I februari 2024 genomförde Ryanair över 63 000 flygningar, med en imponerande kabinfaktor på 92 %. Man drabbades dock av 800 inställda flygningar på grund av konflikten mellan Israel och Gaza under månaden.
Förra veckan sa Ryanair att de förväntar sig mellan 198 miljoner och 200 miljoner passagerare under räkenskapsåret från april, en minskning med fem miljoner från de 205 miljoner som presenterats tidigare. Den sänkta prognosen beror på nedskärningar i sommarschemat på grund av Boeings leveransförseningar.
Ryanair skulle ha tagit emot 57 Boeing MAX 8200-plan i slutet av april, men krisen hos Boeing innebär att det bara kommer att leverera 40 flygplan före slutet av juni. Ryanair Group lade förra året en order på 150 MAX 10-flygplan, med optioner på ytterligare 150 flygplan.
Som ett resultat av färre flygplan i trafik har Ryanair valt att minska frekvenserna på befintliga tjänster, i stället för att ta bort nya rutter. Framför allt sker nedskärningarna på Dublin, Milano Malpensa, Warszawa Modlin och fyra portugisiska flygplatser som Ryanair valde bort på grund av högre flygplatskostnader.
Koncernchefen Michael O'Leary sa att han var "mycket besviken" över de senaste förseningarna, men att Ryanair ska "samarbeta med Boeing för att ta emot försenade flygplansleveranser under augusti och september".
– Boeing fortsätter att ha Ryanairs helhjärtade stöd när de arbetar genom dessa tillfälliga utmaningar, och vi är övertygade om att de kommer att lösa sina produktionsförseningar och kvalitetskontrollproblem i både Wichita och Seattle, fortsatte O'Leary.