Skriv ut   Tipsa en vän  

BRA lättar efter tung omställning

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 september 2017
Minskat antal passagerare, omställning av flygplansflottan och arbetet på att bygga upp nya flygbolaget. Det har varit en tuff period för BRA och det syns i siffrorna. Men nu lättar verksamheten.

BRA
BRA

Det blev 9 500 fler passagerare under det första halvåret i år, jämfört med 2016. Det var en befrielse att se att utvecklingen nu pekar i rätt riktning. Det senaste dryga året har varit tungt för flygbolaget. Den stora omställningen när tolv juridiska bolag skulle bli ett gjorde bland annat att kapaciteten blev lidande vilket i sin tur innebar att det sammanlagda passagerarantalet sjönk förra året, trots att inrikestrafiken i Sverige ökade, minus 0,6 procent till 2,2 miljoner passagerare. Men BRA ligger kvar på en marknadsandel på cirka 30 procent av den svenska inrikestrafiken. 

– Den kapacitetsbrist vi hade berodde bland annat på att vi fasade ut våra SAAB-maskiner och samtidigt var inne i ett intensivt omskolningsprogram på pilotsidan. Det gjorde att vi fick hyra in den del kapacitet och det påverkade i sin tur vårt resultat för förra året, säger Emma Sandsjö, informationschef på BRA till Flygtorget. 

Att slå samman två olika verksamheter till en är en omfattande process och det syns i BRA’s siffror för 2016. Det blev en förlust i det nya flygbolaget på 246 miljoner år 2016. Om den summan jämförs med det gemensamma resultatet för Malmö Aviation och Sverigeflyg för 2015, som då gav en vinst på cirka 35 miljoner, är det alltså en nedgång på närmare 300 miljoner. 

– Det beror bland annat på att vi tagit en del stora engångskostnader i bokslutet för 2016, bland annat varumärkesarbetet, investeringar i nya bokningssystem och över huvud taget de kostnader som sammanslagningen av två juridiska enheter drar med sig. De kostnaderna på cirka 110 miljoner är nu tagna, så redan för i år ser det betydligt ljusare ut och passagerarna har som sagt hittat tillbaka till oss igen. 

– En sån här sammanslagning är alltid mycket större och tuffare än vad man tror.

Omställningen av flygplansflottan är i det närmaste klar. De nio egna ATR72-600 ska växa till 12 när de tre leasade ATR72-500 också de på sikt byts mot nya ATR72-600. Det ger en optimal flotta av nya turboprop-maskiner i väntan på att de äldre Avro-maskiner ska bytas mot nya C-serien från Bombardier. Det är en utfasning som skjutits på framtiden, bland annat i avvaktan på den eventuella flygskatten. Den nuvarande planeringen pekar på en första leverans 2020. 

Kapacitetsökningen i flottan används i första hand till att öka antalet stolar och frekvenser på en del linjer, bland annat Visby och Halmstad växer betydligt. Några nya destinationer är inte planerade. 





Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tungt
Skrivet av Lättar, 2017-09-05 18:32:55
Finns det någonting som tyder på att BRA lättar?? Knappast!! Flygtorget verkar helt duperat av intervjuerna. Sanningen är att BRA saknar medel att förnya flygplansflottan. Avron blir äldre och det som borde vara en lysande affär missköts. BRA kämpar för att överleva medan SAS gör miljardvinst. Allvarligt!!
Anmäl inlägget
Rj nej tack
Skrivet av Diavel, 2017-09-05 15:31:51
Dessa uråldriga kärror bör skrotas asap. Det r inget fel på att nyttja ATR72-600 bättre än trånga SAAB 2000. Om man inte har råd med c series, då kanske Sukhoi SSJ är billigare
eller kanske några ex SAS B 737-600 allt är bättre än rj
Anmäl inlägget
Turbopropp. Nej tack
Skrivet av Jet. Ja tack, 2017-09-05 12:41:44
Har inget emot flygbolaget i sig. Har flugit med två gånger och har inget att klaga på. Men flygplanen dom har är ju rena boskapsvagnarna. ATR72 har mycket i övrigt att önska
Anmäl inlägget
Förväxling
Skrivet av Rune rampare, 2017-09-05 12:27:15
Har man tagit kostnaderna över huvudet eller det är överhuvudtaget man menar?
Anmäl inlägget
Fakta fel
Skrivet av Rubricon, 2017-09-05 10:01:12
Tyvärr brottas ju Flygtorget med att vilja skriva väl om den man reportaget om!
Man stryker dvs i det här fallet BRA medhårs.

Det borde finnas lite mer Flashback inom flyget så att alla fakta kommer fram, även dom "obekväma".....
Anmäl inlägget
Hoppas på det bästa
Skrivet av Gh, 2017-09-04 18:46:25
Hoppas att man gjort rätt med sammanslagningen. Det är mycket som skall klaffa när man gör denna typen av ihopslagningar detta gäller inte bara flygbranchen. Tyvärr är det inte alltid det lyckas.
Anmäl inlägget
Amapola
Skrivet av Kalle, 2017-09-04 14:11:06
Kapacitetsökningen på Halmstad och Visby sker ju fortsatt med inhyrd trafik, inte med en kapacitetsökning i sin egen flotta.
Anmäl inlägget
BRA är bäst Skåne - Stockholm
Skrivet av Stockholmare, 2017-09-04 12:13:25
Jag vill bara tacka BRA för att ni fortfarande är det överlägset enklaste sättet att flyg Skåne - Stockholm. Den största anledningen är Bromma flygplats. Bra service och familjär stämning är också en stor anledning att jag väljer BRA.
Anmäl inlägget
SverigeFlyg
Skrivet av Op, 2017-09-04 11:55:43
Bör väl tilläggas att Sverigeflyg stod för 35miljoner i vinst...
Anmäl inlägget
@Jätteförlust
Skrivet av Gee, 2017-09-04 10:58:49
Oj oj oj, vad dåligt du läser artikeln!
Anmäl inlägget
Oj oj oj
Skrivet av Jätteförlust, 2017-09-04 08:46:21
En förlust på 246 miljoner är ju en katastrof när man inte ökat trafiken alls. Gamla flygplan som får ökade underhållskostnader framöver... Inga C Serie i sikte... det här bådar inte gott.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev