Skriv ut  

WOW vill göra Island till ett nordiskt Dubai

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 maj 2018
Helsingfors utnyttjar sin geografiska position, Dubai likaså. Nu vill WOW Air göra Island till en stor hub och planerar att starta en första linje till Asien.

WOW Airbus A330
WOW Airbus A330

Isländska WOW Air har hittills varit trogna den affärsidé som de lånat från Icelandair: Trafik mellan Europa och Nordamerika med ett kort transitstopp på Island. 
 
– Hela vår verksamhet handlar om att använda Islands unika position. Idag har vi 14 destinationer över hela Nordamerika och snart kommer vi att presentera nya linjer till Asien, säger flygbolagets vd Skúli Mogensen till den amerikanska nyhetssajten ATW. 
 
Det innebär att WOW tar ett betydande steg vidare i utvecklingen av det flygbolag som flög sina första flygningar 2012. Idag flyger man en enhetsflotta av A320, A321 och A330 till 38 destinationer på båda sidor av Atlanten. I Sverige startade man med trafik på Västerås, bland annat för att vd:n en gång bott där, men flyttade efter en tid över till Arlanda. Planerna på trafik österut bygger på samma tänkande som Björn Kjos haft i många år: Det är i Asien som de framtida stora resandeströmmarna finns. Norwegian har dock hittills inte kunnat utnyttja de möjligheterna eftersom man inte får tillgång till den så kallade Sibirienkorridoren över Ryssland. Idag har man därför bara två destinationer i Asien, Bangkok och Singapore. Huruvida WOW har rätt till överflygning är oklart, Icelandair har ingen trafik österut vilket skulle kunna öppna för möjligheten. En titt på jordklotet ger också en fingervisning om att det inte behöver vara några längre passager genom ryskt luftrum. 
 
En annan del av Asienstrategin är möjligheten att knyta samman den trafiken med det redan stora nätverket i USA och Kanada. Det skulle göra Island och Keflavik till en än större transithub.
 
– Jag ser inga problem med att vi om ett par år har 14-15 destinationer i Asien samtidigt som vi gör Island till ett Dubai i norr. Det är Island perfekt placerad för att bli. 
 
Det som möjligen kan grusa det planerna är kapaciteten på Keflavik. Flygplatsen har svårt att hänga med i trafikökningen som både WOW och Icelandair står för. Faktum är att sedan 2012 har antalet passagerare ökat med 267 procent. Förra året stannade på drygt 8,7 miljoner passagerare, en uppgång med 28 procent jämfört med året innan. Den ökande trängseln på flygplatsen gör att WOW ser sig om efter en alternativ hub. Var den i så fall ska ligga är oklart annat än att det ska vara på en plats som är ”varm på vinterna” bland annat för att WOW ska kunna disponera om flygplansflottan under vinterhalvåret när efterfrågan minskar. 
 
- Jag kommer att bli besviken om vi inom fem år inte har ett väl utbyggt linjenät i Asien tillsammans med en eller två hubbar vid sidan av Island.




Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Why?
Skrivet av Tom, 2018-05-12 13:09:48
Varför? Oslo, CPH, ARN, FRA, LHR/LGW, CDG, etc., är hubs från Amerika redan. Vem skal åka til Island?
Anmäl inlägget
Det nye er jo Asia,
Skrivet av pf, 2018-05-10 22:14:04
Loftleidir og Icelandair har siden krigen brukt Reykjaviks lufthavner som hubs, nå kommer WOW på Asia, Icelandair er rett i hælene.....
Anmäl inlägget
Vem?
Skrivet av Far, 2018-05-10 16:41:45
Vem vill resa til Island, för att resa til Asien?
Anmäl inlägget
Gh,
Skrivet av pf, 2018-05-10 11:23:24
v.g. tal med land som India og Kina om det.

Se på den veksten de har i luftfarten.
Anmäl inlägget
Förslag på Hub
Skrivet av Orvar, 2018-05-09 13:59:27
Gör Arlanda till ett hub för WOW !
Massor med landningsbanor å massor med terminaler !
Vad väntar man på ?
Anmäl inlägget
Miljön
Skrivet av Gh, 2018-05-08 19:26:03
Men miljön och koldioxid utsläppen ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev