Skriv ut  

När ska Ukraina flyga igen?

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 mars 2024
Det talas mycket om kriget mot Ukraina och om sanktioner mot bland annat det ryska flyget. Men hur mår det ukrainska flyget när hela landet är en flygförbudszon för civilflyg? Ukraina skulle behöva flyga redan nu, bland annat för att underlätta evakueringar och hjälpsändningar. ”Om och när kriget tar slut blir Ukraina en stor flygmarknad igen” - det anser Jan Ohlsson i en analys av det ukrainska flyget.

2020-talet innebar ett uppsving för Ukrainas trafikflyg. Med två nya lågprisflygbolag, ett flaggflygbolag och ett inrikesflyg som fått fabriksnya ATR 72–600, samt en ekonomi som tillät allt fler att resa på solsemester även på långdistans såg framtiden ljus ut. Därtill kom frakten. Sedan kom ryssarna.
 
Närmare 50 trafikflygplan är fortsatt instängda i Ukraina, men endast ett par fraktflygplan rapporteras som förstörda. En handfull har man lyckats flyga ut, under radarn bokstavligen, från såväl Kiev som Lviv. Den största var en A330-300 från Smart Lynx. WizzAir kunde flyga ut en A320, men har tre kvar i Kiev sedan ryssarna anföll. Det är flygplan de gärna skulle haft i trafik just nu. Även några ukrainska plan har flugits ut i riskfyllda operationer.
 
Flaggflygbolaget Ukraina International Airways är i princip nedlagt. Flygplan som var utomlands har lämnats åter till leasingbolag, eller auktionerats ut. Men tre Boeing 737–800, en 737–900, två äldre 767–300, tre ERJ 190LR och en ERJ-195 står relativt oskyddade kvar på Kievs Boryspil International Airport, medan en ERJ 190LR sitter än sämre till i Odessa. I Kiev står också tre Saab 340 som tillhör mindre ukrainska bolag. Här finns också två 737 och en 767 i afghanska Kam-Airs färger, ägda av Ukrainian Wings och hemflugna undan hotfulla talibaner. Lågprisbolaget Bees i Kiev hann dock flyga ut sina 737–800, men har ingen verksamhet.
 
Men det finns ljuspunkter. Lågprisbolaget SkyUp hann evakuera de flesta av sina plan och flyger nu i trafik, delvis via nya dotterbolaget SkyUp Europe på Malta. Tillsammans är det nio 737–800 och en 737–700 i trafik. De förlorade dock två 737–800, som flögs på wet-lease, när rebellstrider uppstod i Khartoum i Sudan 15 april 2023. Ett sprängdes, det andra fick svåra skottskador, men inga människor skadades. Här kan vi tala om ur askan i elden. Efter det lyckades man dock flyga ut en 737–800 som stått kvar i Kiev. Idag flyger SkyUp egen charter från Baltikum och Polen till främst Egypten med två plan, medan tre flyger för FlyOne i Moldavien och ett för HiSky också från Moldavien, främst gästarbetare in i EU-länder. Ett plan flyger för FlyEgypt, ett har varit på Sri Lanka och ett går för Air Niugini på Papua Nya Guinea. Sammantaget ger det pengar och jobb för många ukrainare. Det kan bli tal om fler 737–800.
 
Windrose, ägt av oligarken Ihor Kolomoisky, har visserligen fått elva flygplan infrusna i Ukraina, men vägrar ge sig. Man har tagit över leasing på en 737–800, en 737–900 och en ERJ-190 från Ukranian International. De två större jetplanen flygs nu för FlyOne i Moldavien och den mindre ska i sommar flygas för Air Montenegro. De tio övriga står inte så bra till, tre i Dnipro och en i Zaporizjzja, övriga på Boryspil International Airport. De fem ATR 72–600 ägs av danska Nordic Aviation Capital. Förhållandena för den i Zaporizizja är mest kritiska.
 
Lilla Yan-Air flyger en 737–400 för Air Mali, medan två plan är infrysta hemma. I Mali har hela tiden Air Urga med fem Saab 340B kunnat fortsätta flyga för FN, men två är nu lediga för nya uppdrag i Ostrava. Ett par mindre fraktflygbolag är verksamma globalt med An-12 och Antonov Airlines flyger fullt med sina fem stora Antonov An-124, medan ett är inlåst hemma och ett förstörts på Kiev Hostomel Airport.
 
Charterbolaget Azur Air Ukraina har bytt namn till SkyExpress. De ägs av turkiska Mavi Göl Airlines, i en stor resekoncern, även verksam i Ryssland. Men de har ändå fått tre Boeing 757–300, tre Boeing 767–300 och en 737–800 inlåsta i Kiev. Men med hjälp av två andra Boeing 757–300 driver man charter på Turkiet och Egypten från de tre baltiska staterna och Polen på ukrainskt register, med ukrainsk personal. Bravo Airways, East-West Express, med en A321-200, Jonika och Motor Sich hör också till de inlåsta. Många ukrainska mindre flygbolag hade tidigare wet-lease på programmet i bland annat Iran och Afghanistan. Motor Sich flög inrikes med An-24 och An-140, mycket i nu ockuperade områden.
 
Mycket av det ukrainska flygets infrastruktur är skadat, men de flesta civilflygplan tycks ha klarat sig. För dem i Kiev finns därför fortsatt hopp om evakuering. Kan Ukraina tillföras jaktflyg i högre grad är det sannolikt att fler civilflygplan kan smita ut. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Riksdag eller Duma?
Skrivet av Aidan, 2024-03-06 13:47:04
Förstår din tankegång.
Jag för min del tror därför jag vill tro att Ukraina förblir en suverän stat och inte en Kremlstyrd lydstat.
Annars riskerar vi fria länder (än så länge) att i framtiden välja president och rösta i ryska Duman. Det vill i alla fall inte jag.
Anmäl inlägget
Alternativet är otänkbart
Skrivet av Fakta@Robert E, 2024-03-06 12:46:37
För de flesta normalt funtade invånarna i västländer är alternativet otänkbart.
Anmäl inlägget
Ukraina
Skrivet av Robert E., 2024-03-05 17:49:55
Varför tror alla att Ukraina ska vinna kriget?
Anmäl inlägget
A400M
Skrivet av Mr €, 2024-03-05 10:06:33
De kunde få några A400M från Tyskland/England och flyga in/ut från primitiva "säkra" fält
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev