakt och 10 procent från övrigt.

• Norwegian passagerarintäkter motsvara 84 procent, 14 procent redovisas som passagerarberoende tilläggsintäkter och 2 procent från övrigt. Det gör att SAS stolsintäkt är hela 43 euro högre än Norwegians.

• SAS charter produktion motsvarar 12 procent mätt i ASK under det att intäkterna motsvarar 7 procent. Det är tveksamt om charteraffären är lönsam i sig även om man tillgriper en snäv bidragskalkyl. I verkligheten finns en merkostnad när produktionsapparaten utnyttjas under helgerna.

• Det behövs flera medarbetare i SAS för att skapa de högre intäkterna. SAS personalkostnad per stol är mer än dubbelt så hög som hos Norwegian och så har det sett ut de senaste åren. Om personalkostnaden för handling redovisas här borde Norwegian ha högre handlingskostnad än SAS. Så är fallet men med bara 2 euro per stol.

• SAS försäljningskostnad är tre gånger så hög per stol som hos Norwegian. Det kostar på att marknadsföra sig som affärsmannaflyget samtidigt som man har ambitionen att vara ett lågkostnadsflyg.

• SAS övriga kostnader, vad det nu innehåller, är nästan dubbelt så stor per stol jämfört med Norwegian. En typisk post att analysera och rationalisera.

SAS tjänade 10 euro jämfört med att Norwegian förlorade 1 euro per utbjuden stol under de redovisade kvartalen. På årsbasis tror båda bolagen på möjligheten att leverera ett svagt positivt resultat. För SAS återstår det lönsamma kvartalet augusti-oktober, där EBIT förra året var 7 procent. För Norwegian återstår kvartal 3, förra året EBIT 13 procent, och kvartal 4, förra året EBIT -5 procent. Med ett fortsatt stabilt bränslepris på under 110 USD/fat bör positivt årsresultat vara möjligt

SAS


Enligt statistik från Innovata för augusti 2014 är SAS nr 8 och Norwegian nr 10 bland Europas topp 25 flygbolag mätt i antalet utbjudna stolar. Tillsammans blir de nr 3 med enbart lågkostnadsbolagen Ryanair och easyJet före sig. SAS bör se Norwegian, med sin djärva expansiva och internationella affärsplan, som en sparringpartner till sin strategi att ”Investera i framtiden” och inte sätta krokben för dem. Båda bolagen behövs om flygindustrin ska finnas kvar i Skandinavien.

Flyget befinner sig i en uppgående konjunktur. Med ordnade finanser och ett lönsamt årsresultat i sikte är det läge för SAS att förbereda sig för nästa lågkonjunktur. Lärdom från Southwest och jämförelse med Norwegian ger tydliga anvisningar om vad som ska göras. Gör det nu!  


Lars Brynielsson
Aviation Management L.B.





Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@cg
Skrivet av F10, 2014-09-24 04:32:37
Jo men så klagade du också på Norwegians facebooksida, när du fick betala för något som du inte kunde utnyttja.

Vänta bara tills du blir Kjosfast! Blir dyrt det.
Anmäl inlägget
lars brynelsson en riktig dukigustav
Skrivet av olleli, 2014-09-23 18:30:30
Naturligtvis kan denne kan man allt om hur man sköter flygbolag, jag blir sååå impad av denne babblare.

Men men han har glömt bort Kung Ryan air, som kan visa att de är best på sköta flygbolag.

Han glömmer helt att sas är på olgligt sätt skatte sponsrat, hur fn kan man missa sådann väsentlig fakta.
Anmäl inlägget
Lär av historien
Skrivet av Kjell A, 2014-09-23 16:49:17
När jag läser Lasses rader kan jag konstatera att det som handlar om medarbetare och ledare låter som det vore direkt hämtat från Linjeflyg. Inte så konstigt kanske då LIN hade Southwest som något av en förebild. Det var ett framgångsrecept då och skulle kunna fungera idag också. Under en period var LIN världens tredje mest effektiva flygbolag räknat i passagerare/anställd.
Anmäl inlägget
Kunderna
Skrivet av cg, 2014-09-23 11:40:42
Är pensionär. Inga förmåner. Har erbjudit mig att köpa stolar när det är tomma sådana, med kort varsel. Betalar med min pension, och numera blir det Norwegian, och Aegean. Gör av med ca 12 - 18 / år. Tidigare med SAS. Dessutom får man problem med de allt tidigare avgångarna från CPH.
Anmäl inlägget
Mer till ARN och OSL.
Skrivet av Lexie, 2014-09-23 00:51:27
USA -trafiken till OSL och Asien-trafiken till ARN. När BER kommer igång är CPH slut.
Anmäl inlägget
Skytrax
Skrivet av Skytrax, 2014-09-22 23:30:31
Enligt Skytrax är SAS lika bra som Norwegian. Bägge är 3-poängare. Men Norwegian är avsevärt billigare.
Anmäl inlägget
Business Class
Skrivet av Pilot, 2014-09-22 17:13:53
Det finns ingen anledning att spendera pengar på Business Class inom Europa. Korta flygningar och inga tidsskillnader att snacka om. Lågkostnadsbolagen tar över denna sektor också. Om SAS vill överleva måste de anpassa sig till marknadskraven och bli konkurrenskraftiga. Alternativet är bankrutt.
Anmäl inlägget
SAS kan överleva...
Skrivet av Eurobonus Gold, 2014-09-21 19:45:35
Jag tror att SAS kan överleva som flygbolag men frågan är om fokus ska vara att försöka efterlikna lågprisbolagen i allt. I vissa delar är detta säkert en god strategi, men många reser fortfarande i tjänsten, SAS får inte glömma bort denna högbetalande grupp som är på väg att faktiskt överge SAS pga av den nedgraderad produkt som numera erbjuds.

Att ta en utgångspunkt i amerikansk företagsfilosofi såsom Brynielsson gör är näst intill osmakligt. Vi lever och verkar i Europa
Anmäl inlägget
30
Skrivet av B, 2014-09-21 19:01:29
1/3 av de anställda på Frösundavik kommer att få gå snart. SAS blir effektivare varje dag.
Anmäl inlägget
Sv: Old News
Skrivet av Pilot, 2014-09-21 17:20:56
Jämföras med Linjeflyg? SWA flyger till 90 destinationer i 41 delstater och internationellt i stark konkurrens med andra flygbolag, har 45,000 anställda, en flotta pa 600+ flygplan och 100+ miljoner pax/år. Du kanske vill läsa på lite bättre.
Anmäl inlägget
Svårt att veta vad som händer, som outsider.
Skrivet av CB, 2014-09-21 17:03:58
Det här inlägget osar av det.

Ändå så står det ändå så mycket i Q-rapporter och i media, om kostnadssänkningar, nyrekrytering, nya flygplan och nya destinationer.

Att rabbla upp gamla sanningar om SAS fungerar inte eftersom saker förändras så snabbt i bolaget. Det här är dessutom bara början.
Anmäl inlägget
Otidsenligt
Skrivet av Old news, 2014-09-21 08:25:21
Flyget utvecklas dramatiskt just nu. Det mesta digitaliseras. Piloterna har alla kartor på en iPad, Passagerarna checkar in på mobilen. Flygplanen har WiFi. SAS anpassar sig efter detta. Men att jämföra SAS med Southwest är bara trams. Inrikes USA kunde jämföras med gamla Linjeflyg men funkar inte nu. Nej det här inlägget är utdaterat. Ett grundproblem i SAS är just nu flottans sammansättning. Det håller man på att fixa. Det Brynielsson skriver är inte relevant längre.
Anmäl inlägget
Southwest Airlines
Skrivet av Pilot, 2014-09-20 20:53:33
"Southwests styrka är dess medarbetare."

Helt riktigt. SWA anställer inte vem som helst och de flesta jobbsökande möter inte SWAs tuffa krav. 85% är med i fack men ingen strejker.

SWA har en enhetsflotta av 737 som håller kostnaderna nere. Gud vet hur många olika typer SAS har.
Anmäl inlägget
Vilken rörig artikel.
Skrivet av Harry, 2014-09-20 15:43:26
Jag har läst den många gånger och blir bara mer och mer konfunderad.

I den röriga artikeln står inte konkret vad den "djärva överlevnadsplanen" består i. Att sänka kostnaden, vilket är precis vad SAS håller på med? Att förändringar måste ske snabbare, vilket är precis vad Rickard Gustafson säger och omorganiserar för?

Ja hur sätter SAS krokben för Norwegian? Genom att bli mer och mer konkurrenskraftiga? Obegripliga påståenden!

Vilken soppa.
Anmäl inlägget
Sas problem
Skrivet av B, 2014-09-20 13:35:32
SAS främsta problem är en för stor administration på Frösundavik.
Anmäl inlägget
sas
Skrivet av thomas, 2014-09-20 12:31:45
det handlar snarare om att all personal måste producera under hela sin arbetstid inte en minut får gå till spillo, gäller även ledningen, inga onödiga möten etc
tillämpas detta strikt kan några tusen till tas av bolaget
Anmäl inlägget
Utdaterat
Skrivet av Ingen koll, 2014-09-20 08:42:18
Det känns som om alla utom Lasse vet vad som är problemet med SAS. Ledningen är på rätt kurs faktiskt. Att jämföra SAS med flygbolag med helt andra affärsmodeller är helt fel.
Anmäl inlägget
SAS Charter
Skrivet av Niklas, 2014-09-19 19:19:54
Lasse är helt rätt ute i att charter inte är lönsamt för SAS. Internt räknar man att all charter utförs på mariginalen och prissätts därefter. SAS säljer ett chartersäte mellan 200-300 SEK lägre pris jämfört med vad inhouse flygbolagen producerar sätet för. Dessutom flygs mesta delen av SAS produktionen på helger vilket borde innebära ett högre pris.
Anmäl inlägget
1 of big 5
Skrivet av Per Albin, 2014-09-19 15:26:56
Det ända som kan rädda SAS är det är väl en Sosse regering... Alliansen är nog rätt glada att slippa den heta potatisen. Det gick ju inge vidare med Saab.
Anmäl inlägget
"Sparringpartner"
Skrivet av DU , 2014-09-19 12:46:04
Lars Brynielsson. På vilket sätt menar ni att SAS sätter krokben för DY?
Anmäl inlägget
Förändring
Skrivet av SAS, 2014-09-19 11:58:25
SAS måste förändra sig... Det här bolaget är alldeles för långsamt. Det går så jäkla trögt med inre motstridigheter.
Anmäl inlägget
Spara ej mer
Skrivet av Oskar, 2014-09-19 09:40:00
Det går inte att hela tiden spara sig ur krisen, man måste investera i framtiden. Känns som det äntligen är det de gör. Nya plan på G. 4 A330E fr. 2015, 41 A320NEO (om de även utnyttjar sina optioner) samt 14 A350 fr. 2018 med optionerna fullt utnyttjade. Ny Businessclass och utbytt kabin på samtliga dagens långflyg fr. 2015... Blir bra! :-) Lycka till & trevlig helg!
Anmäl inlägget
LB borde läsa hela SAS Q-rapport.
Skrivet av Harry, 2014-09-19 09:09:30
Inte bara se på siffrorna för kostnader, i rapporten. Han skriver i praktiken att SAS borde göra exakt vad SAS gör just nu. Men att formulera det på det här viset visar att LB inte är uppdaterad. Pinsamt.
Anmäl inlägget
Intressant
Skrivet av JPC, 2014-09-19 08:21:42
Bra skrivet LB, precis så här är det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev