Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Debatt: Flygskatten måste stoppas

Debatt, Charlotte Holmbergh Jacobsson, den 10 november 2017
Två skatter har försvunnit men flygskatten ligger fortfarande kvar på regeringens bord. Den måste stoppas. Särskilt som de som förespråkar den inte håller sig till fakta. Införs den får den allvarliga konsekvenser för ett litet land som Sverige, skriver Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikations- och Public Affairschef på Norwegian i en debattartikel.

Ombord Norwegian
Norwegian

I den höstbudget som regeringen presenterat framgår det att man avser gå vidare med att införa en flygskatt. Regeringens primära syfte med en flygskatt är att minska flygets påverkan på miljön. Men, som regeringens flygskatt är utformad bidrar den inte till minskade utsläpp, något som även framgår i den utredning som regeringen har låtit ta fram. Som ett av Europas snabbast växande flygbolag kan vi bara beklaga att regeringen tar tydlig ställning mot flyget och all den tillväxt som flyget kan medföra. 

Sverige har alla möjligheter att få många nya direktlinjer som kan bidra till ökad tillgänglighet och tillväxt.  En skatt på resor kommer ha motsatt effekt och är direkt skadlig för svensk ekonomi.  En flygskatt kommer minska tillgängligheten inom och till Sverige, vilket kommer att få allvarliga konsekvenser för ett litet land i norra Europa. 

De politiker som propagerar för ett införande av flygskatt verkar inte ha några som helst krav på att hålla sig till fakta. De gör allt för att allmänheten ska tro att en skatt på flyget bidrar till minskad klimatpåverkan och är lösningen på alla de klimatutmaningar som finns. Några av de mest frekventa argumenten som används är att en flygskatt bidrar till minskade utsläpp och att flyget är den största miljöboven. Inget kunde vara mer fel. En flygskatt bidrar inte till minskade utsläpp. Tvärtom kan en flygskatt leda till utökade utsläpp eftersom många befintliga linjer bara flyttar någon annanstans och resenärer tvingas resa till andra flygplatser för att nå sin slutdestination. Globalt utgör flygets utsläpp två procent av de totala koldioxidutsläppen. 

Det är givetvis oerhört viktigt att minska utsläppen men en lokal skatt minskar inga utsläpp. Ett globalt problem måste lösas globalt, inte lokalt. Betydligt mer effektivt är att istället satsa på nya, bränslesnåla flygplan och att hela branschen tillsammans jobbar för att få fram nya alternativa bränslen. 

Så som flygskatten är utformad gynnas de flygbolag som har en gammal flygplansflotta eftersom det kostar lika mycket att släppa ut mycket som att släppa ut lite. Det är alltså betydligt mer skattemässigt fördelaktigt att transportera få resenärer i 20 år gamla flygplan med stora utsläpp än att fylla ett av våra nya flygplan. Nya flygplan drar betydligt mindre bränsle och släpper ut färre miljöfarliga ämnen än gamla plan. Det är en enorm skillnad. Med en genomsnittsålder på 3,6 år har Norwegian en av de mest moderna och miljöanpassade flygplansflottorna i världen. Det här är ett sätt för oss som flygbolag att ta vår del av ansvaret för att minska flygets klimatpåverkan. 

Det är otroligt motsägelsefullt av regeringen att å ena sidan vilja införa en flygskatt för att begränsa flygandet, samtidigt som man har inrättat ett Arlandaråd som har i syfte att utöka tillgängligheten till och från Sverige med fler flyglinjer. Vi vill bidra till regeringens mål om ökad tillgänglighet och fortsätta skapa jobb och tillväxt i Sverige. För att det ska vara möjligt måste förslaget om flygskatt stoppas. 

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikations- och Public Affairschef på Norwegian





Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vi var först med flygskatt
Skrivet av Alliansen, 2017-11-14 18:36:52
Vi var först med flygskatt Alliansen.
Flygskatt införde vi redan 2008.

Anmäl inlägget
Idioti
Skrivet av Matte, 2017-11-14 13:05:30
Miljöpartiet styr Sossarna med utpressningstaktik. De tvingar Löven och Andersson att driva frågan vidare och införa flygskatten. Detta är det vi får betala för kohandeln med skatteuppgörelsen. Nu återstår bara att Alliansen stoppar vansinnet och inte släpper igenom budgeten.
Anmäl inlägget
Så går det
Skrivet av Teetime, 2017-11-14 09:58:09
när en liten klick miljöpartister tillåts vara med och styra vårt land. Så mycket de har bromsat, orsakat onödiga kostnader (stoppet av förbifart Sthlm) och inte visat ett helhetsperspektiv i sina ställningstaganden. Det är anmärkningsvärt att Löfven, med sin bakgrund i arbetarrörelsen, inte bara sätter ned foten.
Måtte vi få en regering utan dessa bakåtsträvare. Se till att subventionera bort alla gamla miljövidriga bilar till att blrja med!
Anmäl inlägget
Till mindre vetande Linkan
Skrivet av sv Linkan, 2017-11-13 15:30:43
Några överlägsna uttalanden intresserar mig inte.
Om du nu tillhör moderaterna tycker jag att du skyndsamt ska ompröva din inställning till flygskatten, eller din partillhörighet.
I övrig behöver jag inga "förlåtanden" i från dig.
Anmäl inlägget
Till mindre vetande sv Linkan
Skrivet av Linkan, 2017-11-12 00:15:58
Upplysningsvis måste jag tillrättavisa dig.

Blev med i Högerpartiet 1968 som sedermera bytte namn till Moderata samlingspartiet. Är fortfarande medlem efter 49 år.

Du är förlåten trots dina felaktiga påståenden.

Anmäl inlägget
Du
Skrivet av svLinkan, 2017-11-11 16:14:26
Berättar inte hela sanningen. I övrigt är det ingen nyhet du kommer med.
Bara sosse propaganda!
Anmäl inlägget
Sv sv Linkan
Skrivet av Linkan, 2017-11-11 15:30:20
Och vad var det som inte var fakta?

Upplyste bara att de som flyger över Sverige betalar undervägsavgift!

Påstår du något annat?
Anmäl inlägget
Undervägsavgift
Skrivet av sv Linkan, 2017-11-11 14:00:49
tar alla länder ut. Det var det här med att hålla sig till fakta.
Anmäl inlägget
De som flyger över Sverige betalar
Skrivet av Linklan, 2017-11-11 13:07:08
De som flyger över Sverige betalar en avgift redan idag.
Den svenska undervägsavgiften (en route) tas ut för flygplan över 2000 kg som flyger i luftrum där Sverige bedriver flygtrafiktjänst.
Anmäl inlägget
Bra för Sverige
Skrivet av Ulrika Fridell, 2017-11-10 23:32:24
Bra för miljön, mer pengar till vård, skola och omsorg. Alla är vinnare i detta, de som förlorar jobben är ändå låglöneanställda som kan hitta motsvarande jobb på hotel, restauranger och matbutiker. Det är underskott på personal i dessa sektor så inte negativt alls även på arbetsmarknaden.
Anmäl inlägget
Flightradar 24
Skrivet av Ojja, 2017-11-10 22:55:54
Tittar man på rubricerad sajt, så kan man ju undra varför alla överflygare slipper undan miljöskatt.
Anmäl inlägget
Moral
Skrivet av Daniel A, 2017-11-10 22:20:30
Ibland måste man göra det man anser är rätt, vi måste göra vårt och andra länder sitt, resonemanget att bara för att ingen annan gör nåt innebär inte att vi inte ska göra nåt. Det breda folkliga stödet för denna skatt samt den politiska enighet efter höstens uppgörelse innebär ju att skatten är klappad och klar som det ser ut. Alliansen har ju meddelat att de inte kommer rösta ned den, så det innebär ju att det är klart.
Anmäl inlägget
Flyget betalar inte mycket skatt
Skrivet av Linkan, 2017-11-10 20:24:57
Tala gärna om för mig om jag har fel!

Hur mycket skatt betalar exempelvis Norwegian i Sverige?
Anmäl inlägget
Sv. Daniel A
Skrivet av Jihan, 2017-11-10 19:47:23
Men herregud, tror du verkligen att bara för att de drar ner på linjer i Sverige så står planen på marken? De flyttas ju bara till ett annat land och flyger en linje där istället. Dvs lika mycket utsläpp ändå.
Norwegian klarar nog att fylla sina plan även om de skulle tvingas dra ner i Sverige. Men det ligger ju knappast i Sveriges intresse.
Denna skatten drar ner på flyget i Sverige, men den flyttas bara till annat land. Dvs en dålig sak för Sverige, och samma lika för miljön.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Undrande, 2017-11-10 18:16:36
Vad jag kan se betala flyget massor med skatt.
Anmäl inlägget
Flygskatt introducerades av Aliansregeringen
Skrivet av Linkan, 2017-11-10 16:07:31
I juni 2008 införde Alliansregeringen flygskatt i Sverige. Idag gäller denna skatt allt bränsle som förbrukas i flygplan som inte är linjetrafik eller taxiflyg. Ett företag med eget flygplan måste betala skatt på bränslet. Gäller både Jet A1 och Avgas.

Avgas som förbrukas är mindre än 1/3 av vad som avdunstar vid hantering av bilbensin.

Ni som klagar på S och MP kom ihåg att Fredrik Reinfeldt var den som först införde flygskatt i modern tid!
Anmäl inlägget
Motsägelsefullt...
Skrivet av Daniel A, 2017-11-10 15:35:14
Märklig debattartikel då de säger att skatten kommer göra att det blir färre linjer från Sverige men ingen påverkan på miljön. Självfallet innebär färre flyglinjer en positiv effekt och minskad klimatpåverkan. Varför ska flyget vara undantaget från miljöskatt som alla andra trafikslag betalar? Dessutom har fen brett folkligt stöd
Anmäl inlägget
Norwegian och högerpartiet i Norge
Skrivet av Klas, 2017-11-10 14:48:15
Norwegian borde först gå till sin norska högerregering och be dem ta bort skatten i Norge. Tycker de att det är OK att betala skatten i Norge men inte i Sverige? Verkar helsnurrigt.
Anmäl inlägget
Argument
Skrivet av R, 2017-11-10 13:20:34
När började svensk skatte och miljöpolitik av norrmän?

Detta liknar väldigt mycket den debatt som var vid trängselskatterna i Stockholm och Goteborg. Denna skatt skulle slå mot näringslivet så att det nästintill skulle bli omöjligt att bedriva verksamhet. Den sk dubbelstöten med återställd restaurangmoms lika så. Alla restauranger skulle dö? Är det någon som tycker att det går dåligt för att dessa saker genomfördes.

Låt olyckskorparna kraxa.
Anmäl inlägget
Se helheten...
Skrivet av Calle, 2017-11-10 10:48:15
Fast att införa skatt på flygbränsle är väl rimligt? Det driver ju utvecklingen till att ta fram mer bränslesnåla flygplan.

Att linjetrafiken är undantagen har att göra med att Chicagokonventionen förbjuder detta, tyvärr.

Vi behöver inte fler skatter "bara därför att vi ska ha en skatt". Vi behöver snålare motorer och möjligheter för bolagen att byta sina gamla flygplan mot nya. Denna skatten tillför inget och skapar inga incitament att bli bättre. Gör om och gör rätt, mp och s!
Anmäl inlägget
Skattemedeln måste in
Skrivet av Stiff, 2017-11-10 10:29:37
Regeringen både förra och denna inser att de måste lyfta på varenda sten för att finansiera alla sjuka idéer de har hittat på. Att skylla på miljön är bara en löjlig täckmantel. Det sjuka är att ingen vågar/kan sätta stopp på dessa dåraktigheter. Svenska befolkningen måste demonstrera som fransmännen brukar.
Bara då börjar politikerna agera.
Anmäl inlägget
Först att införa flygskatt var Aliansregeringen
Skrivet av Linkan, 2017-11-10 09:51:16
Alliansregeringen med M i spetsen startade beskattningen av flyget då man införde skatt på flygbränsle första juli 2008. Undantaget är linjetrafik.

Flygskatt var Alliansen först med att införa.
Anmäl inlägget
Hyckleri!!!
Skrivet av Kalleflyggare, 2017-11-10 09:50:06
Sverige behöver INTE ALLS en flygskatt! Däremot vårt land behöver istället kloka, ansvariga och seriösa politiker som kan fatta bra beslut när det gäller tillväxten och framtidens välbefinnande. Vi kommer ingenstans med dagens populistiska politiker.
Anmäl inlägget
Flygskatten är en BRA början
Skrivet av Linkan, 2017-11-10 09:45:18
Vi måste värna vår miljö och flygskatten är en bra början. Viktigaste är att bromsa den lavinartade ökningen av flygtrafiken.
Liggande förslag är snällt orsakar inga stora problem. Men kommer att bromsa trafikökningen.
När flygbolag säljer en biljett Luleå - Stockholm för 199:- billigare än Arlandaexpress då får flygbolagen skylla sig själva att en flygskatt införs.

VARFÖR SKALL FLYGET VARA HELT SKATTEBEFRIAT?

Finns ingen anledning!
Anmäl inlägget
Onödig hysteri
Skrivet av Anomumin, 2017-11-10 08:57:44
Flygskatten är bara bra för Sverige.
Anmäl inlägget
Incitament saknas
Skrivet av Calle, 2017-11-10 08:20:45
Jag håller med, detta är en skadlig skatt som införs på klassiskt sosse-manér "bara för att man ska", utan sakskäl, förutom de politiska. Det finns inga incitament att dra lite bränsle, detta är ingen grön skatteväxling, detta är bara en skatt gjord för att skada en näringsgren.

Inför skatten, men gör följande tillägg:
- Grön skatteväxling där skatterna går in i en fond som utvecklar t ex biobränsle för flyg
- Koppla skatten till faktiska utsläpp, dvs låga utsläpp - låg skatt
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev