Boka med bästa service på Flygtorget.se

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS kapten flyger dubbeldäckare Cape to Cape

Reportage, Anders Carlsson, den 31 augusti 2015
Dubbeldäckare, öppen sittbrunn, läderhuva och tweedkostym. I morgon ger sig SAS-piloten Johan Wiklund ut på sitt livs flygning: I en Moth ska han upprepa den svenske äventyraren Gösta Andréens bravad att flyga från Nordkap till Godahoppsudden.

De Havilland Moth
Pilot Johan Wiklund - De Havilland Moth

Tjänstledigheten från SAS satt långt inne: kaptener på Airbus-maskinerna kunde inte räkna med tid borta från flygbolaget just nu. Men Johan Wiklund hade en begäran utöver det vanliga: Han tänker flyga en dubbeldäckad De Havilland Moth från Nordkap till Godahoppsudden.

– Jag vill göra om den bravad som den svenska äventyraren Gösta Andrée gjorde 1929 och med samma typ av flygplan som han använde, säger han till Flygtorget.

Det innebär närmare två månader i en dubbeldäckare med öppen sittbrunn, en maxfart på 164 km/h timmen och flygning över bitvis mycket oroliga områden.

Frågan inställer sig naturligtvis omedelbar – varför?

– När jag flyger Airbus på SAS då är det kontroll, planering och minimering av alla eventuella störningsmoment. På väg till Sydafrika är det precis tvärtom. Säkerhetstänkandet är naturligtvis högt men det finns mängder av luckor i planeringen, svårigheter som jag ännu inte vet hur vi ska lösa. Jag måste alltså lägga bort flygkaptenen i mig och satsa på äventyret. Det är motsägelsefullt men samtidigt den typ av utmaning som jag alltid sökt i livet.

I morgon tisdag går den officiella starten från Barkarby utanför Stockholm. Visserligen har en liten tjuvstart redan ägt rum, flygningen från Nordkap och till Stockholm genomfördes under semestern. Hur mycket tjänstledighet som helst gick inte att utverka. Men från den tidigare flottiljflygplatsen Barkarby ska nu resten av flygningen ske i ett sträck.

– Ja, inte i ett sträck. Flygplanet har en maximal räckvidd på sju timmar men den längsta sträckan kommer att bli fem och en halv, på väg till Khartoum. Men fem timmar i kärran är för mycket, det sliter hårt på kroppen. Istället kommer det att bli ett schema på ungefär två timmar i luften, två på marken, två i luften och så vidare. Med det upplägget kan jag flyga hur länge som helst.

Till stora delar följer Johan Wiklund den rutt som Gösta Andréen tog. Ner genom Centraleuropa, Italien, Grekland, över till Egypten och så rakt ner över Sudan, Etiopien, Tanzania, Zambia, Botswana och till Stellenbosch. Där ska han enligt planerna landa den 24 oktober klockan 15.10 lokal tid. Exakt samma dag och tid som Gösta Andréen.

– Det blir två längre uppehåll, på Kreta och i Nairobi. Flygplanet är ju ingen ungdom längre och har ett intervall på 30 timmar mellan varje större service. Så på de två platserna gör vi en sådant tekniskt stopp.

Liksom för drygt 80 år sedan är det flygningen över Afrika som är den stora prövningen. Dels finns politisk oro ibland annat Sudan, dels ska en del landningar ske på höjder upp till 5 000 fot och på mindre flygplatser. Å andra sidan ska den lilla Mothen trängas på en del stora internationella flygplatser också.

– Var jag än befinner mig så kommer jag att behöva hjälp. Projektet bygger på lite pengar och mycket hjälp. Men jag är en entusiast och en flygnörd och det öppnar dörrar som många trodde var stängda. Gösta Andréen fick hela tiden höra att det han ville göra var omöjligt, precis de argument som jag hör. Men jag tänker visa att omöjligt är något bara för stunden.

Läs ett längre reportage om Johan Wiklund och flygningen från Cape to Cape i nästa nummer av Flygrevyn.





Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Stöta Johan's äventyr
Skrivet av Arno Smit, 2015-09-03 10:09:48
Hej Allihopa.

Tillsammans med Johan har vi lanserat en crowdfunding kampanj när ni kan ger honom en liten slant för bränsle osv.

Kolla in på https://www.fundedbyme.com/cape-to-cape
Anmäl inlägget
Jag såg dej flyga över....
Skrivet av Jas66, 2015-09-01 17:41:15
Hej Johan !
Jag satt på balkongen och du passerade ca 17.25 över Karlshamn.... såg dej på nyhetsmorgon och tänkte du flyger säkert inte över lilla Karlshamn.
Men där hade jag fel... kul att se .
Hoppas du får en härlig resa .
Mvh Anders ??
Anmäl inlägget
Lycka till, kul!
Skrivet av Christian, 2015-09-01 06:32:54
Lycka till och ett jätte bra reportage, flera av dessa!
Anmäl inlägget
Cape to Cape!
Skrivet av Stefan, 2015-08-31 21:59:15
Ni kan följa honom på capetocape.net
Och på Flightradar24, Sök på SE-AMO

Blir spännande veckor framöver....
Anmäl inlägget
Kul!
Skrivet av J.B., 2015-08-31 16:46:35
Lycka till! Du kommer få många trevliga (och tyvärr även några få otrevliga) minnen från den här färden. Se till att dokumentera så vi andra kan njuta av din bedrift ;-)
Anmäl inlägget
Flyger från Barkarby?
Skrivet av Jocke, 2015-08-31 13:47:19
Var tänker man sig lyfta här? Det finns ju knappt någon landningsbana kvar
Anmäl inlägget
Följ "Cape to Cape" på fb.
Skrivet av Kollega, 2015-08-31 11:13:29
Mycket bra sida!
Anmäl inlägget
Spännande äventyr!
Skrivet av Biggles, 2015-08-31 09:53:34
Hoppas allt går bra för dig!
Undrar om du dokumenterar något från flygningen senare med en cam?
Särskilt spännande flygning som börjar söder om Medelhavet och söderut!
Lycka till!
Anmäl inlägget
Kul!
Skrivet av Micke P, 2015-08-31 09:43:30
Lycka till!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygtorgets nyhetsbrev