Det irländska flygbolaget Cityjet har varit verksamt i Sverige i många år, främst som underleverantör åt SAS. För ett år sedan väckte Unionenklubben på Cityjet frågan om ett kollektivavtal och efter långa förhandlingar är pappren nu påskrivna.
− Vi är jättenöjda. Avtalet kommer definitivt ge oss mer trygghet än förut, säger Agata Vikenroth, ordförande i Unionenklubben, i ett uttalande på kollega.se. Nu har vi tryggat försäkringar, bättre pension och högre lön som definitivt kommer att ge oss mer trygghet än förut. Många kollegor har hört av sig med glada reaktioner.
– Personalen på Cityjet kommer att få ett rejält lönelyft eftersom deras tidigare löner var satta enligt 2019 års lönenivåer, berättar Jonas Eriksson, centralombudsman på Unionen med ansvar för flygbranschen, på Unionens hemsida. Den stora knäckfrågan under förhandlingen var ersättningen under utlandsvistelser, men även där lyckades vi få till en förbättring. I gengäld har arbetsgivaren fått rätt att schemalägga personalen en timma tidigare på morgonen. Jag är väldigt nöjd med avtalet, säger han.
Enligt Unionen har det blivit mer ordning och reda inom flyget på senare år. I dagsläget har 10 av 12 flygbolag som är baserade i Sverige kollektivavtal, de som saknar är Lufthansaägda Eurowings och Braathen Crew.
Unionen menar att många bolag har svårt att hitta personal i Sverige efter pandemin:
– Idag är det lätt att få jobb som kabinanställd, alla bolag skriker efter folk. Samtidigt har lönerna pressats ner och många svenska arbetssökande tycker att villkoren helt enkelt är för dåliga. Det innebär att bolagen måste rekrytera i Sydeuropa, säger Jonas Eriksson.
Från Cityjets sida menar man att avtalet kommer att underlätta rekrytering av personal:
– Genom att erbjuda tydliga, rättvisa och konkurrenskraftiga anställningsvillkor ökar vi vår attraktionskraft som arbetsgivare inom den svenska flygindustrin. Dessutom skapar ett kollektivavtal stabilitet och förutsägbarhet som är avgörande för att upprätthålla och hög kvalitet på vår tjänst, säger Cityjets HR-chef, Konstantinos Bitsiaras, på kollega.se.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
WX är bra
Skrivet av Fd SASare, 2024-03-11 23:44:29
Haha, tillåt mig skratta lite åt Sara och @Sara. Ni säger att Cityjet inte behandlade sina anställda bra under pandemin. I princip alla fick erbjudande att komma till CPH.
Kolla istället på SAS hur de behandlade sina anställda. Där kan vi snacka att man kastade dem under bussen för att sedan få sina väldigt lojala medarbetare att komma tillbaka men med sämre villkor än innan.
|
|
Wx
Skrivet av @Sara, 2024-03-11 11:21:09
Instämmer Sara. Inte värdigt det sätt Cityjet lät flera hundra av sin personal i Finland och Sverige stå utan slutlöner och någon form av värdighet när man slutade betala och försatte sitt egna finska dotterbolag Cityjet OY i konkurs när pandemin kom är ovärdigt den skandinaviska arbetsmaarknaden. Tyvärr står bara SAS och kollar på.
|
|
Nej tack
Skrivet av Sara, 2024-03-09 18:27:23
Nej till Cityjet. Detta bolag är inget att lita på. Det visade sig med all tydlighet för alla anställda i Stockholm när pandemin kom
|
|
xfly
Skrivet av @Flygis, 2024-03-08 10:09:48
Xfly flyger ATR och CRJ från Arlanda som underleverantör åt SAS. Så vet inte vad ni menar. Xflys Kabin Crew har kollektivavtal med Unionen. Dock anställda via GEC.
Xflys piloter tvingades starta ett "eget fack" vilket är mycket tveksamt. Northern Crew Association (NCA) Pilots Union. SAS kräver att deras underleverantörer skall ha gällande kollektivavtal men verkar se mellan fingrarna i detta fallet.
|
|
Kabinanställda
Skrivet av Flygis, 2024-03-07 22:34:49
@CC1 Xfly har ingen egen produktion i Sverige. Just saying.
|
|
Bra
Skrivet av Viken, 2024-03-07 16:59:10
@CC Den
Det går alldeles utmärkt att leva på lönen som CC i Sverige, om man har ett vettigt avtal, vilket nu kabinfacket på Cityjet nu har lyckats med.
|
|
Cph
Skrivet av CC Den, 2024-03-07 11:56:19
Lönerna för Cabin Crew i Sverige är väldigt låg. Går knappt leva på i området runt Stockholm. Jämför man Danmark där man får ut en skaplig lön.
|
|
ARN
Skrivet av ARN, 2024-03-07 11:54:02
Det är cabin ARN. Grattis, och bra jobbat FD CPH
|
|
Kavtal
Skrivet av CC1, 2024-03-07 11:17:43
Att kabinpersonal arbetat 8+år utan fulla traktamenten ger underbetyg till Unionen.
Kan tycka Cityjets och Xfly:s kabinpersonal bör ha liknande avtal och löner när de producerar samma typ av arbete som underleverantör åt SAS.
Cityjets huvudbas är Köpenhamn och crewbasen på Arlanda består av dussintalet personer, ett flygplan, mestadels standby. Man skapar nog förutsättningar för att snabbt kunna tillsätta personal om Xfly skulle läggas ned, vilket kan ske.
|
|
Kabinanställda
Skrivet av Flygis, 2024-03-07 10:39:30
Det framgår i ingressen
|
|
Kabinpersonal
Skrivet av Crew, 2024-03-07 10:11:50
Enligt citatet verkar det handla om kabinanställda.
|
|
Vilka omfattas?
Skrivet av Fundersam, 2024-03-07 09:51:31
I artikeln framgår inte vilken/a personalgrupp/er som omfattas av avtalet - skulle det kunna klargöras?
|
|