Skriv ut  

Vem tar vem när flygmarknaden hårdnar?

Krönika, Lars Brynielsson, den 10 mars 2017
Det är lågkostnadsbolagen som styr utvecklingen, i USA likaväl som i Europa. Men vad händer när bränslepriserna ökar och konjunkturen vänder: vem tar vem?, frågar Lars Brynielsson i en krönika.


År 1958 fick Frank Sinatra en hit med låten ”Come Fly With Me”. På den tiden var flygpriserna i USA dyra och 80 procent av amerikanarna hade aldrig varit i ett flygplan. 20 år senare, 1978, avreglerade USA sin flygmarknad med målet att sänka flygpriserna för passagerarna. Statistik från USAs transportdepartement anger att den årliga kumulativa förändringen av biljettpriserna i perioden 1995 -2016 har varit -8,8 procent. Enligt Airlines for America hade medelpriset för en inrikes tur och retur resa sjunkit med 50 procent mellan 1979 och 2011. Målet med avregleringen har således lyckats.

B1
 
Resandet fortsätter att öka i USA. 200 miljoner fler  passagerare reste 2015 jämfört med 2003. Från 2015 anger transportdepartementet resandet till 900 miljoner passagerare fördelat på 700 miljoner inrikes, 100 miljoner utrikes på amerikanska flygbolag och 100 miljoner utrikes på andra flygbolag. Lågkostnadsbolagens devis att lägre priser ökar resandet tycks stämma.

B2
 
Avregleringen blev också starten för en konsolidering av flygindustrin i USA. Nya affärsmodeller och nya flygbolag utmanade de etablerade bolagen med sänkta priser som följd. Konkursskyddet Chapter 11 utnyttjades för att skriva av skulder och genomföra köp och sammanslagningar mellan flygbolagen. Några av de gamla ikonmärkta flygbolagen som Braniff, Pan Am, Eastern, Northwest och TWA, försvann under resans gång. Uppstickarna New York Air och People Express svaldes av Continental. 2001 fanns det 10 stora flygbolag kvar i USA, 2016 hade de konsolidertas till fyra.
 
2001 gick TWA upp i American. 2005 gick America West upp i US Airways. American ansökte om konkursskydd 2011-2013. Därefter gick US Airways upp i American 2015 och skapade världens största flygbolag.
 
Delta och Northwest bedrevs båda under konkursskydd 2005-2007. Därefter gick Northwest upp i Delta 2008 och bildade dåtidens största flygbolag i världen. United hade problem och bedrevs under konkursskydd 2002-2006. Frank Lorenza sammanförde 1987 alla bolagen i Texas Air till Continental Airlines. Konkursskyddet
användes två gånger för Continental, dels 1983-1986 och dels 1990-1993. 2010 går Continental upp i United.
 
Southwest har expanderat genom köp av andra lågkostnadsbolag. 1985 köptes lokalkonkurrenten Muse Air, 1993 Morris Air och 2011 Air Tran. Samtliga bolag har integrerats i Southwests organisation. Southwest har aldrig behövt använda konkursskydd.
 
De fyra dominerande flygbolagen American, Delta, Southwest och United utmanas dock av flera mindre flygbolag som profilerar sig inom olika marknadsområden, som Alaska, Jet Blue och Hawaiian, eller som lågkostnadsbolag, som Spirit och Allegiant. 2016 köpte Alaska Air lågkostnadsbolaget Virgin America.

B3

Lägre priser som expanderar marknaden kräver lägre kostnader som kan blir smärtsamt för flygbolagen. Det är sällsynt att de etablerade flygbolagen går i bräschen för sänkta priser, snarare klagar de ständigt på den allt hårdare konkurrensen. Det är således lågkostnadsbolagen som utvecklar flygmarknaden. De etablerade bolagen spjärnar emot, hänvisar till ojust konkurrens, konsolideras (i USA under konkursskydd) eller läggs ner.
 
Airlines for America redovisar en drastisk sänkning av flygbolagens enhetskostnad i USA mellan 1980 och 2010. Under samma period redovisas 34 flygbolag som har gått upp i andra bolag eller lagts ner. De fria marknadskrafterna vilar inte om det går att göra affärer. Att de som jobbar i flygbolagen inte gillar turbulensen vet vi. Att de som får råd att resa är nöjda vet vi också. Finns det något bättre sätt att utveckla flygmarknaden?

B4

Southwest har hållit fast vid sin lågkostnadsmodell och lönsamt expanderat till USAs största flygbolag på inrikes. Samtidigt har bolaget mognat och, efter köpet av Air Tran, börjat med utrikes trafik. American, United och Delta arbetar med olika koncept för att kunna erbjuda lägre priser trots högre kostnader. Det finns en risk att de fyra dominerande flygbolagen i USA lutar sig tillbaka, blir bekväma och skyddar sina affärsmodeller i ett oligopolliknande samarbete. Vi har sett det förr och vi ser det just nu när flygbolagen i USA motarbetar internationell konkurrens från Mellersta Österns flygbolag och lågkostnadsbolaget Norwegian. Det utvecklar inte flygmarknaden.
 
Konsolideringarna drivs av finansmarknadens aktörer. Att de redan stora flygbolagen ändå blir större medför få storleksfördelar men flera storleksnackdelar. 2016 var det lönsammaste året någonsin för flygindustrin och IATA prognoserar att även 2017 blir ett mycket bra år. Då kommer lönsamheten nästan av sig själv. Flygbolagens utmaning kommer vid nästa lågkonjunktur eller världskris. Jämför vad som hände efter 9/11 2001, då var det bara Southwest bland de stora bolagen som klarade att ställa om sig och redovisa ett positivt årsresultat.
 
Resultat från helåret 2016, omräknat i SEK per producerad stol, för ultra lågkostandsbolaget Spirit, lågkostnadsbolaget Southwest och nätverksbolaget American nedan visar på ett bra driftsresultat EBIT för deras olika affärsmodeller. De är konkurrenter på flertalet linjer.

B5

Spirit påminner om Ryanair, har ett lågt basbiljettpris och tar betalt för allt övrigt tex väskan ombord. Bolaget har bra ekonomi och expanderar snabbt. Vid en lågkonjunktur menar Spirit att deras affärsmodell är bättre lämpad att ge lönsamhet än konkurrenternas.
Southwest påminner mer on easyJet. De litar på att deras lågkostnadsprofil och ett lågt biljettpris utan avgifter fortsatt ger bolaget fördelar jämfört med huvudkonkurrenterna. Southwest noterar att de så kallade ultralågkostnadsbolagen har lägre kostnader och biljettpriser och expanderar snabbare.
 
American beklagar att de konkurrerar med lågkostnadsbolagen som håller nere priserna och lockar över de som är priskänsliga och inte så lojala med ett specifikt bolag. Myndigheterna har tyvärr gett lågkostnadsbolagen tillträde till slot-kontrollerade flygplatser som Washington DC. Nätverksbolagen har svarat med att erbjuda ett lågt basekonomipris men det är osäkert om detta initiativ räcker.
 
Det är således lågkostnadsbolagen som expanderar flygmarknaden i USA. Motsvarande resonemang kan göras för Europa. Vid nästa lågkonjunktur kommer flygbolagens uthållighet att testas. Vem köper vem och vem går i konkurs/läggs ner?
Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

vem tar vem
Skrivet av thomas, 2017-03-13 09:18:51
Superbra analys av redaktören adekvat och konkret.
till Gullan på SAS Jag har flugit SAS hur länge som helst tusentals flighter, jag har alltid blivit bra bemött, alltid trevlig personal på marken och på flighten, där ligger inget problem ur kundens synvinkel. SAS har branschens solidaste ägare struktur bara Knut och Alice Wallenbergs stiftelse sitter på 85 miljarder, sen tre stater, SAS blir sista bolaget att kasta in handuken, ni personalen kan vara helt lugna.
Anmäl inlägget
@Bertil
Skrivet av Niklas, 2017-03-11 13:10:28
Så lät det för ca 10 år sen med. Varför skulle de viljaväxla mer du mindre bågar? De har fulla kärror. Desutom nu 737 på tunnare transatlant. Du måste även se kostnadsläget jämtemot konkurrenter. Som det ser ut idag väder de flesta andra mer än Norwegian. Vem är uthålligast?
Anmäl inlägget
Fel frågeställning
Skrivet av Töntigt, 2017-03-11 12:07:06
Hela artikelns frågeställning är fel. På en expanderande marknad så handlar det inte om vem som tar vem. Om någon faller så gör flygbolaget det på eget grepp. Marknaden finns men bolaget kanske inte har rätt linjenät, produkt eller kostnadsläge.
Anmäl inlägget
NAS
Skrivet av Bertil, 2017-03-10 17:44:08
Jag tror Norwegian med sin extremt höga skuldsättning och så många plan på beställning skulle kunna få problem. De kan inte heller växla ner till mindre flygplan på specifika rutter.
Anmäl inlägget
Vore bra!
Skrivet av Helgonet , 2017-03-10 16:54:35
SAS + Easyjet + Singapore airlines = bra kombo!
Anmäl inlägget
Vinnaren är...
Skrivet av Tjockeleffe, 2017-03-10 13:04:08
Vinnaren är den som behandlar sina anställda OCH kunder sämst! Rätt konstigt (och tråkigt) att det kan bli så men icke desto mindre sant.
Anmäl inlägget
Var så säkra..
Skrivet av Gullan Purser&Strategiskexpert, 2017-03-10 11:12:28
..på att jag å kabintjejerna på SAS kommer att kämpa hårt, för varje kund som väljer SAS.
Man skall alltid känna att man gjort ett bra köp då man flyger med SAS. Vi kommer att bli en av dem som blir kvar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev