Skriv ut  

Widerøe på väg mot jettrafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 september 2016
Först förhandlingar med piloterna, sedan en satsning på jettrafik. Rapporter pekar på att Widerøe kan vara på väg att ta upp konkurrensen med den tidigare ägaren SAS på helt nya linjer.

Widerøe har hittills levt ett tämligen skyddat liv med ett linjenät som till största delen ligger utanför de stora linjer som SAS och Norwegian trafikerar. Men det senaste året är det en tillvaro som utmanats. I april infördes en flygskatt i Norge som la 88 kronor på varje enkelresa. För ett flygbolag med många korta och tunna linjer innebar det en kostnadsökning som redan slagit igenom som en minskad efterfrågan. Det varnade flygbolaget för redan innan och har nu ställt ett par flygplan på marken. Dessutom har den kommande statliga upphandlingen av 13 rutter i norra Norge lockat dels danska DAT, dels det nystartade norska flygbolaget FlyViking, en helt ny konkurrenssituation som Flygtorget rapporterat om tidigare.

Sammantaget gör det att Widerøes traditionella affärsmodell utmanas och flygbolaget måste snabbt se om sitt hus inför framtiden.

I dagsläget pågår förhandlingar med de cirka 400 piloterna i flygbolaget. I första hand gäller det de reduceringar i trafiken som hittills genomförts men också den generella lönenivån. De förhandlingarna har pågått sedan i somras och parterna vill inte kommentera läget.

Samtidigt pågår en analys av hur flygbolaget ska kunna leva vidare med en minskad marknad när det gäller det så kallade kortbanenätet på de mindre flygplatserna längs kusterna. Ett första steg kan vara att för första gången ta in jetmaskiner i flottan. Idag består den av ett 40-tal flygplan från Bombardier, från de små Dash 8-100 till de stora Dash 8 Q400. Ett logiskt steg är att fortsätta med Bombardier som leverantör och då gradera upp verksamheten till de nya CS-100 och CS-300. Enligt rapporter är det också i den riktningen som Widerøe nu planerar och har påbörjat förhandlingar med flygplanstillverkaren om upp till tio flygplan. Det skulle också ge möjlighet att satsa på chartertrafik, utökad utrikestrafik vid sidan av de tre-fyra internationella linjer som flygs idag och en del wet-leaseuppdrag.

De större maskinerna ger också kraft att ta upp konkurrensen med SAS och Norwegian på delar av den lönsamma norska inrikesmarknaden där Widerøe hittills inte flugit. Det kan vara sträckor som Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Kirkenes men också Oslo-Bodö och Tromsö-Kirkenes som Widerøe flyger redan idag men med de mindre Q 400. Ett sånt steg skulle inte bara öka konkurrensen inrikes utan också ställa ett jetdrivet Widerøe vinge vid vinge med den tidigare ägaren SAS. Det är inte mer än tre år sedan som SAS sålde 80 procent av innehavet till privata investerare och så sent som i juni i år såldes återstående 20 procent.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

WF
Skrivet av Baltasar, 2016-09-21 16:21:24
Bolaget har en extremt dyr kostym. WF är ett hopplöst fall så länge den norska marknaden är oreglerad. Bolaget kommer troligen tyna bort sakta men säkert
Anmäl inlägget
Widerö, FlyBe och LGW
Skrivet av Mr €, 2016-09-21 13:47:11
Det är en risk att skaffa jetplan, se bara på Flybe's erfarenhet, alternativt skulle Widerö jobba ihop med FlyBe i England och Luftfahrtgesellschaft Walter LGW i Tyskland med sina Q400 och skapa ett linjenät i hela Västeuropa från små flygplatser i rika områden alt statsunderstödda då Q400 har en kort startsträcka och hög marchfart borde intäkt per pax-km blir bra på dessa noga valda rutter.
Anmäl inlägget
CS100/CS300
Skrivet av Bombardier, 2016-09-21 13:28:33
Det är CS100/CS300 inte något bindestreck, inte heller C Series utan CSeries...

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev