Copenhagen Airport
Kastrup är för dyrt. Det har varit en återkommande åsikt bland de flygbolag som flyger på den danska flygplatsen. Men ledningen för flygplatsen har länge avfärdat klagomålen bland annat med hänvisning till att de ligger i nivå med de stora flygplatser i Europa som man anser sig konkurrera med. Att jämföra med Stockholm och Oslo som kan erbjuda flygbolagen närmast halverade priser, har inte varit aktuellt. Samtidigt har utdelningen till ägarna legat runt en miljard kronor. I en hårt konkurrensutsatt bransch där flygbolagen har lövtunna marginaler är det en ohållbar situation.
Det har även den danska regeringen insett. I somras höjdes rösten med påpekanden att bland andra storkunden SAS som står för nästan 40 procent av trafiken på Kastrup tvekar om etableringen av nya linjer och istället satsar på direkttrafik från svenska och norska flygplatser. De senaste trafiksiffrorna visar också på att den klassiska transittrafiken som varit ryggraden i verksamheten, föll med 12,7 procent under oktober månad. Över huvud taget sladdar Köpenhamn tydligt bakom de passagerarsiffror som både Arlanda och Gardermoen kan visa upp.
Men nu ska det bli ändring. Från den första april nästa år sänks avgifterna över lag med 10 procent.
– Både från politiskt håll och från våra kunder har man önskat lägre kostnader. Det har vi nu lyssnat till, skriver Lars Nørby Johansen, ordförande i Köpenhamn Lufthavn A/S i ett pressmeddelande.
Vid sidan av den generella prissänkningen tar flygplatsen i ännu mer när det gäller den sviktande feedertrafiken. Där sänks avgifterna med 35 procent från flygplatser som Göteborg, Bergen och Stavanger men också från flygplatser i Baltikum och från danska inrikesflygplatser.
Kriteriet är att flygbolaget flyger minst tre rotationer per dag från den aktuella flygplatsen och alltså matar in passagerare till Kastrup. Det uppfyller bland andra SAS på Landvetter där man i snitt har sex dagliga flygningar med en tidtabell som är tydligt anpassad till feedertrafik.
De nya, dramatiskt sänkta avgifterna för flygbolag som flyger in transitpassagerare är till del en omsvängning under galgen. I år ligger andelen transitpassagerare på cirka 20 procent vilket ska jämföras med för 20 år sedan då andelen var cirka 50 procent.
Trots den allmänna sänkningen av avgifterna ligger både Oslo och Stockholm kvar med lägra avgifter. Den extra låga transitavgiften är dock i nivå med de priser som de två övriga skandinaviska storflygplatserna tar ut.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Skämtet Sverige
Skrivet av Skämtet Sverige, 2017-12-12 16:42:51
Sverige kan bygga flygplan men klarar inte av att ha vare sig ett eget flygbolag eller nån styrning i SAS för att det ska gagna Sverige. Kastrup och norskt inrikesflyg får allt . Obegripligt!
|
|
SV: Ben
Skrivet av Fritz Klyka, 2017-12-12 16:13:39
Och ändå öppnade SAS Los Angeles och Hongkong från ARN. Hmmmmmm......
|
|
A till B
Skrivet av Direkt, 2017-12-12 11:06:12
Varför måste man flyga transit? Orsaken är flygbolagens bonusprogram Det är inte miljövänligt. Det är bättre att flyga direkt till sin slutdestination.
|
|
Att. Fritz
Skrivet av Ben, 2017-12-12 10:38:03
"Konstgjort"? - så Öresund / Köpenhamn / Skåne är plötsligt inte det mest befolkade området i Skandinavien? CPHs befolkning inom 100 km är 3,6M. ARN er 2,6M.
|
|
Nervösa danskar?
Skrivet av Fritz Klyka, 2017-12-12 04:06:25
Verkar som dansken börjar bli nervös. Börjar kanske gå upp för dem nu hur konstgjort fältet är därnere. Ang avgifterna. Får man favorisera bolag på detta sätt? Vad säger EU-reglerna?
|
|
AMS
Skrivet av Skåningen, 2017-12-11 22:21:50
CPH har vaknat till liv, AMS har sänkt ett antal år och har nu gått om FRA och är snart om CDG (som är förskräcklig att byta på). ARN är ju en slutstation så det är väl sak samma!! CPH/SAS har totalt missat utvecklas trots att Berlin gjort självmål sen 2012.
|
|
Lockar flygskattrefugees?
Skrivet av Andriy, 2017-12-11 22:00:23
Är de sänkta avgifterna för transitpassagerare inte ett försök att locka svenska resenärer som ska på en lång utlandsresa?
|
|
Fler direkt destinationer
Skrivet av Gh, 2017-12-11 20:08:21
Lågprisflyget har blivit en tuff konkurent till CPH
|
|
SAS och CPH
Skrivet av Mr €, 2017-12-11 18:32:01
CPH kanske köper bonuspoäng av SAS för att ge resenärerna som åker via CPH?
|
|
Transit?
Skrivet av Condor, 2017-12-11 16:41:45
Tror inte det bara handlar om priser, med dagens flygplan o deras räckvidder blir det helt enkelt mer o mer onaturligt att skumpa omkring på ett flygplan 1-2 timmar för att sen landa o börja om igen. MAX o Neo kommer göra detta ännu tydligare. Möjligtvis finns det affärsresenärer kopplade till ett visst bolag som "måste" stå ut med detta obehag av olika anledningar.
|
|
Knappast rakt via EKCH
Skrivet av J.B., 2017-12-11 16:07:30
Inga som helst fordelar! Faktiskt bara nackdelar, om man nu inte skall till och fran EKCH forstass.
|
|
Raka vägen
Skrivet av Big spender, 2017-12-11 15:12:32
Vad finnns det för fördelar att åka via Köpenhamn som passagerare?
|
|