Skriv ut  

SAS fortsätter göra förlust

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 mars 2024
Februari visade höga passagerarsiffror; 1,7 miljoner reste med SAS vilket är en ökning med 8 procent jämfört med februari 2023. Men samtidigt presenterade SAS siffror för sitt första kvartal, november – januari, och förlusten hamnar på nästan 1,1 miljarder sek.

SAS valde att lägga ut februariresultatet och siffrorna för det första kvartalet november – januari samtidigt. Februari månads 1,7 miljoner passagerare var en ökning med 8 jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 17 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 21 procent, jämfört med februari 2023. Kabinfaktorn för februari var 73 procent.
 
Siffrorna för det första kvartalet var inte lika positiva. SAS gjorde ännu en förlust på 1,1 miljarder sek och Anko van der Werff varnar befintliga ägare att de inte ska räkna med att få tillbaka någonting på aktien. SAS-aktien har på ett år tappat nästan 90 procent av sitt värde. Nu hoppas Anko van der Werff att rekonstuktionen av SAS blir klart under det första halvåret i år.
– Vi gör stabila framsteg med kapitel 11-processen i USA och med att nå de övergripande målen för SAS Forward, säger han i ett uttalande.
 
Passagerarantalet under det första kvartalet ökade med 6,3 procent jämfört med föregående år, likaså RPK med 13,3 procent och kapaciteten med 9,3 procent. SAS meddelar att de behåller fokus på kostnadsbesparingar, bland annat från rekonstruktionen av flygplansflottan.
 
Investeringsavtalet som skrevs under i november innebär att Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest och den danska staten investerar i det rekonstruerade SAS med motsvarande cirka 13,2 miljarder kronor. Ett resultat av detta blir att SAS lämnar Star Alliance och går med i SkyTeam Alliance, som Air France-KLM är en av grundarna av. 
 
Nya linjer och destinationer
Under kvartalet presenterade SAS flera nya destinationer i ett försök att anpassa sig till den ökade efterfrågan på fritidsresor. SAS kommer att flyga till över 130 destinationer i mer än 40 länder i sommar, nytt är bland annat direktflyg till Ibiza och till Tivat på Montenegros kust. SAS sommarprogram innehåller också en ökning av antalet flygningar till Nordamerika och Asien med fler avgångar till destinationer som New York och Tokyo, samt dagliga flygningar till Atlanta.
 
Vidare har SAS fler avgångar mellan Stockholm och Skellefteå, på grund av den ökade tillväxten i Skellefteå-regionen. 
 
– Vi närmar oss sommarsäsongen och ser fram emot att fortsätta stärka vår position i Skandinavien, säger Anko van der Werff i den senaste rapporten från SAS. Antalet passagerare som väljer att resa med SAS fortsätter att växa. 1,7 miljoner passagerare reste med oss i februari, en ökning med 8 procent från förra året. Det är också glädjande att se att vår flygverksamhet löper stabilt, särskilt för en vintermånad, med regelbundenhet på 99,2 procent.



Kommentera artikeln
Det finns 27 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

SAS lika med lyxvara
Skrivet av Finnbull Jagge, 2024-03-12 14:42:35
Den danska intressesfären med KL/AF kan säkert pressa och upprätthålla ett bra nätverk från CPH. Omkostnaderna för SAS är oåterkalleligt dyra och det kommer att jämställas som en lyxvara. Utländskt ägande tillsammans med privata investerare kommer att ha ganska låg smärttröskel. Och SAS kan inte räkna med matartrafik då Amsterdam är ett alternativ.
Anmäl inlägget
Fel!
Skrivet av @Fritz Klyka, 2024-03-12 14:15:11
Du har hundra procent fel. AF-KLM kommer att bli majoritets ägare av SAS inom ett par år. Därmed är nya SAS framtid säkrat. SAS behöver naturligtvis bli lönsamt , därför göras bolaget om.
AF-KLM bevarar SAS starka ställning som dominerande flygbolag i Skandinavien. Allt annat vore korkat.
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2024-03-12 12:35:39
@ Fritz Klycka - du tager væsentligt fejl hvis du tror de danske ansatte er "nervøse bag kulisserne".

For første gang i ualmindelige tider har men en stærk ejerkreds med AF/KL og den danske stat i spidsen, hvor AF/KL har ved flere lejligheder sagt at dette er en langsigtet investering.

Samtidig skal ikke længere tage hensyn til svenske og norske interesser, men bare flyve der hvor det giver mening.

Anmäl inlägget
@Magnus Max
Skrivet av sara, 2024-03-12 09:00:02
SAS med 12 flygplan i sin LongHaul flotta på 3 baser behöver större Administration än RyanAir med 500+ flygplan på 100+ baser runt hela Europa?

Det säger något om hur onödigt stor SAS overhead och administration är. SAS behöver göras om från Grunden.
Anmäl inlägget
Detta slukhål....
Skrivet av Fritz Klyka, 2024-03-12 02:33:56
Sverige gjorde helt rätt i lämna detta slukhål som SAS (DAS) utgör. Inga mer svenska skattepengar i SAS-toan. Undrar just när AF/KL:s tålamod tryter? De kan slakta SAS hejvilt utan att behöva något vemod eller sentimentalitet. Förståeligt att det är nervöst bakom kulisserna i CPH....
Anmäl inlägget
Ina
Skrivet av Magnus Max, 2024-03-11 16:05:09
@Ina. Har du inte sett att den stora skillnaden mellan SAS och Ryanair är att Ryanair enbart flyger och erbjuder point-to-point resor och att de valy bort långlinjetrafik?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Mr €, 2024-03-11 12:24:16
Vi får se hur sommarens trafik och intäkter blir med leasingavtalen fördigförhandlade efter man klivit ur Ch.11, man äger 15st A320neo med rätt motorer och dess marknadsvärde är nu mycket högt, så man kan skapa vinst genom att ge dem nytt markandsvärde.
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2024-03-11 10:58:14
At den danske stat holder liv i SAS for nogle få 1000 arbejdspladser er noget værre vrøvl, og desuden er det slet ikke tilladt af EU.

Hverken AF/KL eller den danske stat betaler en krone til noget de ikke ser en fremtid i, og Benjamin Smith fra AF har allerede udtrykt sin tilfredshed med tallene fra SAS.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Ina, 2024-03-10 14:53:12
SAS opererar ca 130 flygplan inkl de inhyrda bolagen.
SAS driftar själva 3 AoC: SAS Main i Sve/No/Dk, SAS Connect AoC Irland, SAS Link AoC Sverige. Utöver det betalar man för Cityjet och Xfly och hyr in ca 7 ATR och 12-18 CRJ.
Det går åt mycket admin för att sköta dessa 5 olika bolag och många mellanchefer/postholders för att hålla allt på plats.

Jämför detta med RyanAir som har 500+ flygplan med baser över hela Europa och har mindre Adminstration/Kontor än SAS.
SAS har stor Admin.
Anmäl inlägget
hur ska SAS överleva
Skrivet av thomas , 2024-03-10 12:27:00
"Administrationens fel" ja varför inte ledningen i en husvagn, behövs inte mer än tio för att driva SAS förlusterna hänger på som tunga släplod. Den enda personal som behövs är den flygande,
den är inte speciellt dyr.
Varför åtgärdas inte detta?
Nä man håller stenhårt fast vid det gamla
här ska inget nytt implementeras, ingen ska komma över bron och säga hur vi ska sköta bolaget, vi ska alla köra svarta t- fordar.
Snygga event namn som SAS forward etc hjälper inte



Anmäl inlägget
Framgångsrikt?
Skrivet av Magnus Max, 2024-03-10 10:27:28
Läste i en annan tråd att SAS som flygbolag försöker drive ett flygbolag uppbyggt av stor komplexitet genom att de vill vara långlinjebolag, nätverksbolag, regionalt flygbolag samtidigt, All denna komplexitet driver kostnader med stora förluster som resultat. Danska regeringar fruktar att SAS inte överlever och kommer då att få en orolig arbetsmarknad med omfattande strejker. Bättre att då bränna lite mer pengar och "do nothing"
Anmäl inlägget
"administrationens fel"?!
Skrivet av Urban, 2024-03-10 09:09:52
Allas slagpåse här, tycks det.
Om det var så enkelt så skulle
man kunna ha ett HQ i en fd
husvagn placerad på en
långtidsparkering... Vilken kassako!
Anmäl inlägget
73
Skrivet av Bjørn, 2024-03-09 19:13:23
73 % cabin faktor er tydeligvis ikke nok for å tjene penger. SAS flyr mye, og får totalt mange passasjerer, men de burde fly færre avganger og kanskje fylle flyene bedre!? Alt for å være størst på antall pax, men det hjelper ikke på inntjeningen.. Legger merke til danske Check-in som greier å skrive om dette som noe positivt. Dansker med mindreverdighets komplekser? La de få hele dette synkende "skipet", så skal nok Sverige og Norge klare seg fint uten.
Anmäl inlägget
SKSTO
Skrivet av Tuppen, 2024-03-09 13:53:18
Med 1.7 miljoner passagerare borde man kunna få snurr på det. Man kan inte i vanlig anda skylla på SAS Flygande personal. De har numer låga löner mot jämförbara flygbolag i Europa och flyger förhållandevis mycket.

Antingen tar man för lite betalt per biljett, har för dålig kabinfaktor (fylland av flygplan) eller så är det administrativa för dyrt i SAS.
Killgissar att SAS Adminstrativa är mycket dyrare än alla konkurrenters.
Anmäl inlägget
Gökungen CPH
Skrivet av Fd SAS, 2024-03-09 10:44:45
Så länge Danska staten är med och äger SAS så kommer SAS primära uppgift vara att säkra arbetsplatser framförallt Danska. Är säker på att KLM/AF inom sinom tid kommer tröttna. SAS kör på som vanligt utan några visioner och dom större förändringar som behöver göras kommer effektivt stoppas av danskarna. Det finns andra flygbolag att välja för alla oss som idag åker ifrån ARN.
Anmäl inlägget
frösundavik
Skrivet av @Magnus Max, 2024-03-09 10:22:32
Ni nämner: "värmestuga för flygpersonal i Skandinavien"

SAS söker idag piloter till ALLA sina plattformar, Main/Connect/Link och har uppenbart svårt att tillsätta platser. Gissningsvis pga dåliga avtal och låga löner och man flyger 850h per år.
Så Nej! Det är ingen värmestuga för flygande. Nya Cabin Crew jobbar i resurspool och erbjuds bättre avtal i Cityjet/Xfly.
Däremot har SAS en stor, DYR och tungrodd Administration där alla jobbar för att skydda sina positioner.
Anmäl inlägget
Icke
Skrivet av Magnus Max, 2024-03-08 22:24:17
@PnF. Än en gång är det i dina ögon "administrationens fel" att SAS hamnat där dom hamnat. Det är styrelsen med den danska staten i spetsen som kämpar för att behålla SAS som ett komplext företag som har en viktig uppgift att vara en värmestuga för flygpersonal i Skandinavien och markpersonal i Danmark. Den komplexa strukturen skapar låg produktivitet och extremt höga kostnader. Danska statens ägande kommer att fortsatt vara en kvarnsten runt foten för det nya SAS.
Anmäl inlägget
Buss
Skrivet av Air, 2024-03-08 21:17:42
Med hänsyn till det knackigt ekonomiska läget är det märkligt att SAS tar tillbaka Airbus350. Man borde kollat på några A330 istället för att fylla behovet i long haul flottan. A330 är betydligt mycket billigare i leasingkostnad jämfört med A350. SAS kör på som inget hänt och fortsätter tappa pengar.
Anmäl inlägget
Löner
Skrivet av CJ, 2024-03-08 18:43:20
Kabinpersonalen på CityJet har högre löner än motsvarade på SAS! Vem som betalar vet jag dessvärre inte!
Anmäl inlägget
Mer flyg
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-03-08 18:29:41
Är det USA nordamerika så tar lag via AMS, LHR, HEL före CPH.
För få rotationer från CPH för att locka transferresenären. Och sedan har SAS gått ner sig servicemässigt. De nya A350 är trevliga men resenären avänder mer mjuka värden som konkurrenterna upphäller bättre än gamla SAS. De är på väg bort.
Anmäl inlägget
Beläggningen
Skrivet av Hepp, 2024-03-08 13:54:55
Min känsla säger att det är långa tomma säten på flygen från cph
Anmäl inlägget
SAS operated by Cityjet
Skrivet av CC, 2024-03-08 13:13:27
Läser följande i en artikel här på flygtorget:
"Högre löner på Cityjet efter kollektivavtal"
Är inte det indirekt SAS som betalar den notan, vilket blir högre utgifter för SAS?
SAS personal verkar ha fått mycket sämre villkor senaste åren.
Anmäl inlägget
Svanesång för SAS
Skrivet av Marvin Caglar, 2024-03-08 12:46:31
SAS går igenom mycket svåra tider. Kan de överleva utan artifificiell respiration? Ett linjenät tillbaka i tiden. Inga visioner. Danskarna är givetvis rädd om sin största arbetsgivare, Kastrup CPH och det är absolut förståeligt. Men är det hållbart?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av PnF, 2024-03-08 12:43:54
Hur är detta möjligt?
I stort sett ALLA flygbolag gör positiva resultat för tillfället. SAS har ökat antalet passagerare. Trodde man skulle lyckas skala av sin extremt tunga administrativa börda under denna Chapter11 process men icke.
Dags för Anko att ta i med hårdhandskarna!
Anmäl inlägget
Kan spricka
Skrivet av Nej, 2024-03-08 11:53:15
Enligt norska E24 kommer det att på sikt bli två aktieägare - danska staten och Air France/KLM. Skall bli spännande att se hur länge AF/KLM står ut med att årligen satsa ytterligare miljarder för att rädda SAS. Danska staten är låst vid sitt ägande på 28 % och kommer inte att få öka detta för EU. Den nya lösningen känns som en ytterst tillfällig lösning och om inte SAS görs om helt till ett feeder-bolag är det finito.
Anmäl inlägget
100 miljoner dollar
Skrivet av Airbus380, 2024-03-08 11:21:42
NOVEMBER 2023 – JANUARY 2024

Revenue: MSEK 8,923 (7,896)
Income before tax (EBT): MSEK -1,070 (-2,449)
Income before tax and items affecting comparability: MSEK -1,032 (-2,451)
Net income for the period: -1,453 (-2,709)
Earnings per common share: SEK -0.20 (-0.37)
Anmäl inlägget
Utdelning SAS aktie
Skrivet av Börsen, 2024-03-08 10:45:43
och inga utdelningar enligt tradition.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev