Skriv ut  

Amapola öppnar dörren för större frakt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 mars 2015
En arbetshäst med bra lastkapacitet och range. Amapola fortsätter att utveckla flottan av Fokker 50 F och har i dagarna fått en första maskin med större lastdörr.

Amapola
Amapola Fokker 50

Nyligen premiärvisade Amapola sin första egna Fokker 50 med ny stor lastdörr. Den följs av ytterligare en som just nu genomgår samma modifiering hos Aircraft Conversion i Kansas i USA. De ska ersätta de två maskiner med stor dörr som tidigare leasats från Miniliner i Italien men som lade ner trafiken i början av året.

– Vi har haft en del uppdrag, bland annat för Jetpak som kräver att vi har en större lastrumsdörr, säger Tony Larsson på Amapola till Flygtorget.

Amapola

De två maskinerna med ny dörr på 2.33 x 1,76 m ska i första hand användas för olika ACMI-uppdrag runt om Europa. Med en lastkapacitet på 7,2 ton och 56 kvadratmeter lastrumsyta ser Amapola en marknad med bra efterfrågan.

– Fokkern går långt och lastar bra, med full last kan vi flyga 900 nautiska mil. Den första ska gå i trafik mellan Bergamo och Zagreb för DHL under ett par månader. Det blir en blandning av svensk och italiensk besättning. När den andra kommer senare i år ska även den gå i ad-hoc och wet-lease.

Amapola har i dagsläget 13 Fokker 50 varav tio går i posttrafiken som varje natt flygs in till Arlanda tolv olika utestationer runt om i landet. Den nya maskinen med stor dörr lämpar sig inte för postflygningarna och ska enbart gå i fraktcharter. Det sker som en första breddning av uppdragen inför resultatet av den nya upphandling av posttrafiken som ska ske. Dessutom finns två passagerarinredda Fokker 50 med femtio stolar. Den ena står som reservmaskin medan den andra just nu flyger en del svensk inrikes som underleverantör till Braathens Aviation.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fråga
Skrivet av Frågande, 2015-03-13 20:32:34
Vad är det för konstigt att ha italienska piloter i Italien? Vi vill ju ha Svenska piloter i Sverige!
Anmäl inlägget
Postens upphandling
Skrivet av Martin J, 2015-03-13 16:19:37
Hur går det med Postens upphandling av flygtjänster? Amaopla lär få konkurrens på postflyget.
Anmäl inlägget
Jodå
Skrivet av Corn, 2015-03-13 11:01:07
Tror han där nere menade att det är bättre att arbeta för ett bolag som expanderar och agerar konkurrenskraftigt jämfört med ett sjunkande skepp. Man får ju tycka olika om det där.

Tyvärr har det ju i Amapolas fall varit en del skit på senaste där folk har fått flytta från höger till vänster och blivit uppsagda mm.

Hoppas Amapola kan komma ut ur turbulensen.
Anmäl inlägget
Nja..
Skrivet av Putte, 2015-03-13 07:45:41
"Så länge företaget frodas så är det väl bra."
Jo, men för vem?
Anmäl inlägget
Suck...
Skrivet av Moder Svea, 2015-03-12 14:07:07
Jobbmöjligheter för vem?Suck...
Amapola har nu sällat sig till de bolag som vill tjäna mer pengar på arbetstagarnas bekostnad genom att sparka piloter samtidigt som man hyr in kontraktare, degraderat kaptener samtidigt som man tar in direct entry kaptener.
Företaget flyger på uppdrag åt ett statligt ägt Postnord och detta är 2015, inte 1800 talet, inte Afrika utan moder Sverige.
Moder Svea

Anmäl inlägget
Fint
Skrivet av Fete Bird, 2015-03-12 09:59:52
Det är ju väldigt roligt att se svenska bolag utvecklas framåt. Hoppas detta ger nya jobbmöjligheter och öppnar upp för arbetslösa svenska piloter (som vi har i överflöd)! Kan dock tänka mig att det gnisslas lite tänder hos de anställda när de beslutar att ta in italiensk besättning... Så länge företaget frodas så är det väl bra.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev