Skriv ut  

Finnair bygger större flotta med långlinjemaskiner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 december 2014
Elva A350 blir nitton sedan Finnair beställt ytterligare åtta flygplan av Airbus nya modell. Det innebär att den framtida långlinjeflottan blir större än dagens 15 flygplan.

Asientrafiken är ryggraden i Finnairs verksamhet men är utsatt för en allt hårdare konkurrens från bland annat flygbolagen i mellanöstern. Idag är det en kombinerad flotta av sammanlagt femton A330 och A340 som flyger långlinjenätet men de ska nu med start under andra halvan av nästa år ersättas av Airbus nya A350-900XWB. Finnair är första kund i Europa med den nya modellen och beställde redan 2006 elva maskiner. I dagarna har den ordern utökats med ytterligare åtta flygplan i och med att optionen omvandlats till en konkret beställning. Den framtida flotta på nitton A350XWB gör Finnair till ett av de största flygbolagen i Europa på modellen.

- Beställningen bekräftar våra ambitioner på fortsatt tillväxt på långlinjerna och att vi tar till vara vår unika geografiska position. A350 blir en viktig pusselbit i vår strategi och ger möjlighet att växa både vad gäller passagerare och frakt.

I och med den nya beställningen sträcks leveranstiden ut och mellan 2016 och 2023. Enligt den aktuella planen ska Finnair få de fyra första flygplanen under andra halvåret 2015, sju A350-plan under 2016 och 2017 och åtta A350-plan mellan 2018 och 2023. Under den tiden byts dels i första hand A340-maskinerna, samtidigt som den sammanlagda flottan av långdistansflygplan växer från dagens femton till nitton när den sista A350:n är levererad. Vad som ska ske med de A330 som Finnair använder idag, är inte helt klart. En del ska fasas ut men det kan också bli tal om att behålla några av dem vilket i så fall ökar långlinjeflottan ytterligare.

De nya A350-900 levereras med 297 stolar i två kabiner och Värdet för de nyss beställda åtta A350-planen uppgår enligt Airbus listpriser till cirka 1,9 miljarder euro.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tid och konkurrens
Skrivet av Paprikatåget, 2014-12-17 16:04:01
Det är många som inte har direktflyg från där de bor och dit de ska. Faktiskt de allra flesta. Det kommer aldrig att gå nonstopflyg Gdansk-Chongqing. Flertalet människor i Europa bor inte i omedelbar närhet av Frankfurt, London, Amsterdam etc. Om milanesen byter i Frankfurt eller Helsingfors blir detsamma, det är korrekt. Då är det väl bra med konkurrens och olika tidsalternativ? Och för alla andra norr- och västeröver (väldigt många) så sparar man tid.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Oskar, 2014-12-17 15:28:18
Kul att de satsar! :-D
Anmäl inlägget
Pekka menar ...
Skrivet av Ludde, 2014-12-17 12:07:01
Att finnair förvisso har ett unikt geografiskt läge vilket är fördelaktigt för Asien trafiken kontra övriga aktörer i Europa. Men tidsvinsten att åka med Finnair och via HEL är bara fördelaktig om man annars åkt åt fel håll via ex FRA/LHR/CPH osv för att sen byta till nytt flyg mot Asien.
Samt att det inte går direktflyg från sin egen flygplats.
Anmäl inlägget
Inget obegripligt svammel, tack
Skrivet av Paprikatåget, 2014-12-17 08:54:42
Ja, Pekka. Finland har ett speciellt geografiskt läge som gör att transporter mellan Asien och stora delar av Europa blir smidiga. Det är ju vad artikelförfattaren skriver. Vad är det du protesterar mot? Vad har det med antalet invånare att göra? Ditt inlägg är helt obegripligt för alla andra än dig själv. Dessutom heter det Helsingfors genomgående i en text på svenska, inte Helsinki.
Anmäl inlägget
Unikt vadå?
Skrivet av Pekka, 2014-12-17 08:44:43
Menar givetvis längre restid!!!!!
Anmäl inlägget
Unikt vadå????
Skrivet av Pekka, 2014-12-17 08:43:11
Hade Helsingfors/Finland haft fler invånare så hade det varit unikt för dom.Alla andra passagerare måste feedas in till Helsinki och då blir den totala restiden kortare än om du flyger direkt från någon annan europeisk stad med direktförbindelser.Möjligen billigare men det har aldrig varit Finnairs signum...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev