Skriv ut  

Airbus A321LR på köldtest i Kiruna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 april 2018
Heta breddgrader och kalla breddgrader. Ett nytt flygplan ska testas i alla olika klimatförhållanden. I förra veckan var Airbus på plats i Kiruna.

Airbus
Airbus A321LR

Det var minus 15 grader i Kiruna förra veckan. Perfekt väder för att köldtesta flygplan med andra ord. Det var också vad Airbus gjorde på den nordligaste av svenska flygplatser under fredagen. Kiruna har gles trafik under dagarna, ett relativt fritt luftrum och med en bana på 2 502 meter är det en bra plats för testverksamhet. Särskilt när det är kallt.

Airbus flög upp en av testmaskinerna för A321LR som just nu genomgår den stora utprovningen på cirka 100 timmar innan leveransen till launch-customer Primera Air under sista kvartalet i år.

I Kiruna var det alltså kylan som var förutsättningen när besättningen testade MTOW 97 ton, maximum take off weight i kallt klimat. Samtidigt genomfördes tester av hur kabinsystemet klarade kylan också det. I det arbetet användes låtsaspassagerare, 162 plaströr fyllda med varmt vatten som med vikt och temperatur skulle simulera en nästa full kabin med verkliga resenärer. Efter provflygningarna återvände maskinen direkt till Toulouse. Det är inte första gången som Airbus använder Kiruna för köldtester. Förra året var A350-maskinen där och bland andra Boeing har använt flygplatsen i Norrland för olika prover. 

När väl testflygningarna är klara är det alltså dansk-lettiska Primera Air som är först ut att ta maskinen i bruk. Den ska användas på en serie helt nya linjer mellan Europa och USA. Även Norwegian har bestämt sig för att använda långlinjekapaciteten och har omvandlat en stor del av sina liggande beställningar på A320neo till A321LR. I dagsläget har Airbus 110 beställningar från bland andra TAP, Air Transat, Aer Lingus och La Compagnie. 

SAS, som i går offentliggjorde en order på sammanlagt 50 nya Airbus A320neo har möjlighet att omvandla en del av dem till A321LR.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kyltest
Skrivet av Osse, 2018-04-12 10:27:52
Ram Air Temp:en är pga luftfriktionen i de hastigheterna ca 0 grader dvs det som flygkroppen känner.
Anmäl inlägget
321LR
Skrivet av Janne, 2018-04-12 09:24:23
hade räknat med att några redan i startskede skulle vara LR
Anmäl inlägget
Köldtester
Skrivet av Besättning, 2018-04-11 21:33:26
Dessa tester går bland annat ut på att testa hur flygplanet klara av att vara avstängt helt och motor, hydraulik system, el system etc blir utsatt för extrema minus grader i några dagar. Sedan startas den upp den från det läget för att se hur olika system klara av det. Det är som en bil, låter du den stå länge i extremt nerkylt läge så kan det vara svårt att få igång den.

Fast minus 15 är inte så kallt, ibland görs dessa tester i minus 30 grader eller kallare.
Anmäl inlägget
Inte bara på höjd
Skrivet av Tvättstugan, 2018-04-11 20:30:53
Ett flygplan har system som ska fungera på marken samt start och landning i minusgrader, inte bara på höjd med en uppstädad konfiguration.
Anmäl inlägget
Hmm....
Skrivet av Dragan, 2018-04-11 19:47:55
-15 grader, det är ju -70 grader där uppe ett flygplan normalt vistas! Är det bara jag som??!?
Anmäl inlägget
Primera
Skrivet av ABC, 2018-04-11 19:43:52
Börjar inte Primera sin trafik i juni? Står här att flygplanen kommer först senare...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev