Skriv ut  

Sviktande tro på långlinjemaskiner i USA

Notiser, Anders Carlsson, den 18 juli 2017
Det är A320neo och B737MAX som är i fokus hos flygbolagen. Det sätter widebody-maskinerna på undantag och alla de tre stora amerikanska flygbolagen brottas med sina beställningar hos Boeing och Airbus.

I förra veckan tog Delta emot den första A350-900 från Airbus. Därmed är Delta först i USA med modellen som nu ska bli en del i den framtida i långlinjeflottan. Samtidigt är det trögt på widebody-fronten hos de amerikanska flygbolagen. En av orsakerna är att just interkont-trafiken är hårdare konkurrensutsatt än tidigare. De stora amerikanska flygbolagen har inte bara flygbolagen från mellanöstern att tampas med utan också det växande antalet lågkostnadsbolag med Norwegian, Level och WOW Air i spetsen. Det gör i sin tur att både Boeing och Airbus har fått se flera beställningar på B787, A350 och B777 skjutas upp eller helt avbokas. 

Samtidigt börjar de äldre B767 och B757 som flyger i de amerikanska bolagen att närma sig gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart.

Och i vassen filar Boeing på en arvtagare till B757…



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev