Drönare
Den 1 februari infördes en rad nya regler för drönare. Bland annat luckrades kraven på tillstånd för mindre drönare under sju kilo bort. Även en del av de hårda restriktionerna för flygning inom kontrollerat luftrum, på behörigt avstånd från en flygplats har tagits bort. Det är inte heller längre någon skillnad på om drönaren flygs av privata eller kommersiella skäl.
När det gäller det kommersiella användandet av drönare vill nu regeringen vara med och driva på utvecklingen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth genomförde igår ett rundabordssamtal med branschen och olika myndigheter.
– Jag vill helt enkelt lyssna in hur branschen tänker. Utvecklingen går blixtsnabbt och det ger en press på oss i regeringen att hänga med och ta fram regelverk som fungerar, säger Tomas Eneroth till Flygtorget.
Det är framför allt möjligheterna att använda drönare i näringslivet, att göra dem kommersiellt användbara i nya företag och näringar som lockar.
– Allt från skogsinventering och klimatövervakning till drönarracing. Det är bara fantasin som sätter gränsen.
Drönarna finns med i den flygstrategi för framtiden som regeringen beslutade om för ganska precis ett år sedan. Det planerade testområdet för drönare vid Västerviks flygplats är en del i den och ambitionen är att testområdet ska ligga i framkant för hela Europa.
– Vi är bra på att snabbt omsätta ny teknik i verkligheten och det räknar jag med att vi ska kunna också när det gäller drönare, säger Tomas Eneroth och pekar samtidigt på att den kommersiella utvecklingen måste ske parallellt med ett fokus på säkerhet.
– Det gäller såväl flygsäkerhet i stort som att förhindra att drönare används för kriminalitet, hot och terror.
Här är de nya reglerna för drönare i korthet och de största skillnaderna mot dagens regelverk är:
- Samtliga drönare som väger under 150 kilo kommer omfattas av reglerna. Det kommer alltså inte längre spela någon roll ifall syftet med flygningen är privat eller kommersiell.
- Drönare som används för speciella verksamheter - militär, tull, polis, sök- och räddning, brandbekämpning, kustbevakning och haveriutredningar – är undantagna från reglerna . För dessa verksamheter gäller istället särskilda villkor.
- Kravet på tillstånd från Transportstyrelsen för drönare som väger under 7 kilo och som flygs inom synhåll tas bort.
Det här blir också nytt:
- Den maximala flyghöjden för de allra flesta drönare är 120 meter över mark i okontrollerad luft.
- Drönare under 7 kilo (som flyger i max 90 km/h), får flyga i en flygplats kontrollzon utan tillstånd från flygtrafikenheten, om du flyger 5 kilometer från start- landningsbanan och upp till 10 eller 50 m över mark.
- Har du tänkt flyga närmre än 1 kilometer från en helikopterflygplats måste du ta kontakt med berörd helikopterflygplats
- Alla drönare ska ha en märkning med kontaktuppgifter till ägaren.
- Flygning inomhus omfattas inte av reglerna.
- Förenklade krav vid flygning i mörker – endast krav på belysning.
- Förenklat tillstånd för drönare som väger 7 – 25 kg och som flygs inom synhåll.
- Möjlighet för modellflygklubbar (föreningar) att fortsätta flyga enligt egna stadgar, efter godkännande av Transportstyrelsen.
- Nya typer av tillståndskategorier för speciella typer av flygningar, som till exempel flygning utom synhåll och på hög höjd.
- Tidsbegränsningen på de flesta tillstånden tas bort.
- Ändringar i minimiseparation.