Det finns 24 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@cg
Skrivet av F10, 2014-09-24 04:32:37
Jo men så klagade du också på Norwegians facebooksida, när du fick betala för något som du inte kunde utnyttja.
Vänta bara tills du blir Kjosfast! Blir dyrt det.
|
|
lars brynelsson en riktig dukigustav
Skrivet av olleli, 2014-09-23 18:30:30
Naturligtvis kan denne kan man allt om hur man sköter flygbolag, jag blir sååå impad av denne babblare.
Men men han har glömt bort Kung Ryan air, som kan visa att de är best på sköta flygbolag.
Han glömmer helt att sas är på olgligt sätt skatte sponsrat, hur fn kan man missa sådann väsentlig fakta.
|
|
Lär av historien
Skrivet av Kjell A, 2014-09-23 16:49:17
När jag läser Lasses rader kan jag konstatera att det som handlar om medarbetare och ledare låter som det vore direkt hämtat från Linjeflyg. Inte så konstigt kanske då LIN hade Southwest som något av en förebild. Det var ett framgångsrecept då och skulle kunna fungera idag också. Under en period var LIN världens tredje mest effektiva flygbolag räknat i passagerare/anställd.
|
|
Kunderna
Skrivet av cg, 2014-09-23 11:40:42
Är pensionär. Inga förmåner. Har erbjudit mig att köpa stolar när det är tomma sådana, med kort varsel. Betalar med min pension, och numera blir det Norwegian, och Aegean. Gör av med ca 12 - 18 / år. Tidigare med SAS. Dessutom får man problem med de allt tidigare avgångarna från CPH.
|
|
Mer till ARN och OSL.
Skrivet av Lexie, 2014-09-23 00:51:27
USA -trafiken till OSL och Asien-trafiken till ARN. När BER kommer igång är CPH slut.
|
|
Skytrax
Skrivet av Skytrax, 2014-09-22 23:30:31
Enligt Skytrax är SAS lika bra som Norwegian. Bägge är 3-poängare. Men Norwegian är avsevärt billigare.
|
|
Business Class
Skrivet av Pilot, 2014-09-22 17:13:53
Det finns ingen anledning att spendera pengar på Business Class inom Europa. Korta flygningar och inga tidsskillnader att snacka om. Lågkostnadsbolagen tar över denna sektor också. Om SAS vill överleva måste de anpassa sig till marknadskraven och bli konkurrenskraftiga. Alternativet är bankrutt.
|
|
SAS kan överleva...
Skrivet av Eurobonus Gold, 2014-09-21 19:45:35
Jag tror att SAS kan överleva som flygbolag men frågan är om fokus ska vara att försöka efterlikna lågprisbolagen i allt. I vissa delar är detta säkert en god strategi, men många reser fortfarande i tjänsten, SAS får inte glömma bort denna högbetalande grupp som är på väg att faktiskt överge SAS pga av den nedgraderad produkt som numera erbjuds.
Att ta en utgångspunkt i amerikansk företagsfilosofi såsom Brynielsson gör är näst intill osmakligt. Vi lever och verkar i Europa
|
|
30
Skrivet av B, 2014-09-21 19:01:29
1/3 av de anställda på Frösundavik kommer att få gå snart. SAS blir effektivare varje dag.
|
|
Sv: Old News
Skrivet av Pilot, 2014-09-21 17:20:56
Jämföras med Linjeflyg? SWA flyger till 90 destinationer i 41 delstater och internationellt i stark konkurrens med andra flygbolag, har 45,000 anställda, en flotta pa 600+ flygplan och 100+ miljoner pax/år. Du kanske vill läsa på lite bättre.
|
|
Svårt att veta vad som händer, som outsider.
Skrivet av CB, 2014-09-21 17:03:58
Det här inlägget osar av det.
Ändå så står det ändå så mycket i Q-rapporter och i media, om kostnadssänkningar, nyrekrytering, nya flygplan och nya destinationer.
Att rabbla upp gamla sanningar om SAS fungerar inte eftersom saker förändras så snabbt i bolaget. Det här är dessutom bara början.
|
|
Otidsenligt
Skrivet av Old news, 2014-09-21 08:25:21
Flyget utvecklas dramatiskt just nu. Det mesta digitaliseras. Piloterna har alla kartor på en iPad, Passagerarna checkar in på mobilen. Flygplanen har WiFi. SAS anpassar sig efter detta. Men att jämföra SAS med Southwest är bara trams. Inrikes USA kunde jämföras med gamla Linjeflyg men funkar inte nu. Nej det här inlägget är utdaterat. Ett grundproblem i SAS är just nu flottans sammansättning. Det håller man på att fixa. Det Brynielsson skriver är inte relevant längre.
|
|
Southwest Airlines
Skrivet av Pilot, 2014-09-20 20:53:33
"Southwests styrka är dess medarbetare."
Helt riktigt. SWA anställer inte vem som helst och de flesta jobbsökande möter inte SWAs tuffa krav. 85% är med i fack men ingen strejker.
SWA har en enhetsflotta av 737 som håller kostnaderna nere. Gud vet hur många olika typer SAS har.
|
|
Vilken rörig artikel.
Skrivet av Harry, 2014-09-20 15:43:26
Jag har läst den många gånger och blir bara mer och mer konfunderad.
I den röriga artikeln står inte konkret vad den "djärva överlevnadsplanen" består i. Att sänka kostnaden, vilket är precis vad SAS håller på med? Att förändringar måste ske snabbare, vilket är precis vad Rickard Gustafson säger och omorganiserar för?
Ja hur sätter SAS krokben för Norwegian? Genom att bli mer och mer konkurrenskraftiga? Obegripliga påståenden!
Vilken soppa.
|
|
Sas problem
Skrivet av B, 2014-09-20 13:35:32
SAS främsta problem är en för stor administration på Frösundavik.
|
|
sas
Skrivet av thomas, 2014-09-20 12:31:45
det handlar snarare om att all personal måste producera under hela sin arbetstid inte en minut får gå till spillo, gäller även ledningen, inga onödiga möten etc tillämpas detta strikt kan några tusen till tas av bolaget
|
|
Utdaterat
Skrivet av Ingen koll, 2014-09-20 08:42:18
Det känns som om alla utom Lasse vet vad som är problemet med SAS. Ledningen är på rätt kurs faktiskt. Att jämföra SAS med flygbolag med helt andra affärsmodeller är helt fel.
|
|
SAS Charter
Skrivet av Niklas, 2014-09-19 19:19:54
Lasse är helt rätt ute i att charter inte är lönsamt för SAS. Internt räknar man att all charter utförs på mariginalen och prissätts därefter. SAS säljer ett chartersäte mellan 200-300 SEK lägre pris jämfört med vad inhouse flygbolagen producerar sätet för. Dessutom flygs mesta delen av SAS produktionen på helger vilket borde innebära ett högre pris.
|
|
1 of big 5
Skrivet av Per Albin, 2014-09-19 15:26:56
Det ända som kan rädda SAS är det är väl en Sosse regering... Alliansen är nog rätt glada att slippa den heta potatisen. Det gick ju inge vidare med Saab.
|
|
"Sparringpartner"
Skrivet av DU , 2014-09-19 12:46:04
Lars Brynielsson. På vilket sätt menar ni att SAS sätter krokben för DY?
|
|
Förändring
Skrivet av SAS, 2014-09-19 11:58:25
SAS måste förändra sig... Det här bolaget är alldeles för långsamt. Det går så jäkla trögt med inre motstridigheter.
|
|
Spara ej mer
Skrivet av Oskar, 2014-09-19 09:40:00
Det går inte att hela tiden spara sig ur krisen, man måste investera i framtiden. Känns som det äntligen är det de gör. Nya plan på G. 4 A330E fr. 2015, 41 A320NEO (om de även utnyttjar sina optioner) samt 14 A350 fr. 2018 med optionerna fullt utnyttjade. Ny Businessclass och utbytt kabin på samtliga dagens långflyg fr. 2015... Blir bra! :-) Lycka till & trevlig helg!
|
|
LB borde läsa hela SAS Q-rapport.
Skrivet av Harry, 2014-09-19 09:09:30
Inte bara se på siffrorna för kostnader, i rapporten. Han skriver i praktiken att SAS borde göra exakt vad SAS gör just nu. Men att formulera det på det här viset visar att LB inte är uppdaterad. Pinsamt.
|
|
Intressant
Skrivet av JPC, 2014-09-19 08:21:42
Bra skrivet LB, precis så här är det.
|
|