Mahan Air
Just nu råder viss förvirring kring det iranska flygbolaget Mahan Air som sedan förra året flyger mellan Teheran och Köpenhamn. Enligt vissa uppgifter är linjen nedlagd medan andra källor, bland annat reseoperatörer i Danmark, menar att det är business as usual. Enligt dem skulle det finnas bokningar på 40 000 resenärer under den kommande sommarsäsongen. Det skulle i så fall innebära att med de två rotationer i veckan med de A340 i olika versioner och i snitt 300 stolar ombord som trafiken hittills flugits med, så är det fulla maskiner i närmare 70 veckor framöver.
– Det har talats om 80-90 procents beläggning men det stämmer inte. Det är 80-90 passagerare på varje flight, säger en källa till Flygtorget.
Samtidigt som osäkerheten om framtiden för Mahans trafik på Kastrup ökar, har flygbolaget än en gång börjat snegla på Sverige, i första hand Stockholm men också Malmö. Sedan ett par år har flygbolaget regelmässigt ansökt om flygtillstånd på Stockholm, som har ett klart större marknadsunderlag än södra Sverige och Danmark. Ansökningarna har dock lika regelmässigt dragits tillbaka eller inte fullföljts. Just nu ligger än en gång en ansökan inne hos Transportstyrelsen om att starta trafik på Arlanda till sommarsäsongen. Det är dock osäkert om den blir beviljad eftersom flygbolaget inte lyckats etablera kontakt med något handlingsbolag. Över huvud taget finns en stor osäkerhet kring flygbolaget eftersom det granskas av amerikanska myndigheter som menar att Mahan Air flugit vapen och förnödenheter till olika terrorstämplade grupper. Kvarstår problemen att få igång ett samarbete med nödvändiga företag på svenska flygplatser, kommer inte Transportstyrelsen att ge något trafiktillstånd. Ett sånt avslag minskar ytterligare Mahans möjligheter att börja flyga på Sverige eftersom ett avslag sedan finns med i framtida bedömningar.