Skriv ut  

Dansk ska stärka Arlanda som långlinjeflygplats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 juni 2016
Swedavia vill öka antalet långlinjer på Arlanda. Det är nu Ole Wieth Christensen som har det ansvaret och som tidigare hade samma jobb på Kastrup.

Målsättningen är klar, fler interkontlinjer och A380-trafik på Arlanda.

Arlanda
Arlanda Flygplats

Kastrup har idag flest långlinjer bland de skandinaviska flygplatserna, 32 noga räknat. Det är dock någonting som Swedavia vill förändra, inte nödvändigtvis för att konkurrera med Köpenhamn bara för konkurrensens skull, utan för att Stockholmsregionen behöver det.

– Det här är den största marknaden i Skandinavien så förutsättningarna är goda, säger Ole Wieth Christensen som sedan ett par veckor är ny Director of Intercontinental Route Development på Swedavia.

Däremot är han inte ny i yrket. Tidigare hade han samma funktion på Kastrup och har lång erfarenhet av att sälja in en flygplats till olika flygbolag världen över. Och det är ett försäljningsarbete det handlar om, det återkommer han till flera gånger när Flygtorget träffar honom på Arlanda.

– Det går naturligtvis inte att sitta och vänta. Då händer det ingenting. Konkurrensen mellan flygplatserna i Europa har blivit stenhård, det märks bland annat på de olika route-conferences som regelbundet anordnas. Det blir fler och fler flygplatser för varje år som försöker dra till sig nya flygbolag och nya linjer. Och det är förståeligt. En ny långlinje genererar tvåsiffriga miljonbelopp i intäkter till det omgivande samhället på destinationen. En flygplats var förut ett stycke infrastruktur som hanterade flygtrafik till att idag vara en motor i affärsutvecklingen.

I det läget gäller det att ha med sig ett bra försäljningsmaterial i portföljen och stommen i det är en fullödig analys av vad en linje till Arlanda kan ge flygbolaget.

– Vi ska vara en trovärdig rådgivare till flygbolagen. Ofta har de inte resurser eller möjligheter att själva göra den analysen så det blir vårt uppdrag. Men det ska inte vara någon glädjekalkyl.

I första hand gäller det att visa på en befintlig marknad, på ett passagerarunderlag som säger sig vara intresserade av direkttrafik eller som idag flyger via en annan flygplats. Hur stort det ska vara finns inget facit för, men ett riktmärke brukar vara minst 25 procent av den planerade stolskapaciteten. Alla befintliga resenärer på destinationen kommer inte att, av olika orsaker, hoppa på den nya linjen. Men samtidigt skapar en ny destination i sig själv en efterfrågan, särskilt om det där finns goda möjligheter att resa vidare. Det visar om inte annat utvecklingen som följde när Qatar och Emirates etablerade sig på Arlanda. Dessutom ska det finnas frakt, 15 procent av ett business-case är frakt.

Ole Weith Christensen ser också andra fördelar med att numera representera Arlanda.

– Det är en statligt ägd flygplats, Sverige är ett land med erkänt hög transparens, ingen korruption. Dessutom finns det en masterplan för flygplatsen med utbyggnadsplaner både vad gäller terminal och banor som imponerar. Att kunna visa på en flygplats som expanderar är ett bra säljargument. Det finns ett flertal flygplatser ute i Europa som helt enkelt inte kan växa mer utan plågas av allt mer kapacitetsbrist. En växande flygplats som Arlanda kan förse flygbolagen med de slots som de vill ha.

I det sammanhanget är utbyggnaden som startat också på Landvetter en del i försäljningsarbetet.

– I mitt förra jobb hade jag en flygplats att erbjuda, nu har jag tio. Jag kan alltså visa flygbolagen attraktiva kombinationer, säger han och tar etableringen av ytterligare en linje från Sverige till New York som exempel.

– Idag flyger SAS, Norwegian, United och Delta på Stockholm. Varför då inte pitcha Göteborg som en möjlig marknad för ytterligare ett amerikanskt flygbolag. Då blir de ensamma där och kan bygga en egen närvaro.

Uppdraget är dock att i första hand växa det interkontinentala linjenätet från Arlanda. Det definieras på Swedavia som trafik på destinationer utanför Europa. Den givna frågan är då vilka nya destinationer som kan bli verklighet?

– Vi arbetar hårt med Indien just nu. Delhi har kapacitet att bära en linje till Arlanda, både vad gäller resor ut och inkommande. Sedan finns Nordamerika, alltså både USA och Kanada, Shanghai och Thailand. Jag är övertygad om att Thailand kan bära trafik med A380 på Stockholm.

När väl de möjliga destinationerna är utpekade kommer det delikata arbetet att ta upp diskussionerna med flygbolagen. Vem ska kontaktas först?

– Om vi tar Delhi som exempel skulle jag gå till SAS och Norwegian. De är störst på Arlanda och SAS är också medlem i Star Alliance, liksom Air India. En Star Alliance-hub i båda ändarna på en ny linje kan vara en hjälp när det gäller nya linjer. Det hjälper till i resan vidare till en eventuell slutdestination. Feedermöjligheterna med både SAS och Norwegian är en viktig del i att få satsningen på en ny linje att bära sig.

– Som jag sa inledningsvis så är Stockholm den största marknaden i Skandinavien och därför ska vi se till att de utländska flygbolagen alltid ser Arlanda när de tänker Skandinavien. Jag kan vidga begreppet lite och säga att vår målsättning är att bli den flygplats i Norden som har flest långlinjer.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Göteborg
Skrivet av ACAfan, 2016-06-17 14:57:05
Anbelangandes Göteborg kanske Gh skall ta och läsa igenom artikeln igen? :)
Anmäl inlägget
Inget på Got?
Skrivet av Gh, 2016-06-16 17:23:05
Som vanligt bara Arlanda och inget på Landvetter
Anmäl inlägget
Men det går ju inte.....
Skrivet av Långbänken, 2016-06-16 14:28:11
Arlanda är ju byggt som en kortbaneflygplats där man endast satsat på korthåll och commuter. Nää, satsa på Kastrup - där är samtliga banor över 3000 meter. (Danskarna förstår hur man ska bygga...)
Anmäl inlägget
grga
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-06-16 10:56:13
Detta är en man med visioner. Har träffat han vid ett seminarium i CPH. Som med fotboll, värva proffsen.
Anmäl inlägget
Fortsätt drömna...
Skrivet av ESSA, 2016-06-16 07:31:31
A380 trafik till Thailand?
Snarare lär vi se B777 med 11 säten eller B787 med 10 i bredd. Med tanke vilket läjligt låga priser folk är villiga att betala....
Anmäl inlägget
Ojdå....
Skrivet av Oja, 2016-06-15 18:44:21
...klarar inte vi svenskar någonting på egen hand längre?...ännu ett självmål!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev