Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Nytt lågkostnadsflygbolag till Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 april 2017
Arlanda fortsätter att dra till sig lågkostnadsflygbolag. Det senaste i raden är Air Arabia som räknas till ett av de mer lönsamma flygbolagen i Mellanöstern.

Air Arabia
Air Arabia

Nyligen öppnade Easyjet två nya linjer till Arlanda. I samband med det har även Monarch och Blue Air lanserat nya linjer och just antalet lågkostnadsbolag har hastigt ökat på Arlanda. Nu sällar sig ytterligare ett flygbolag i den kategorin till flygplatsen i och med att Air Arabia i höst startar en linje mellan Stockholm och Agadir i Marocko. Staden har hittills enbart varit en charterdestination och den nya rutten siktar i första hand på semesterresenärer.

– Vi välkomnar Air Arabia som blir det femte nya lågkostnadsbolaget på Arlanda inom ett år. Nu kan ännu fler resenärer resa smidigt till Agadir som är en destination vi tror kommer stiga snabbt i popularitet när den nya linjen gör det möjligt för ännu fler att flyga direkt, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia. 

Trafiken till Stockholm ska flygas från flygbolagets nya bas i Agadir där dotterbolaget Air Arabia Maroc håller till. Där finns i dagsläget fyra A320 baserade som i första hand flyger på europeiska destinationer. 

I och med Air Arabia har Arlanda åtta lågkostnadsbolag med regelbunden trafik på flygplatsen: Monarch, Transavia, Norwegian, Eurowings, WOW Air, Easyjet, Blue Air och Air Arabia. Saknas gör alltså i första hand Ryanair men även Wizz Air skulle tillföra ett linjenät på östra Europa som Arlanda saknar idag.

Air Arabia har vid det här laget 15 år på nacken och var, när det startade, det första lågkostnadsbolaget i Mellanöstern. Basen ligger i Förenade Arab Emiratet vilket innebär att det på nära håll finns minst tre tuffa konkurrenter, Emirates, Qatar och Etihad. Trots det räknas Air Arabia till det mest lönsamma flygbolaget i regionen, bland annat tack vare en mindre enhetsflotta med A320-maskiner och det politiska spel som uppstått bland de tre stora bolagen i Mellanöstern.





Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dette bør du kunne selv google;
Skrivet av pf, 2017-04-11 14:42:42
se f.eks wiki

https://en.wikipedia.org/wiki/Low-cost_carrier
Anmäl inlägget
Apropå låga kostnader
Skrivet av Kolja, 2017-04-10 05:58:51
Jag undrar lite grann om definitionen av lågkostnadsbolag? Hur låga är kostnaderna per år i snitt för lågkostnadsbolagen jämfört med andra bolag?
Tidigare har jag hört definitionen 3 miljarder euro per år. Stämmer det fortfarande.
Nextjet ligger under 1 miljard per år, men de kör upphandlad trafik med turbopropp och räknas inte.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev