Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS boeingflotta minskar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 september 2018
Den lilla Boeing 737-600 är på väg bort från SAS flotta. Överhuvudtaget finns ett utfasningsprogram för alla de Boeing 737 som idag flyger. Inom fem år är SAS ett renodlat Airbus-flygbolag.

SAS Boeing 737-600 på plattan
SAS Boeing 737
 
Det glesnar i SAS flotta av boeingmaskiner. I mitten av september lämnade ytterligare en av de äldre i 600-serien Arlanda och flögs till Storbritannien för att plockas på reservdelar. Det var LN-RPE och nu finns det bara åtta exemplar kvar av den modell som SAS i princip var ensamma om och som ibland kallats för Lilla Grisen. De kvarvarande åtta flygplanen ska enligt planerna ha lämnat flottan senast i slutet av nästa år. Då har SAS kvar drygt 50-talet Boeing 737 i 700- och 800-serien men även för dem finns en avvecklingsplan som ligger på cirka en maskin i månaden. Det innebär att 2023 ska SAS ha en egen enhetsflotta med enbart flygplan från Airbus. Fortsatt kommer det dock att finnas andra typer av flygplan i SAS färger beroende på vilka underleverantörer som flyger trafik på uppdrag av SAS.
         
De Boeing 737-600 som nu lämnar har med få undantag omvandlats till reservdelsbank. Det är skillnad mot tidigare generationer MD-maskiner som nästan uteslutande köpts upp av amerikanska inrikesbolag.
 
– Men faktum är att Ryanair tidigare köpte tre 737-600 som vi returnerat till en Lessor och som de nu använder för pilotträning i Skottland, säger Niklas Hårdänge, chef för SAS flotta till Flygtorget.
         
Att det flygande livet upphör reducerar inte värdet i maskinerna. Tvärtom är det mesta återvinningsbart där framför allt motorerna är dyrgripar och hett efterfrågade bland andra flygbolag och leasingbolag. Över huvud taget växer reservdels- och begagnad marknaden stort och ger idag en allt högre avkastning.
 
– De företag vi samarbetar med tar emot våra flygplan med öppna armar. 600-serien har få 600 specifika delar utan det mesta är återanvändningsbart på de andra NG-modellerna. Vår miljö här uppe i norra Europa med svala temperaturer och relativt hög luftfuktighet är också en bra miljö så flygplanen och motorerna är genomgående i gott skick.
         
När LN-RPE och de andra maskinerna anländer till slutstationen plockas ca 500-600 delar ut för vidareförsäljning. Men även själva flygplanskroppen i aluminium smälts ner och återvinns, vilket gör att i princip återanvänds hela flygplanet.
         
Boeing 737-600 premiärflög i januari 1998 och tillverkades enbart i 69 exemplar med SAS som i princip enda kund. Tanken var att den relativt lilla maskinen, 123 stolar i SAS version skulle ersätta DC-9:an på bland annat det norska inrikesnätet. Bland övriga flygbolag fanns Tunisair och Austrian som ursprungliga kunder. Idag flyger även WestJet i Kanada och Janet Air i USA med Lilla Grisen i flottan.





Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fel på fel
Skrivet av Foliehatten, 2018-09-29 19:39:50
DC- 10 har helt rätt, skärpning tack
Anmäl inlägget
Korrekturläsning
Skrivet av DC-10, 2018-09-26 18:26:05
Hur skulle det vara om redaktören gjorde lite korrekturläsning och faktakontroll. Som någon sa, Ryanair har en 737-700. Luftfuktigheten är relativt låg i skandinavien. Tyvärr blir artiklarna inte särskilt intressanta, med återkommande faktafel.
Anmäl inlägget
Dåliga Boeing?
Skrivet av sv Jean-Pierre , 2018-09-26 18:19:25
Det är värre med dålig stavning. Kolla upp hur Boeing stavas! Dessutom har 737MAX bättre FF, än 320NEO. Airbus är inga dåliga plan, nästan lika bra som Boeing.
Anmäl inlägget
Ryanair ene 737-700, EI-SEV
Skrivet av pf, 2018-09-26 15:57:40
brukes som M sier, mest på pilot-training, men også til spsielle charterturer, og er back-up for ruter.
Anmäl inlägget
Boeing
Skrivet av Bjørn, 2018-09-25 19:50:51
Har fløyet mye både Airbus og Boeing. Nå er jo folk forskjellige, og for meg er det slik at jeg foretrekker Boeing fly. Jean-Pierre skriver at Airbus har et sterkere produkt, men det er vel ikke han som "bestemmer" det. Det at han liker Airbus best, betyr ikke at de er best! Bare best for han, slik Boeing er best for meg!
Anmäl inlägget
Lillsparven
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2018-09-25 18:46:11
Åh... kommer att sakna den lilla sparv ungen.
Lättjobbad , komfortabel och älskad av våra kunder.
Men Airbus blir också bra.
Välkommna ombord.
Anmäl inlägget
Low
Skrivet av Hepp, 2018-09-25 18:30:06
Fundetar lite på vilken Airbus maskin man skall använda på de lite mindre linjerna där prop inte passar och 320 är lite för stor?
Anmäl inlägget
Ryanair?
Skrivet av M, 2018-09-25 18:17:22
Ryanair har inga -600. Däremot en -700 för base training.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Jean-Pierre , 2018-09-25 12:00:55
Äntligen försvinner dessa dåliga Boiengarna. Airbus har en starkare produkt och ännu ett flygbolag väljer en tekniskt mer avancerad bränslesnålare produkt ifrån Airbus. Sedan spar flygbolagen pengar på den högre kvalitet Airbus står för och behöver därför mindre reservdelar.
Anmäl inlägget
Norra Europa har låg luftfuktighet
Skrivet av Nightflight, 2018-09-25 10:09:29
Norra Europa har låg, inte hög, luftfuktighet.
Det hänger ihop med låga temperaturer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev