Primera lämnar nu det tidigare fokus som legat på traditionella charterflygningar för nordiska researrangörer. Istället ska ett eget linjenät byggas upp, dels i Europa, dels för transatlantiska flygningar. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
Nu klarnar de planerna och till skillnad från tidigare uppgifter blir det inte Boeingmaskiner utan nya Airbus A321neo som ska användas. Vad den omsvängningen beror på är oklart, liksom vad som hänt med det avtal som fanns med Air Lease Coporation där flygbolaget skulle leasa 20 nya B737MAX9. I dagsläget har Primera, enligt den egna hemsidan, en Boeingflotta med två B737-700 och sex B737-800, merparten av dem registrerade i Lettland. De nya, sex A321neo och två A321LR, ska dock registreras i Danmark.
Linjenätet innefattar dock inte Skandinavien utan liknar mer den som Norwegian bygger upp och Primera följer alltså trenden att använda single-aisle-maskiner på den fortsatt växande marknaden för trafik över Atlanten. Enligt de första tidtabellerna är det Birmingham, London Stransted och CDG i Paris där linjerna etableras. Alla tre får från juni nästa år daglig trafik till Newark och fyradagarstrafik till Boston.
Det gör att Primera nu ger sig in i konkurrensen med bland andra Norwegian och Wow Air. Men till skillnad från de två flygbolagen har Primera i nuläget ingen egen trafik till de tre flygplatserna utan ska förlita sig på de marknader där man väljer att etablera sig. Det blir ett traditionellt lågprisupplägg med lockpriser kring 100 dollar enkel väg och en premium-klass för dem som är beredda att betala lite mer. Flygplanen utrustas däremot inte med något underhållningssystem ombord. Tidtabellen visar att det är kvällsavgångar för samtliga flighter från Europa.
Stansted Airport välkomnar satsningen som innebär att flygplatsen nu får tillbaka linjetrafik på USA för första gången sedan 2008. Även i Birmingham är det en välkommen nyhet. Nyligen drog United in den egna linjen från New York efter tjugo års närvaro men den ersätts alltså med Primeras nya linje.
Det är andra gången som flygbolaget lanserar långlinjeplaner. År 2014 fanns ett tillstånd från både DOT och amerikanska FAA att flyga linjetrafik från EU till USA. Även föregångaren till Primera, Jet X, flög långlinjer på Asien med inhyrd kapacitet från Icelandair.