Skriv ut  

SAS vill flyga på fler flygplatser i London

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 mars 2015
I dagarna sålde SAS ytterligare ett par slots på Heathrow och minskar därmed från 21 till 19 möjliga rotationer per dag. Samtidigt öppnar flygbolaget för att börja trafikera även andra flygplatser i London-området.

Det är bara en månad sedan som SAS meddelade att man säljer ett slot-par på Heathrow. Vilket flygbolag som då stod som köpare är ännu inte känt. Nu är det dags igen och denna gång är det känt att det är Turkish Airlines som köper möjligheten att lägga in en eftermiddagsflygning på flygplatsen. Samtidigt meddelar SAS att det är den sista försäljningen av slotar som ska göras.

– Vi har reducerat från 21 till 19 möjliga frekvenser, vi minskar alltså med 8-9 procent. Kapacitetsmässigt ligger vi kvar på samma nivå eftersom vi sätter in större flygplan, säger Henrik Edström på SAS pressavdelning till Flygtorget, men erkänner samtidigt att det blir två flygningar mindre att välja på för dem som flyger mellan Skandinavien och London.

Däremot innebär inte de två affärerna som tillsammans inbringat 82 miljoner dollar, att SAS av ekonomiska skäl nu säljer ut kyrksilvret, alltså attraktiva landningstider på en av världens mest trafikerade flygplatser.

– Nej, vi har en bra finansiell beredskap, vilket syns tydligt i den senaste rapporten och sedan den publicerades har vi visat på uppåtgående passagerarsiffror.

SAS är det femte största flygbolaget på Heathrow mätt i antalet avgångar per vecka även efter den senaste försäljningen. I dagsläget finns det direktlinjer från fem städer, Köpenhamn, Göteborg, Oslo, Stockholm och Stavanger.

Men nu öppnar SAS för möjligheten att börja trafikera även andra flygplatser i ”London-området” som det heter i pressmeddelandet.

– Ja, vi ser över trafikprogrammet kontinuerligt och det kan komma att bli aktuellt, säger Henrik Edström.

Vilka flygplatser som i så fall är aktuella vill flygbolaget dock inte gå ut med. Närmast London finns Gatwick, där Norwegian nu är ett av de största flygbolagen, Stansted som är Ryanairs bas i området och London City där den korta banan begränsar de flygplanstyper som kan operera där. SAS har dock tidigare flugit på city-flygplatsen, bland annat med leasade Avro-maskiner. Men i takt med att flygtrafiken på London ökat har även Luton nordväst om staden och Southend vid Themsens mynning kommit att räknas in till ”London-området”.

– Vi har inte definierat hur vi ser på London-området men numera räknas även Luton dit. Men det handlar inte om att vi tänker lämna Heathrow utan att möjligen komplettera med trafik också till andra flygplatser.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS på LCY och BMA
Skrivet av KA, 2015-03-02 22:29:23
En sådan City till City rutt skulle verkligen vara fantastisk om den skulle komma att ske. Och SAS CRJ flotta kan operera både på BMA och LCY enligt de restriktioner som fins på flygplatserna. Dock kommer väll Dansken sätta sig emot detta, Och en ATR skulle ta en evighet på rutten.
Anmäl inlägget
LCY
Skrivet av Spådam, 2015-03-02 18:55:50
Sätter lite av det kyrksilvret på att det blir ett par dagliga rotationer BMA-LCY och kanske får danskarna ngn avgång till också (om de inte strular för mycket). Det är mycket affärs- O&D trafik. Ett utökat Code Share med BRA för de fåtalet som ska vidare. Tror jag...
Kanske blir det Jettime med ATR72. Får/kan SAS CRJ900 flyga på City, har ingen koll på sånt? De är väl baserade på Kastrup så det utesluter väl det hela ändå. Ha de fint!
Anmäl inlägget
Ryan
Skrivet av Cristoffer, 2015-03-02 17:46:27
Antagligen en direkt effekt av att Ryan startar trafik från Kastrup till London. Samt att Easyjet redan flyger samma sträcka. Konkurrensen är stenhård till London. Bättre att Sas använder planen till andra destinationer. Sant dock att det oftast är 737-600 som dom använder ARN-LHR, och det är ju smartare att flyga med större 737-800.
Anmäl inlägget
Inte SAS
Skrivet av Pip, 2015-03-02 10:04:46
Inte SAS utan deras underleverantörer...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev