Skriv ut   Tipsa en vän  

Första Boeing 737 MAX levererad till Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 juli 2017
Leveransflygningen är gjord och maskinerna är på väg ut i linjenätet. Det stora intresset för 737MAX har gjort att Norwegian auktionerat ut biljetter till den första flygningen i USA. De pengarna ska skänkas till välgörande ändamål.

Det var två 737MAX 8 i Norwegians färger uppställda utanför Boeings Delivery Centre i Seattle i torsdags. Efter överlämningsceremonin, som bland annat innebär att Boeing kontrollerar att betalningen för flygplanen finns på kontot, transportflögs de två maskinerna till Oslo med en halvtimmes mellanrum. Där ska de genomgå den sedvanliga slutfinishen och slutlig pappersexercis med de norska myndigheterna och porträttet på stjärtfenan, denna gång Freddie Laker, ska målas på.

- Han banade väg för lågkostnadsflyget över Atlanten så han förtjänar att vara på stjärtpartiet, sa Björn Kjos i samband med leveransen hos Boeing.

Var de två första flygplanen ska ha hemmabas är i ögonblicket inte kommunicerat av Norwegian men EI-FYA och EI-FYB är registrerade på Irland. Senare i år tillförs ytterligare fyra MAX8 och av de sex första ska två höra hemma i Edinburgh och fyra på den nya basen i Newburg i USA. De ska i första hand flyga de mindre transatlantiska linjerna från Norge, Storbritannien och Irland. Enligt de ursprungliga planerna är första flygning från Edinburgh till Stewart International utanför Newburgh och den följs sedan av övriga rutter till Hartford, Newburgh och Providence i nordöstra USA. Sammanlagt ska Norwegian flyga tolv transatlantiska rutter med olika 737:or i sommar.

– Vi är väldigt nöjda med att vi äntligen har fått vår första Boeing 737 MAX levererad och som snart kommer att sättas i trafik. De här flygplanen är ännu mer bränsleeffektiva och miljöanpassade än våra nya Boeing 737-800. Att vi dessutom flyger till mindre flygplatser ger snabbare turnaround och lägra avgifter, säger Norwegians koncernchef Björn Kjos. 

Just de vanliga B737-800 har temporärt sedan den 15 maj och med ett reducerat antal stolar använts i den nya atlanttrafiken eftersom MAX-maskinerna blivit en månad försenade från Boeing. Det var i maj som Boeing under några dagar ställde in testflygningarna av nya 737 MAX under två dagar. Detta sedan motortillverkaren CFM International rapporterat problem med turbinbladen på de nya Leap-1B-motorerna.

Norwegian är först i Europa med flygplan ur MAX-serien men också först med att flyga modellen till och från USA. Det har skapat ett stort intresse hos flygentusiaster i USA och platser på den första flygningen har auktionerats ut bland dem som vill vara med. Det har sammanlagt inbringat drygt 200 000 kronor, pengar som ska skänkas till UNICEF som Norwegian har ett samarbete med. 

Sammanlagt har flygbolaget beställningar på 110 MAX 8 och i Norwegians konfiguration har de 189 stolar i två klasser och en räckvidd på 6 510 kilometer.

Vid sidan av de stora beställningarna på MAX8 har Norwegian även uppgraderat ordern hos Airbus på A320neo till den nya A321LR. Det gör att en del analytiker räknar med att Norwegian på sikt räknar med att använda just Airbusmaskinen på de nya transatlantiska linjerna, bland annat tack vare att den har ytterligare räckvidd och en något bättre bränsleekonomi. 





Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

2-klass
Skrivet av Leif, 2017-07-04 13:20:52
På andra sidor står det att de nya Max har 189 stolar i 1-klass? Visst ska inte DY erbjuda premium i de nya maskinerna?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev