Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Arlanda: Ny linje till Shanghai

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 mars 2018
Asien är ett högprioriterat område för Arlanda. Nu blir det en fjärde destination på linjenätet sedan China Easterna startar trafik direkt till Shanghai.

Shanghai ligger med på Arlandas tio i topplista över destinationer där det definitivt finns en marknad. Den kan nu bockas av sedan China Eastern startar trafik på Arlanda den 16 juni i år.

Det fanns rykten om en linje redan förra året men kinesiska flygbolags interkontlinjer måste ha godkännande av de kinesiska flygmyndigheterna och det bromsade då. Samtidigt är det en trafik som Swedavia arbetat på i många år, ett arbete som intensifierats i och med det allt närmare samarbetet mellan Geely och svensk bilindustri. 
– Kina är en oerhört viktig exportmarknad för Sverige och den nya direktlinjen mellan Stockholm Arlanda Airport och Shanghai är därför av stor betydelse för svenskt näringsliv, säger Jonas Abrahamsson
, vd och koncernchef för Swedavia.

China Eastern är nästa största flygbolag i Kina men har inte mer än 30 år på nacken. Den egna hubben ligger i just Shanghai vilket ger stora transfermöjligheter, både inrikes i Kina och vidare ut i Asien. Flygbolaget är medlem i alliansen Skyteam.

Flygtrafiken mellan Kina och Sverige har under de senaste tio åren dubblerats och knappt 200 000 resenärer reser årligen mellan länderna. I och med etableringen har Arlanda trafik till Hong Kong, Beijing, Singapore och nu Shanghai.

China Eastern sätter in en A330-200 på sträckan och en tidtabell med fyra rotationer och 1042 stolar i vardera riktningen varje veckan. Den nya linjen lägger sig mitt emellan den befintliga trafik som SAS flyger från Köpenhamn och Finnair från Helsingfors. Att flyga direkt till den största marknaden i Skandinavien var en avgörande faktor för flygbolagets beslut.





Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Shanghai gånger 2
Skrivet av Kina till Sverige, 2018-03-07 09:54:58
China Eastern har också köpt upp Shanghai airlines som också har sin bas i Shanghai.
Men bolagen flyger under sina respektive varumärken. De är Sky team medlemmar.
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av Ro, 2018-03-05 19:02:16
Var är alla olyckskorpar nu som tycker att flygskatten skulle ra död på allt flyg? Precis som den höjda restaurangmomsen skulle ta död på alla restauranger.
Anmäl inlägget
Tomt
Skrivet av 4st volvodirektörer, 2018-03-05 14:23:47
Ingen chans att långlinjer lönar sig från GOT. Du får kanske med 4 st volvodirektörer på en flygning, men resten av sätena?? Jo dessa passagerare ska till Stockholm. De är turister, affärsmän, studerande m.m. Det finns massor av företag i Stockholm med kinakontakter...
Anmäl inlägget
GOT och Asien
Skrivet av Mr €, 2018-03-05 09:58:56
Risken är att Volvo höjdarna flyger biz jets till Asien och de andra får byta i CPH/HEL/STO. Man kan tycka att en A321LR linje GOT-Urumqi i västra Kina med byte till inrikes flyg på morgonen skulle vara möjlig framöver. Den rutten går över Ryssland så kan nog bara bli SAS eller Kinesiskt bolag. SAS vill nog inte då det är en affärsrisk och ingen i besättningen vill dit..
Anmäl inlägget
CPH kommer tappa ännu mer
Skrivet av SAS A340, 2018-03-04 10:18:42
GOT kommer få sina IC linjer när A321 Neo LR och Boeing 737 Max kommer ut.... fullt möjligt till New York bland annat.
Anmäl inlägget
Gästnätter m.m.
Skrivet av ATC, 2018-03-04 08:53:50
Gästnätter säger inget om antal besök, bara hur många nätter man bor. Sverige har flest besök men inte flest övernattningar. I Norge reser man runt mer o bor därav fler nätter.
Luftfartsverket har inget med detta att göra!! LFV håller endast på med flygtrafikledning .
Anmäl inlägget
Svar Kurtan.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-03-04 02:10:30
En New York-linje från GOT är fullt rimlig och den kan komma hyfsat snart. En Asienlinje lär vi få vänta på ett tag till.
Anmäl inlägget
Stats
Skrivet av Statfreak, 2018-03-03 21:34:19
"största marknaden i Skandinavien"

Men inte i antalet gästnätter från Kina (2016):

Norge: 384 000
Sverige: 324 600
Danmark: 221 500
Anmäl inlägget
Sverige
Skrivet av Muppen, 2018-03-03 20:37:10
Det är klart att Luftfartsverket aldrig pushat Landvetter. Oavsätt det har varit satsningar på flygfrakt eller passagerarytor. Till nu har det varit 0.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av emil. , 2018-03-03 18:33:48
USA ja, New York. Men inget annat. Göteborgare kan ta tåget till Arlanda på 3.5h eller, viktigare, Kastrup på ännu kortare tid. Att det inte finns ngn linje bevisar det låga kommersiella intresset. Visst Ryan kan etablera opportunistiska linjer inom Europa för att attrahera turisttrafik men en IC är ngt annat. Men, absolut, Norwegian till New York vore klart rimlig.
Anmäl inlägget
GOT
Skrivet av GOT, 2018-03-03 16:16:44
Håller med ang. GOT just i detta scenario. Självklart får ARN fler långlinjer än GOT, av naturliga skäl. Men just nu, när det gäller Sveriges växande relation till Kina och framförallt inom bilbranschen (där skribenten dessutom nämner Geely/Volvo), så gynnas väl knappast någon av en Shanghai-ARN...??? Det borde varit Shanghai-GOT!
Massor av affärsresade mellan GOT-PEK samt PVG!
Anmäl inlägget
Förutsättningar
Skrivet av Kurt, 2018-03-03 08:16:30
Jag tror inte avsaknad av komersiell bärkraft är problemet. En ny flyglinje skapar komersiell bärkraft. Du är en bakåtsträvare :( . Det hela handlar om att skapa förutsättningar för Got att få en IC linje till Usa och Asien.
Får man detta så kommer paxen.
Anmäl inlägget
Re: Bitter
Skrivet av emil. , 2018-03-02 20:39:40
Flygplatser får inte linjer. Det är inte någon fördelningspolitik som försiggår. Visst, GOT borde ha en New York linje men det är den enda som skulle vara kommersiellt bärkraftig.
Anmäl inlägget
Säkerhet
Skrivet av Anomummy, 2018-03-02 20:18:08
Varför inte SAS? Jag anser att många svenskar vill inte flyga kinesiska flygbolag och kommer att välja SAS från CPH eller Finnair från HEL istället.
Anmäl inlägget
Lite rörigt...
Skrivet av ABC, 2018-03-02 17:44:49
Singapore ligger väll inte i Kina? Och är det "Asien" man menar, men skrivit fel, finns det väll massor av destinationer i Turkiet, Mellanöstern, Indien och Sydostasien...

Shanghai är utmärkt för transfer till Australien och Nya Zeeland men det glömde man bort.
Anmäl inlägget
Bitter
Skrivet av Kurtan, 2018-03-02 17:30:34
Jag vill vara rak på sak. Det är bedrövligt Arlanda får alla nya IC linjer och Lanvetter kammar noll.
Klart man bliv avis och bitter.
Anmäl inlägget
Läs på innan ni skriver artiklar
Skrivet av Besserwisser, 2018-03-02 17:01:51
Fjärde destinationen i Asien från ARN? Har författaren helt missat att det går direktflyg till Thailand, Indien, Iran, Israel, Förenade Arabemiraten, Turkiet (asiatiska delen), Qatar. Dessutom finns charterflyg till ytterligare länder, t.ex Vietnam. Det verkar även som om författaren tror att Singapore ligger i Kina!
Anmäl inlägget
Vad nu
Skrivet av Bangkok?, 2018-03-02 16:39:13
När skribenten räknar upp destinationer i bortre Asien från Arlanda så glöms plötsligt den största, nämligen Bangkok bort... Flygs dagligen med Thai.
Anmäl inlägget
Nu pressas SAS
Skrivet av Äntligen, 2018-03-02 16:14:20
Äntligen kommer en linje till Shanghai från Stockholm. Det här är förrutom Tokyo en destination där SAS trots överlägset underlag från Stockholm envisas med att flyga från Köpenhamn. Varför är Sverige delägare i SAS?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev