Skriv ut  

Idag för 60 år sedan: SAS först att flyga över nordpolen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 november 2014
Kortare restid och ett enormt pr-värde. Det blev resultatet när SAS efter flera års förberedelser startade den första kommersiella flyglinjen över nordpolen. Idag är det sextio år sedan som två DC-6B möttes över det nordliga polarområdet.

SAS DC-6
SAS DC-6

Den kortaste vägen från Los Angeles till Skandinavien går över polartrakterna. Det var ingen nyhet och bland andra US Air Force hade använt sig av storcirkeln vid flygtransporter mellan västkusten i USA och de skandinaviska länderna.

Men kommersiell passagerartrafik var något annat och det kom att bli SAS som var första flygbolag i världen att börja använda en rutt över nordpolen på långlinjerna till USA. Innan reguljär trafik var möjlig måste SAS dels utveckla en helt ny karta som kunde användas i området där alla meridianer strålar samman till en punkt. Med lite hjälp av det amerikanska flygvapnet ritade SAS en helt ny karta för de kommande flygningarna. Dessutom konstruerades ett nytt gyro som kompenserade för jordens rotation och avdrift uppe vid den magnetiska nordpolen. Slutligen genomfördes också olika testflygningar och en avslutande provflygning i november 1952 som gick helt utan problem längs rutten Edmonton i Kanada och flygbasen Thule på Grönland. Den följdes av fler testflygningar, bland annat en från Bodö i norra Norge till Fairbanks i Alaska, en flygning som blev den första kommersiella flygningen över den geografiska nordpolen.

SAS DC-6
SAS DC-6

Två år senare var det dags för den första officiella passagerarflygningen. Den 15 november 1954 startade OY-KMI, Helge Viking, en DC-6B med flygnummer SK931 från Kastrup. I nästan samma ögonblick startade LN-LMP, Leif Viking, med flygnummer SK932 från Los Angeles. De båda flygplanen möttes sedan över nordpolen och hela händelsen sändes direkt i radio i Sverige, Norge och Danmark.

SAS kunde nu marknadsföra sig som ”The Polar Airline” och  över dörrarna på alla DC-6:r stod det ”First over the Pole” och det var i mångt och mycket ett historiskt ögonblick som gjorde sig väl i marknadsföringen av flygbolaget. Flygtiden mellan Los Angeles och Köpenhamn minskade nu från 36 till 22 timmar. Trots fördelarna dröjde det nästan fem år innan konkurrenterna tog upp kampen på polarrutterna. Då hade SAS redan genomfört en ny bravad genom att öppna trafik mellan Köpenhamn och Tokyo. Det var en rutt som regelmässigt gick rakt över nordpolen, vilket SK931/932 inte gjorde utan vanligen höll sig längre söderut men fortfarande över polarområdet.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

DC-7C
Skrivet av FD DC-6 pilot, 2014-11-18 15:59:39
En av SAS DC-7C som leveransflögs av Kapten Anders Helgstrand, flög non stop Los Angeles till Köpenhamn på 17 timmar. Det var ett rekord.
Anmäl inlägget
bra range
Skrivet av FD DC-6 pilot, 2014-11-18 15:52:28
DC-6B kunde ånga på rätt bra timme efter timme. Max startvikt 48100kg Max betalande last 8710kg så kunde man flyga ca 4910km med en fart av ca 500km/timme i 10 timmar!
Anmäl inlägget
Mellanlandning
Skrivet av MH, 2014-11-18 15:18:19
Mellanlandning skedde i Søndre Strømfjord på Grönland, då en USAF bas. Samt i Winnipeg i Canada.
Søndre Strømfjord heter numera på grönländska Kangerslussuaq och är helt civil. När man senare bytte till DC-7C, så kunde man hoppa över Winnipeg.
Anmäl inlägget
22 timmar
Skrivet av Benck, 2014-11-18 09:27:26
En DC-6B klarade väl knappast att vara i luften 22 timmar nonstop, någonstans måste de ha mellanlandat på vägen mellan CPH och LAX. Någon som vet var?
Anmäl inlägget
Crew
Skrivet av CC, 2014-11-16 08:37:09
Såklart DY ligger i lä - de fanns inte då....
Anmäl inlägget
Sist
Skrivet av t5, 2014-11-16 01:28:02
Och sist lär de ju inte bli ;)
Anmäl inlägget
Pedersen
Skrivet av Bulten i Bo, 2014-11-15 15:50:06
Einar S Pedersen har skrivit en bok om sina äventyr som är mycket läsvärd. Kommer inte i håg titeln.
Anmäl inlägget
Hade en arbetskamrat
Skrivet av Olle, 2014-11-15 14:31:26
som varit steward då SAS bara hade 1:a klass
ombord på dessa flygningar. Enorma mängder mat och dryck serverades.
Anmäl inlägget
:)
Skrivet av Crew, 2014-11-15 10:13:47
Här ligger DY i lä!
Anmäl inlägget
Flygäventyr
Skrivet av J.B., 2014-11-15 09:53:53
Har träffat sas-navigatören som planerade denna rutt, Einar S Pederson. En verklig gentleman!

Hans fru, en svenska, var en verkligt färgstark kvinna. Packade in sin man och diverseutrustning, och gav sig väg på långflygningar med en en liten Cessna. Hon berättar med stor glädje om sina äventyr i ett (jag tror, det var ett tag sen) ett avsnitt av SR långkörare "Sommar". Finns det kvar i något arkiv så är det väl värt att lyssna på.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev