Förra året hade Göteborg Landvetter 6 758 520 passagerare, en ökning med 6 procent från året innan. Under erkänt trafiksvaga januari fortsatte ökningen, två procent upp jämfört med januari 2017. Det gör att flygplatsen nu förbereder sig på att passera sju miljoner passagerare, på väg mot åtta.
– Vi har en fantastisk trafikutveckling och sedan 2012 har resenärsantalet ökat med över 40 %. Allt pekar på att vi kommer att nå åtta miljoner år 2024, sju år tidigare än enligt de tidigare planerna, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör Göteborg Landvetter Airport till Flygtorget.
Redan nu är ankomsthallen i den södra delen av den avlånga terminalbyggnaden tillbyggd och ger mer plats. Därför ligger fokus nu på den norra delen, där tidigare inrikestrafiken höll till.
Projektet, kallat Terminalexpansion norr, omfattar byggandet av en gemensam säkerhetskontroll för inrikes- och utrikesresenärer samt ett nytt bagagehotell. Dessutom uppförs ett nytt hotell kopplat till terminalen.
Landvetter har idag en gemensam säkerhetskontroll för både inrikes och utrikes trafik. I första hand styrs flödena till den stora säkerhetskontrollen mitt i terminalen men med en mindre säkerhetskontroll i norra delen ökar kapaciteten vid högtrafik. När passagerarna väl passerat någon av de två är de uppe i den stora gemensamma avgångshallen, oavsett om de ska åka inom eller utom landet. Istället är det helt och hållet gaten som styr var passagerarna ska ta vägen. Enligt tidplanerna ska den utvidgade terminalen och hotellet stå klart 2021.
Den ökande trafiken ryms ännu inom ramen för en flygplats med en bana. Visserligen utreder Trafikverket förutsättningarna för ytterligare en bana på Landvetter och var den i så fall ska placeras.
Charlotte Ljunggren ser dock inget omedelbart behov av att starta ett sådant projekt.
– Vi ska bli ännu bättre på att nyttja den bana vi har, säger hon.