Skriv ut  

Arlanda skjuter upp bygget av pir G

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 februari 2018
Det krävs en kapacitetshöjning på Arlanda. Nu. Därför skjuter Swedavia upp byggstarten för den kommande pir G med två år för att lösa de akuta problemen.

Passagerarutvecklingen på Arlanda var fortsatt stark förra året, upp 7,9 procent och sammanlagt 26,6 miljoner resenärer. Det är en utveckling som går snabbare än gällande tillväxtplaner och är ett visserligen ett positivt problem men trots allt ett problem: Kapacitetsbrist både på airside och i terminalerna. Det har bland annat fört med sig att ankommande flygningar, främst inrikes har tvingats vänta på utesdestinationen och inte kunnat starta mot Arlanda eftersom det inte funnits plats vid gaterna.

Därför har nu Swedavia beslutat sig för att skjuta upp byggstarten av den nya Pir G som enligt planerna skulle startat senare under året. Den ska på sikt lösa just de kapacitetsproblem som finns idag och garantera den fortsatta utvecklingen på Arlanda, men verkligheten har alltså sprungit om planeringen. Det handlar i första hand om att skapa utrymme för fler uppställningsplatser för flygplan. Dessutom måste flödena i både avgångs- och ankomstytorna förbättras i alla terminalerna.

– Vi måste prioritera åtgärder som ger en snabb kapacitetshöjning på kort tid, säger Hans Uhrus, presschef på Swedavia till Flygtorget. 
         
Den nu försenade piren ska enligt planerna förlänga den befintliga utrikesterminalen norrut, förbi den gamla utrikeshallen, alltså det som en gång var starten på Arlanda som internationell flygplats. I och med att projektet nu skjuts fram två år i tiden ska den nya piren stå klar 2025. Dock påverkas inte de övriga, långsiktiga planerna för flygplatsen. De handlar bland annat om tillbyggnaderna söderut från nuvarande Terminal 2. Där ska ramp E placeras, en cirka 100 000 kvadratmeter stor uppställningsplats för flygplan i större storlekar. I grundutförandet finns plats för elva normalstora plan, typ Boeing 737 eller Airbus 320, eller fem större flygplan typ Boeing 787 eller Airbus 330. En plats reserveras för de största flygplanen, som Airbus 380. För bara några veckor sedan invigdes den nya ombyggda gate F66 som numera har kapacitet att ta emot en A380. Det är också flygplan i den storleksordningen som i framtiden ska placeras vid den nu försenade Pir G.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pir G och kostnader
Skrivet av Mr €, 2018-02-07 13:51:00
Det kan även vara så att hela pir G projektet har sprängt tids- och kostnads-ramar så man vill blanda korten och skapa ännu ett projekt så hela kostnaden för alla nya fastigheter och terminaler blandas ihop tills att inga revisorer orkar reda ut vad som kostat vad.
Anmäl inlägget
Arlanda er inkompetent
Skrivet av Bonderöven, 2018-02-06 21:00:18
Det är tragisk att se at Arlanda icke klarar att möta framtiden. Jag är förfärad över den inkompetens som råder.
Utbyggde flygplats i Berlin är väl inte ett bra exempel på hur man gör, men det ska nok finnas kompetens i Stockholm för utveckling av Arlanda. Eller?
Anmäl inlägget
Ledande flygplats så in i Norden
Skrivet av Elias, 2018-02-06 20:45:10
Lugn!
Arlanda har ett Arlandaråd som jobbar hårt.
Inte helt övertygad om att Arlanda fixar förstaplatsen i Norden till 2020. Däremot finns alla förutsättningar att fixa till problemen till 2038, då Bromma ska stänga.
Nu måste vi tänka superpositivt...
Anmäl inlägget
där ska ramp E placeras
Skrivet av hej å hå, 2018-02-06 18:09:04
låter som det är något nytt som skall byggas!?
Ramp E är ju redan byggd!
Anmäl inlägget
Jens
Skrivet av Diavel, 2018-02-06 16:40:17
Kan naturligtvis bara hålla med.
Arlandas "ledning" har inte förmågan att tänke längre fram än tills imorgon. Dätför är Arlanda flygplats ett hafsverk och kommer tydligen fortsätta vara det, blir bara värre
Anmäl inlägget
Sv:Jens
Skrivet av Teodor. , 2018-02-06 16:32:29
Ja. På Landvetter tog man bort inrikes och utrikes och är nu en enhet som gör att terminal och gater utnyttjas mer effektivt. Bygg om och uppgradera T3 och T4 på ARN samt övergångarna mellan T2-T3-T4-SC och ARN borde kunna skippa flerterminalsystemet.
Anmäl inlägget
Nåväl.
Skrivet av Fritz Klyka. , 2018-02-06 15:47:19
Det är kanske ingen dum strategi att man först förbättrar det man har innan man bygger nytt. Jag håller med sign Jens. ARN borde göra som GOT.
Anmäl inlägget
Mer långsiktigt
Skrivet av Jens, 2018-02-06 12:39:40
Kan inte förstå att Arlanda är fast i tänket med strikt indelning med in- och utrikestrafik fördelat på 4 terminaler, separerade från varandra. Att bara bygga på lite här och där blir ännu mer av ett hafsverk och Arlanda blir ännu större och otillgängligare. Man borde gå tillbaka till de gamla planerna där det finns TVÅ stora terminaler (2+3+4 och 5) där in- och utrikestrafik blandas med delas upp efter allianser, charter och lågpris.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av thomas, 2018-02-06 11:16:34
otrolig expansion av ARN
det har ju blivit billigt att flyga och allt bredare segment nyttjar det fantastiska transportmedlet, utvecklingen av bränslesnålare flygplan är ständigt pågående,
flygskatt kommer inte påverka trafikökningen, den tas ju dessutom redan ut i nox/ miljö avg.
Vet riksdagen om detta?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev