Högsta Förvaltningsdomstolen såg inga hinder och gav grönt ljus för planerna på att bygga en civil flygplats på Ärna. Det skulle i så fall ha inneburit att den militära flygverksamheten skulle ha samsats med i första hand lågkostnadsflygbolag som Easyjet och Ryanair. Men det har också funnits ett kraftfullt motstånd, inte bara från miljövänner utan också olika civila myndigheter har vacklat i frågan och ömsom tillstyrkt, ömsom sagt nej. Även försvarsmakten, som inledningsvis var positiva till de möjligheter att behålla verksamheten på den tidigare flottiljen innebar, har i takt med att försvarsviljan ökat blivit allt mindre intresserade.
Men nu är alla planer stoppats. Bolaget Uppsala Airport, som bildades för att driva frågan, har beslutat att lägga ner verksamheten. Därmed är tanken på ett ”Skavsta Norr” avförda och i Uppsala är man lättade:
– Vi har hela tiden hävdat att Uppsala har en flygplats och det är Arlanda.
– Att ha civil flygverksamhet bara tre kilometer från Stora torget med en tredubbling och bullret och andra störningar har aldrig varit en särskilt bra idé, säger, Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden i Uppsala till SR Uppland.