Skriv ut  

Icelandair - ett av de snabbast växande flygbolagen i Europa

Reportage, Anders Carlsson, den 15 juni 2015
En mellanlandning på väg västerut och en på väg österut. Trots det växer Icelandair kraftigt. Den över sextio år gamla affärsidén att utnyttja Islands geografiska position mitt i Atlanten håller fortsatt flygbolaget i luften.

Icelandair
Icelandair

Det är vid femtiden på eftermiddagen som intensiteten på Keflavik Airport ökar kraftigt. Då har alla feederflygningarna från Europa levererat passagerarna som är på väg västerut och flygplansflottan vänder mot Nordamerika. Så har det sett ut i drygt 60 år när Islands strategiska position mitt i emellan Europa och Nordamerika skapade en självklar mellanlandningsplats för dåtidens transatlantiska flygtrafik.

Trots att utvecklingen sedan dess gjort att flygplanen inte behöver någon mellanlandning på väg mellan de två kontinenterna och att passagerarna är vana vid direktflyg till sina destinationer, är det den affärsidé som fortsatt håller Icelandair i luften.

–De senaste fem åren har vi vuxit med 13 procent varje år, säger flygbolagets sverigechef Þorsteinn Guðjónsson till Flygtorget.

Det är en tillväxt som efter att askmolnet från vulkanen Eyjafjallajökul gav en av de svåraste svackorna i flygbolagets historia, i det närmaste har fördubblat antalet passagerare sedan dess och över huvud taget är Icelandair i dagsläget ett av de snabbast växande flygbolagen i Europa med 1 procent av den totala atlanttrafiken och 4,2 procent av alla resenärer som reser mellan Skandinavien och Nordamerika.

Trots mellanlandningen på Island.

– Vi skulle kunna flyga direkt mellan Europa och USA och Kanada men det skulle vara direkt mot hela vår strategi att fortsätta att använda Island som transit. Faktum är att den turism som det skapar med hjälp av de stop-over som vi har, idag är med värdefull än hela vår fiskeindustri.

Historiskt sett räknades Icelandair, som då hette Loftleidir, som ett av de billigaste flygbolagen när det gällde USA-trafiken. Idag är det istället ”Goodvalue-airline”, enligt Þorsteinn Guðjónsson. Det gör att flygbolaget hamnar någonstans mitt emellan Norwegian och SAS med fria drycker och två bagage medan maten ombord kostar extra.

– Vi firade faktiskt 60 år med trafik mellan Island och Sverige i maj. Sverige är vår viktigaste marknad i Skandinavien och vi flyger två dagliga turer till Stockholm och en säsongslinje till Göteborg under somrarna. Samtidigt märker vi av att Norwegian startat med långlinjer och de tar framför allt av semestertrafiken. Å andra sidan ska det bli intressant att se vad som händer när United väljer att avsluta en del av sina flygningar på Skandinavien.

På samma sätt som att Finnair utnyttjar sin geografiska position i Helsingfors till att utnyttja flygplansflottan maximalt kan Icelandair klara de flesta flygningar inom en 24-timmarscykel. Tidigt på morgonen flyger flottan av Boeing 757 ut till Europa med flygtider på cirka tre timmar. En timme på marken och så tre timmar tillbaka till Island. Två timmar på marken innan flygningen västerut på cirka sex timmar. Ytterligare en timme på marken och så sex timmar tillbaka till Island där det snart är dags att flyga ut till Europa igen.

– Det är ett system som håller på de flesta destinationer i Nordamerika utom de på västkusten och nere i Florida och några av de längsta linjerna i Europa.

Icelandair route map
Icelandair routemap

Med ett växande antal destinationer i Nordamerika, den 15 i ordningen blir Chicago som startar i mars nästa år, växer också flygplansflottan av Boeing 757, det flygplan som är ryggraden i hela verksamheten. De kompletteras visserligen med två Boeing 767 nästa år, men det har mer att göra med tilldelningen av slots på Heathrow och vissa amerikanska flygplatser, än med tanken på att byta flygplanstyp.

– Boeing 757 har varit en perfekt maskin för oss och jag tycker att det är synd att Boeing antagligen inte ska bygga någon efterföljare till den. Visserligen har den en högre bränsleekonomi än nyare flygplan med i dagsläget är det inte något problem.

Icelandair var ett av de första flygbolagen att teckna sig för Boeing 787 men ändrade sig och avbeställde de två maskinerna som istället gick till Norwegian. I efterhand ett klokt beslut med tanke på de problem som Norwegian haft med just de två flygplanen. Istället ska Boeing 737MAX8 och MAX9 börja fasas in i flottan från 2017. Det innebär dock inte att trotjänaren B757, som det idag finns 24 stycken av i flottan, försvinner.

– De finns med till minst 2025 men med Boeing 737MAX öppnar sig möjligheter att öppna än fler linjer på sekundära flygplatser.

Därmed är vi tillbaka vid mellanlandningen på Island. New York är den i särklass största destinationen, 80 procent av de svenska passagerarna flyger dit och resenärer från till exempel Göteborg, Bergen, Trondheim och ett antal andra mindre europeiska städer vid sidan av de stora hubbarna flyger dit med bara ett transitstopp. I än högre grad gäller det några av de nordamerikanska destinationerna där ett stort antal europeiska städer får en linje dit med bara ett stopp på vägen.

– En viktig utgångspunkt när vi väljer nya destinationer i Nordamerika är att se vilken trafik som finns därifrån till Europa. I många fall kan vi konkurrera direkt med de stora hubbarna med bara ett transitstopp på Island. Omvänt har vi med inströmningen av passagerare från våra 24 europeiska destinationer möjligheter att fylla en maskin till destinationer som inte kan bära en egen linje. Vi fortsätter att leta secondary airports som vi kan lägga en linje till, särskilt när våra nya Boeing 737MAX kommer.

Men ingen sanning som inte samtidigt har ett undantag. Den senaste beslutade destinationen i USA är Chicago och dit är konkurrensen hård, även från Skandinavien där SAS flyger direkt från både Stockholm och Köpenhamn. Dessutom talar ryktet om att Montreal är på gång som nya destination, även det en stad med stort utbud av flygtrafik.

– Det är riktigt men vi har konstaterat att vi fungerar bättre när det finns konkurrens. Det gör att vi inte är särskilt oroliga över WOW Air som nu försöker göra det som vi startade redan på 1950-talet.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Heja Island
Skrivet av Vulkanen, 2015-06-17 21:11:57
Fotboll, Lagerbäck, EM slutspel..heja Island
Anmäl inlägget
Lars har fel
Skrivet av 757:an, 2015-06-16 21:25:19
Folk vil fly direkt skriver du och har tydligen inte läst artikeln. Passagerartillväxten har varit 13 procent per år, fem år i rad. Det tyder på att affärsmodellen fortfarande håller. Om det varit som du säger, hade Icelandair inte funnits längre - det hade marknaden sett till.
Anmäl inlägget
Lars
Skrivet av pf, 2015-06-16 13:54:39
jeg tror det vil ta en tid før Norwegian har non-stopp forbindelser på alle de city-pairs som Icelandair dekker, på begge sider av Atlanteren, via deres hub på Keflavik.....
Anmäl inlägget
SAS klarer ikke å la være...
Skrivet av SK, 2015-06-15 22:17:34
Nok en idiotisk kommentar fra en SAS ansatt, som er så besatt av Norwegian at han kaller seg DY
Anmäl inlägget
Komisk
Skrivet av Lars, 2015-06-15 22:15:13
Icelandair er en miniputt. De flyr færre passasjerer på et helt år, enn Norwegian flyr i en måned. Konseptet med at man flyr gamle B757 til Island for så å bytte fly videre til USA, er gått ut på dato. Folk vil fly direkte. Punktum
Anmäl inlägget
Dy
Skrivet av Dy, 2015-06-15 16:02:36
Dy det var tur att norwegian fick dom. Klart att dom roffade åt sig 787 orna! Se hur det gick... Fly safe.
Anmäl inlägget
Icelandair
Skrivet av pf, 2015-06-15 15:08:16
klarer å bruke sine fly 15-16 timer i døgnet. Det er en del av suksessen. Det er i lufta man tjener penger som flygbolag.
Anmäl inlägget
Vad kul!
Skrivet av Olof, 2015-06-15 14:56:30
Jag hoppas det fortsätter expandera för jag gillar deras utbud,komfort och affärsidé.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev