Skriv ut  

A380-premiär i Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 december 2015
Idag landar Emirates Airbus A380 på flygplatsen och ersätter därmed den Boeing 777 som hittills flugit trafiken från Dubai. Det gör att den danska flygplatsen blir först i Norden med regelbunden A380-trafik.

Emirates
Emirates A380

Det började 2011 med en A330, övergick till en Boeing 777-300 och nu är det dags att sätta in en Airbus A380 på sträckan Dubai – Köpenhamn. Det är den goda passagerarutvecklingen, över 800 000 resenärer har flugit linjen sedan starten, som motiverar uppgraderingen till en A380. Emirates använder den helt nya versionen med två klasser, business och economy och sammanlagt 615 stolar ombord.

Den nya kabinkonfigurationen bygger på tanken att kunna använda A380 också på linjer med en hög andel turistresenärer och färre andel affärs- och premiumkunder. Av allt att döma kommer det att öka möjligheten att sätta in A380 också på helt nya destinationer, särskilt som Emirates beställt 15 maskiner med den nya kabinkonfigurationen och höga antalet stolar. Mycket talar för att beslutet att sätta in maskinen på just Köpenhamn ligger bakom den nya inredningen. Emirates tog redan 2013 bort första klass på de B777-300 som flyger sträckan eftersom det inte fanns någon efterfrågan på de dyraste biljetterna. Däremot har Emirates kvar första klass på linjen till Stockholm.

När EK151 landar på Kastrup klockan 12.20 idag så vann också flygplatsen den både inofficiella och officiella tävlingen om vilken flygplats i Norden som skulle bli först med en A380-linje. Alla fyra storflygplatserna har planerade eller redan påbörjade investeringar för att förbereda. PÅ kastrup har det bland annat inneburit att bana 04R/22L har breddats åtta meter, fyra meter på var sida eftersom en A380 kräver bredare banor än standardbredden 45 meter. Även i terminalbyggnaden vid finger C har förändringar gjorts för att klara de ökande passagerarflödena, bland annat med dubbla passagerarbryggor. Emirates maskin ska parkera vid gate 39C.

Emirates är idag världens största operatör av A380 och i dagsläget flyger maskinen till 35 destinationer från Dubai. Det ger passagerare från Köpenhamn möjlighet att fortsätta med en A380 till bland annat Sydney, Bangkok, Seoul, Hong Kong och Mauritius.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Henning
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-12-03 16:33:28
ARN blir klar under 2016. Så om ett år kan ARN ta emot A380.
Anmäl inlägget
Dolga
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-12-03 14:41:23
CPH var först för att de blev först.
Anmäl inlägget
CPH blev först...
Skrivet av A, 2015-12-03 09:31:00
...för att de har passagerarunderlaget...
Anmäl inlägget
CPH fick 380:an först helt enkelt för att....
Skrivet av Henning , 2015-12-02 16:30:30
de blev klara med anpassningen av terminalen fortare än ARN. Har ARN ens börjat än?
Anmäl inlägget
@ok
Skrivet av cph, 2015-12-02 14:53:31
Kære OK,
Det er ikke Swedavias skyld, at Arlanda ikke fik 380. Det er meget værre..det er selve Arlandas skyld.
Anmäl inlägget
Swedavias inkompetens
Skrivet av ok, 2015-12-02 12:48:45
och Arlanda ledningens ditto är huvudorsaken till att det inte blev Arlanda som fick A 380 trafiken
Anmäl inlägget
Skuldror
Skrivet av West, 2015-12-01 19:57:43
Svar till "banbredd": Det var precis som du säger skuldrorna som stärktes.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Banbredd, 2015-12-01 13:34:27
Airbus A380 behöver absolut inte bredare banor än standardbredden 45 meter. A380 flyger på mängder av flygplatser i världen med banbredd 45 meter. Vad de gjort i CPH kan vara att skuldrorna och taxibaneavfarterna stärkts.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev