Trenden är tydlig, när det gäller långlinjemaskiner vill flygbolagen har större flygplan, inte jättar med mellanstora versioner med fler stolar. Det är något som både Boeing och Airbus märker av när det gäller B787 och A350. Hos Boeing har efterfrågan på den första Dreamlinern, B787-8 minskat, bland annat så köper Norwegian numera enbart B787-9 och studerar den senaste versionen B787-10.
Hos Airbus är det A350 som växer, nu med den senaste A350-1000 och det talas om ytterligare en förlängning, en A350-2000. Det gör att Airbus nu helst vill slippa att över huvud taget tillverka den minsta versionen A350-800 som enligt planerna skulle vara nästa maskin ute efter A350-900. Den har visat sig vara nästan osäljbar och i dagsläget finns bara 8 flygplan i orderboken. Det är koreanska Asiana som har den beställningen liggande och Airbus hoppas kunna omvandla den till antigen några av de större versionerna eller A330neo. I så fall innebär det att den planerade minstingen i familjen aldrig kommer att flyga.