Skriv ut  

Politiker vill sälja SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 juni 2016
Nu är det dags att åter diskutera en försäljning av SAS. Det menar en riksdagsledamot som skickat frågan till regeringen: När ska svenska staten sälja sin andel i SAS?

Den förra Alliansregeringen hade satt upp SAS som ett av de statligt ägda företag som skulle säljas. Istället krävdes en ekonomisk insats för att rädda flygbolaget undan konkurs, bland annat med motiveringen att återställa konkurrenskraften och kunna gå vidare med en försäljning ur en ”marknadsmässig utgångspunkt”, alltså en försäljning som skulle ge någon form av vinst till statskassan. Sedan valet och regeringsskiftet förra året har frågan dock knappast diskuterats.

Inte förrän nu.

– Jag tycker att det är dags att göra allvar av talet om försäljning och har därför väckt frågan om en försäljning, säger riksdagsman Hans Rothenberg (m) till Flygtorget.

Det har han gjort genom att ställa en skriftlig fråga till näringsminister Mikael Damberg: "Vilka insatser avser närings- och innovationsministern att göra för att snarast avyttra svenska statens ägarandel i flygbolaget SAS AB?"

I motiveringen till en försäljning finns bland annat den nu pågående och tidigare strejker med: ”bolaget har varit ett av de mest strejkdrabbade bland jämförbara konkurrenter och har således haft svårt att vara konkurrenskraftigt på en alltmer hårdnande flygtrafikmarknad.”

– Jag skulle vilja påstå att det verkar finnas en konfliktkultur som är svår att få bort. Men framför allt så är det inte systemviktigt att staten äger ett flygbolag för att garantera flygtrafik. Det är möjligt att det gjorde det förr men idag kan det behovet tillgodoses av andra aktörer.

Vilka skulle det vara?

– Det kan jag inte svara på i nuläget men det finns ett flertal tänkbara alternativ. Faktum är att ägandet har kostat skattebetalarna miljardtals kronor genom diverse räddningsaktioner och kapitaltillskott.

I och med att Hans Rothenberg ställt frågan till Mikael Damberg väcks den till liv ur den ”låga aktivitet” som gällt det senaste året. Nästa steg är att väcka en interpellation i riksdagen och därmed skapa en politisk debatt om SAS framtid.

– I dagsläget kan inte staten ses ha några rimliga skäl att kvarstå som ägare i SAS.

SAS ägarkonstruktion härstammar från bildandet 1946 och har under årens förändrats vad gäller ägandeandelarna. 50 procent av aktierna är privatägda medan svenska staten idag äger 21,4%, norska staten 14,3% och danska staten 14.3% av de resterande 50 procenten av aktierna aktierna.



Kommentera artikeln
Det finns 27 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Heja SPF
Skrivet av Rickard rättrådig, 2016-06-16 06:21:20
Bra gjort! Tråkigt bara att LC bolagen (varav många har sin personal anställd via obskyra utländska bemanningsbolag) fått paxen och tro att det ska kosta lika mycket att flyga Stockholm-Rom som det kostar att åka Taxi till Arlanda. Någon måste betala när inte paxen betalar vad flygningen kostar. Tyvärr har det blivit personalen som fått subventionera paxens biljetter.
Anmäl inlägget
Jag vill köpa SAS alla aktier
Skrivet av Linkan, 2016-06-15 21:09:04
Problemet är bara att de som är aktieägare inte vill sälja till mig för det pris jag erbjuder.

Således kan vi dra slutsatsen "De stora aktieägarna vill ej sälja"
Anmäl inlägget
Kostnadsmassa
Skrivet av Anna Lyse'n, 2016-06-15 18:59:05
Den svenska arbetsmarknaden är som en väldigt exklusiv golfklubb. Dyr att underhålla och driva. Det gör att de får färre fullt betalande medlemmar och får i stället folk med green card från billiga utlänska golfklubbar som gästspelare, som inte gör rätt för sig. Går inte att driva verksamheten i längden på det sättet.
Anmäl inlägget
SAS PILOTER EGOISTER!!
Skrivet av Lite lätt upprörd!!, 2016-06-15 18:02:15
Fattar inte ni att det är inte att det är flera som riskerar att förlora sina jobb på grund av ert agerande, allt från dom som kör paxet i taxi till flygplatsen till dom som säljer den där whiskyn som en glad semester firare tänkt köpa på sin resa. Alla är beroende av varandra och fungerar som kuggar i navet på hjulet
Anmäl inlägget
Ingen vill köpa SAS!
Skrivet av Sune, 2016-06-15 14:10:50
Bara mäklare som låtsas att något flygbolag är intresserat av SAS för att tillfälligt få upp aktiekursen!
Anmäl inlägget
Dags att vakna;-)
Skrivet av Jetlag, 2016-06-15 12:30:19
...Måste vara urtrist att som VD driva det här "statliga" bolaget med ett fackförbund som inte är intresserade av aktiägarna. När staten till slut kommer att dra sig ur finns det inga mer pengar att hämta. När staten säljer sin del kommer nya fortutsättningar att råda!
Anmäl inlägget
Dags att vakna;-)
Skrivet av Jetlag, 2016-06-15 12:29:18
Åker regelbundet med SAS och är faktiskt till största delen nöjd kund....Men, det fanns en tid då det var stort intresse runt flyg med tillhörande hög status. Den tiden är tyvärr för länge sedan förbi. Pilotfacken gör sina sista tappra försök till att sätta press på ett redan sårat bolag och minnas tidigare gloria - Påminner mer om kommunal:-).
Anmäl inlägget
Jantelag
Skrivet av Piloten, 2016-06-15 10:20:26
92000/månad efter 25 år i bolaget är ju en skitdålig lön! Har varit på mitt bolag i 10 år o har över 160000/månad, o då e inte mina 10%pensionsinbetalningar inräknad eller mina tillägg. Sticker det i ögonen nu era jantelags svenssons?
Anmäl inlägget
Ingen roligt bolag
Skrivet av Dieter, 2016-06-15 10:18:22
Vem vill köpa ett bolag med en pensionsskuld på över 12 MSEK och illojala arbetstagare. Nä, inte en chans - blir nog kvar i statens regi - där man är van vid höga ersättningar och hög svansföring....
Anmäl inlägget
Behåll
Skrivet av L, 2016-06-15 09:29:10
Infrastruktur, som t.ex. flyg, är för viktigt föra att skötas av privata företag. Vi bör behålla vår gemensamt ägda del av SAS så att vi inte blir helt beroende av nyckfulla privata intressen.
Anmäl inlägget
Sälj Sas!
Skrivet av Stefan , 2016-06-14 20:25:36
Varför ska vi skattebetalare stödja denna lyxstrejk
I så fall borde ju Norwegian med fler få statligt stöd av Sverige.
Anmäl inlägget
Pinsamt SAS Piloter
Skrivet av Resenär , 2016-06-14 20:17:02
SAS piloterna lyx strejk drabbar oss vanliga som tjänar en tredjedel av er .
Vi kom inte iväg på våran semester som vi sparat för sett fram emot med våra barn och pratat om med våra barn .
Aldrig mer SAS !
Skäms på er!
Anmäl inlägget
@Mr €
Skrivet av pilot, 2016-06-14 18:32:50
Norwegian kommer ha sina 787 på NUK inte NAI.
Anmäl inlägget
Låt dom..
Skrivet av Lufthansa , 2016-06-14 17:59:16
Låt lufthansa köpa upp bolaget så det blir vettigt bolag. Dom vågar iallafall satsa.
Dom räddade Swiss dom har hjälpt Brussels att växa.
Anmäl inlägget
Problemet är
Skrivet av DC-10, 2016-06-14 13:44:43
väl att ingen är så korkad att man köper SAS.
Anmäl inlägget
SAS och trafikrätter
Skrivet av Mr €, 2016-06-14 13:26:53
Inte helt lätt att hitta en Nordisk köpare då trafikrätterna på interkont ofta är kopplade till ett Skandinaviskt ägt SAS. Bättre att låta SAS kämpa och anpassa sig till konkurrenterna som Norwegian. Vissa affärsområden är lönsammare än att flyga pax, men de har SAS sålt/lagt ned och är tvungna att bli ett nytt Norwegian, speciellt om Norwegian får OK att permanent flyga med inhyrd asiatisk crew från EU till USA via NAI måste SAS följa efter.
Anmäl inlägget
SAS possitivt för Sverige
Skrivet av Linkan, 2016-06-14 11:44:50
SAS har via skatter och avgifter betalt betydande belopp till Statskassan i Sverige. Många andra bolag har anställda bosatta i andra länder. Då kommer inga pengar till Svenska staten.
Genom statens ägarandel i SAS kan staten tillse att anställda betalar skatt i Sverige. En ny ägare kan komma att nyttja bemanningsbolag från andra länder. Då sinar skatteintäkterna från verksamheten.
Det vore inte BRA!
Anmäl inlägget
Helt sanslöst!
Skrivet av Mr Ice, 2016-06-14 11:20:04
Det är helt jävla sanslöst att detta kan få fortgå. De som är absolut sämst på att sköta bolag är staten. Titta på Vattenfall, Telia och SAS för att ta några exempel.
SAS borde ha varit likviderat för länge sedan. Hur mycket skall denna fars kosta skattebetalarna. Man har ett börsnoterat aktiebolag och det är helt OK att gå med förlust kvartal efter kvartal, år efter år. Och det enda personalen gör är att stejka.
Likvidera bolaget och sälj av resterna.
SAS+Staten=SHIT!!!!!
Anmäl inlägget
de oändliga strejkerna
Skrivet av thomas, 2016-06-14 11:15:51
Vad är piloterna värda utan bolaget SAS?
Akassa efter konkurs lönen från lönegarantin, vilken är en tredjedel av nuvarande lön.
vad då halkat efter? lägg ner bolaget
starta från 0.
vilken blir nästa strejk? lastarna på Kastrup? Jacob Wallenberg har jobbat i en tio år som trubbel shoter öfr SAS, tror han har tröttnat, då är det slut snabbt.
Anmäl inlägget
Inte säljbart?
Skrivet av ABC, 2016-06-14 11:02:30
När piloter som har 92 000 kr vill ha mer då skulle jag inte ens fundera över att köpa SAS. Att jämföra sina löner med KLM, Air France eller Lufthansa är löjligt så länge SAS inte har något problem att rekrytera. Låt marknaden sätta lönerna.
Anmäl inlägget
Kostnader vs intäkter.
Skrivet av C, 2016-06-14 10:50:25
SAS betalar ca 8 miljarder i skatter och avgifter per år.
Hur mycket betalar lågservice-flygbolagen?
Anmäl inlägget
Ja!
Skrivet av Pilot, 2016-06-14 10:20:13
För oss piloter får det gärna säljas.
Vi är de lägst betalda i hela bolaget jämfört med konkurrenter i Europa.

Framförallt SAS personalkostnader för OP, crew control, flight planning och alla managers på Frösundavik skulle kunna reduceras avsevärt.
Anmäl inlägget
Skatter
Skrivet av Dr.Watson, 2016-06-14 09:40:06
SAS betalar skatter och sociala avgifter på sina piloter i Sverige. SAS piloternas inkomster beskattas i Sverige (högre löner mera skatteintäkter), till skillnad från många andra bolag som har verksamhet i Sverige, där folk anställs via utländska bemanningsbolag där det är lite si och så med skatter och avgifter.
Anmäl inlägget
Brun nos
Skrivet av Ab, 2016-06-14 09:39:56
Väldigt otippat att någon politiker skulle passa på att skaffa sig lite pluspoäng. Patetiskt!
Anmäl inlägget
Precis...
Skrivet av F, 2016-06-14 08:57:04
Orkar som i Lufthansa som strejkar, om man ser till SAS senaste pilotstrejk före det här (1995. Ja hör och häpna, två gånger har SAS-piloter strejkat på 21 år!), ungefär 2500% (lite i underkant men för att vara konservativ) gånger mer än SAS.
Så ja! Ta in en ny privat ägare som äntligen kan betala marknadsmässiga löner till piloterna. SAS piloter har halkat till bottenskiktet i Europa nämligen.
Anmäl inlägget
Helt rätt!
Skrivet av SH, 2016-06-14 08:55:30
Verkligen dags varför ska skattebetalarnas pengar användas för att stötta en LYXSTREJK som detta är pinsamt att man ens har ett statligt flygbolag då massa regeringsmän använder andra bolag än SAS att flyga med då det är det billigaste alternativet .Så hoppas verkligen att SAS säljs
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av E, 2016-06-14 08:01:10
Vore helt fantastiskt, en stark ny ägare som orkar hantera facken.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev