Skriv ut  

Ny rysk långlinjemaskin på väg – men utan kunder

Notiser, Anders Carlsson, den 23 november 2018
Den kommer knappast att sälja. Men de ryska myndigheterna vill att Ilyushin tillverkar den nya maskinen för att hålla igång flygplansbyggarkompetensen.

IL
IL96
 
Ilyushin IL-96 är en klassisk rysk widebody som såg dagens ljus 1988. Den har funnits i en rad olika versioner men inte sålt särskilt väl: Sammanlagt har inte fler än 30 maskiner hittat fram till ett fåtal ryska flygbolag.
 
Men det hindrar inte att Ilyushin nu håller på att utveckla ytterligare en version, Il-96-400M. Den är baserad på fraktversionen och ska i den nya passagerarversionen ta 390 passagerare. Flygplanstillverkare och myndigheter räknar inte med att den nya versionen ska bli någon framgång heller. Arbetet handlar enbart om att hålla igång produktionskompetensen i Ryssland.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Rysk design?!
Skrivet av Moskovitj, 2018-11-27 13:54:17
Ser ni inte att det är tidigt stulna ritningar från Airbus 340?
Anmäl inlägget
Rysk tillverkat
Skrivet av thomas, 2018-11-27 10:30:10
Rysk ingenjörs konst ligger 40-50 år bakåt i tiden.
Allt görs dessutom utifrån tillverkarens premisser och villkor, att man tar hänsyn till några kunders önskningar är helt uteslutet, hålla med reservdelar "nä det är inte vårt ansvar" säger tillverkaren. Har man cashat in affären så är det noll uppföljning, jag frågar mig hur nån överhuvudtaget kan köpa Ryskt? Dyrbar läxa.
Det är den här anledningen landet bara kan sälja oförädlad olja och gas som är 90 % av landets BNP.
Anmäl inlägget
Teknik problem
Skrivet av Jubov, 2018-11-25 14:33:25
Det största problemet Rysktillverkad teknik rent allmänt har är att den inte fungerar vid dagligt bruk liksom. Att t.ex slinga en Sukhoi Superjet har ju mkt väl visat sig vara ett mega problem!
-Fel efter fel dyker upp om dom slingas normalt.
-Mel överskrids=planet blir AOG

Att få fram mtrl verkar ju sedan bara väldigt svårt.

Summa
Inget för bolag som slingar plan dagligen.
Inget för bolag utan 1-2-3 reserv flygplan dvs...
Anmäl inlägget
Ryska flygplan
Skrivet av thomas, 2018-11-24 10:35:05
Design räcker inte, det gäller att bygga med kvalité, hur många sukhoi superjet 100-95b finns nu i trafik här i väst?
Stora ambitioner men ett havererat projekt.
Varför står alla Ryska Sukhois fighters Indierna köpte av Ryssland på marken, de har inlett nya upphandlingar.
Anmäl inlägget
Ryska plan
Skrivet av thomas, 2018-11-23 15:18:31
Ryssarna måste först lära sig hur göra affärer
där brister det ordentligt, och inte göra produkter utifrån vad de anser lämpligt, utan vad marknaden efterfrågar, konkurrenskraftiga prestanda, hålla serviceavtal och reservdelar, planhushållningens tid är sen länge förbi
Anmäl inlägget
Vilken fet maskin, ryssarna kan sin design.
Skrivet av CCCP, 2018-11-23 08:31:19
Vilken fet maskin, ryssarna kan sin design.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev