Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian vill köpa Boeing 797

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 november 2017
Det är flygplanet alla talar om. Men ännu finns inga konkreta planer på att Boeing ska bygga ett helt nytt flygplan. B797 ska i så fall fylla luckan efter B757 och tränga sig in mellan B737MAX och Dreamlinern. Norwegian har redan anmält sitt intresse för att köpa flygplanet om det kommer i produktion.

Boeing 797
Boeing 797

Årets upplaga av Dubai Air Show har varit som de andra två stora flygmässorna i år, i Paris och Farnborough: Kamp mellan Airbus och Boeing om vem som kammar hem flest beställningar på nya flygplan. Därtill en del nya utvecklingar och tekniker som ser dagens ljus. Men fortfarande väntar alla på ytterligare en nyhet från Boeing: Hur blir det med B797?

Det blev inget konkret svar på det heller denna gång. Annars är de stora flygmässorna, med branschen och media på plats, perfekta tillfällen att presentera stora nyheter. Under Paris Air Show i juni pratade Boeing litegrann om det som alla andra pratar mycket om, att det alltså är dags för ett helt nytt flygplan från fabriken i Seattle. Det är den numera tämligen åldrande B757 som ett flertal flygbolag vill ha en ersättare till. Hittills har den kallats NMA, New Midsized Airplane eller MMA, Middle of the Market Airplane men allt oftare och för enkelhetens skull B797. Den ska, enligt de fortfarande mycket preliminära skisserna som läckt ut från Seattle, vara en single –aisle, ha drygt 250 stolar och kunna flyga cirka 10 000 kilometer. Det skulle i så fall placera den mellan MAX-familjen och Dreamliner-familjen. Det är en modell som allt fler flygbolag, inte bara de som flyger B757, ser möjligheter att använda. Det är framför allt den ökande trafiken över Atlanten och andra kortare långlinjer med mindre flygplan som utgör en marknad för ett flygplan i den storleken. Boeing säger sig ha talat med ett femtiotal flygbolag som visar ett intresse för planerna. 

Framför allt är det lågkostnadsbolagen som stöttar Boeings planer och Norwegian är klart intresserade. Björn Kjos har, enligt norska media varit i Seattle ett upprepat antal gånger och deltagit i samtal kring utvecklingen av en B797. Ett samarbete som bland annat bygger på det faktum att Norwegian är en av de större kunderna hos den amerikanska flygplanstillverkaren. 

– En kommande B797 måste vara väldigt billigt i drift och ha lång räckvidd. Till exempel ska den kunna flyga mellan Oslo och Minneapolis men behöver inte ha plats till mycket frakt. Vi vill spara på vikten, har Björn Kjos sagt till norska Dagens Näringsliv och slår fast att det är ett flygplan som Norwegian ser som en seriös satsning och mycket väl kan bli en del i den kommande flygplansflottan.

Innan dess, tidigast 2025 kan det finnas en ny modell i luften, måste dock Boeing på allvar visa att man nu på allvar går vidare med planerna och drar igång det första stora utvecklingsprojektet sedan Dreamlinern.





Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Linkan
Skrivet av sv ABC, 2017-11-21 12:05:14
Nu var det just SAS NEO jag kommenterade och inget annat.
Anmäl inlägget
Bubbis
Skrivet av Morran, 2017-11-21 11:16:23
Vill haaaaa....
Anmäl inlägget
AF
Skrivet av Pilot, 2017-11-20 22:00:14
Vi flyger på CDG och har även bas där, det betyder inte att vi andra slipper CDG. Då vår andra flotta flyger på ORY blir det till att paxa med AF. Har även paxat på EZY, IB, BA, SK mfl och andra har fått biljetter på LH, LX, EK och TG för att nämna några andra. Bart jag jobbar? Det slutsatsen måste du dra själv.
Anmäl inlägget
@ AF: åkte passiv med Air France
Skrivet av Brööl, 2017-11-20 20:29:42
Hahaha, du är rolig, du.
Vilket bolag jobbar du för om du åker passiv med AF?


Anmäl inlägget
Neo
Skrivet av Nisse, 2017-11-20 18:42:00
Alla flygplan med dom nya turbofan motorerna är tystare även 320 med dom nya motorerna är tystare rent nonsens att påstå något annat.
320 neo är tystare än tidigare a320 och alla b737ng bullrar mer än 310 neo så är det bara
Anmäl inlägget
Fleez
Skrivet av Fleezy, 2017-11-20 18:32:53
Ryktene sier at 797 har ett singel sete foran. Det forklarer jo hvorfor Kjos er så interessert i flyttpen..
Anmäl inlägget
AF
Skrivet av Pilot, 2017-11-20 17:09:13
Åkte passiv med AF i deras nyaste 320 buss. Blevriktigt besviken! All heder för bra service där alla får mat och vin för de som vill men komma och säga att bussen är bekvämare än 737an är ren nonsens!
Anmäl inlägget
Bekväm
Skrivet av Henrik, 2017-11-20 14:50:49
Märkligt, jag satt i en 320Neo på raden över vingens framkant och tyckte den var avsevärt tystare än 737-800. Min granne tyckte samma sak. Sätena som sagt inte beroende på typen såklart..
Anmäl inlägget
A322 vs 797
Skrivet av Mr €, 2017-11-20 13:11:17
Det kommer säkert en konkurrent till 797 från Airbus med samma nya 45k motorer, dock är A321ULR det naturliga valet idag. Risken är att Boeing inte kan tillverka den billigt nog för matcha en A322. Även SAS kunde ha nytta av en MoM-plan för Nord Atlanten och tunga rutter i Europa samt som sommar-/skid- charter maskin blir 797 svårslagen.
Anmäl inlägget
Typ av säten och utrymme avgörande för komfort
Skrivet av Linkan, 2017-11-20 13:10:30
Flygplanstyp har lite eller ingen betydelse för sätenas bekvämlighet. Det avgörande är vilka säten och hur tät man placerat in dem. Ni har väl flugit med RyanAir och deras plastsäten inte trevligt trots att de är monterade i en B737.

Anmäl inlägget
A320NEO
Skrivet av sv ABC, 2017-11-20 11:43:09
Flög nyligen med SAS A320NEO. Kan knappast kallas komfortabel. Satt på rad 3, obeskrivligt motorljud i T/O samt hela "climben". Hårda säten. När jag jämför komforten med SAS 737-800, så finner jag den betydligt mer komfortabel.
Kan inte föreställa mig att 321NEO, skulle vara mer komfortabel än 320NEO.
Anmäl inlägget
Ersättaren till 757...
Skrivet av ABC, 2017-11-20 10:23:55
B757 är nog världens vackraste flygplan. Men det hjälper föga att vara vacker när man inte är bekväm för passagerarna. A321LR/NEO känns som den självklara ersättaren för bolag som valt bort den lukrativa fraktmarknaden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev