Skriv ut  

Cockpitolycka kan ha orsakat nosdykningen

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 mars 2024
En olycka i cockpit kan ha orsakat den plötsliga nosdykning som skadade 50 personer på en Boeing 787–9 Dreamliner som opereras av LATAM Airlines. Återigen hamnar Boeing i blåsväder och alla Dreamliner-operatörer ombeds kontrollera alla pilotsäten.

En cockpitolycka var den troliga orsaken till en plötsligt dykning som fick passagerare på en LATAM Airlines Boeing 787–9 Dreamliner att kastas upp i taket under en flygning till Nya Zeeland 11 mars, rapporterar The Wall Street Journal. Enligt en preliminär rapport ska en kabinpersonal ha slagit till en strömbrytare på pilotsätet när hon serverade en måltid, vilket aktiverade en motoriserad funktion som tryckte in piloten i kontrollerna och skickade planet i en nosdykning. Strömbrytaren har ett skydd och är inte tänkt att användas när en pilot sitter i sätet.
 
Även om det exakta sambandet mellan sätesrörelsen och den plötsliga dykningen som gjordes av 787-flygplanet ännu inte har fastställts, är det möjligt att en plötslig rörelse som involverar pilotens säte kan ha påverkat ratten framför piloten.
 
Minst 50 personer skadades på det chilenska planet som reste från Sydney till Auckland, Nya Zeeland. Passagerare beskrev hur flygplanet hamnade i en plötslig dykning som fick de passagerare som inte hade sin bälten fastspända att falla upp i taket.
 
Nya Zeelands Transport Accident Investigation Commission genomför en utredning av händelsen. Myndigheterna beslagtog de svarta lådorna på LATAM Boeing 787–9 Dreamliner på tisdagen för att utreda incidenten, rapporterade Reuters.
 
Boeing säger i ett uttalande till Wall Street Journal:
"Vi är i kontakt med vår kund och Boeing är redo att stödja utredningsrelaterade aktiviteter som efterfrågat.”
 
Boeing har utfärdat ett memo till alla 787-operatörer:
"Vi har vidtagit försiktighetsåtgärden för att påminna 787-operatörer om en servicebulletin som gavs ut 2017 som inkluderade instruktioner för att inspektera och underhålla omkopplare på cockpitsäten." Den rekommenderade att operatörerna utför en inspektion av strömbrytarna "vid nästa underhållstillfälle".



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Blank"
Skrivet av Nisse, 2024-03-18 13:34:15
Bortförklaring, så klart.
Anmäl inlägget
Gone Blank
Skrivet av Captain X , 2024-03-17 17:10:49
Kan det stämma att flyginstrumenten enligt uppgift ” Gone Blank ”? Kan det verkligen ha något samband med en plötslig bunt eller är det ett missförstånd eller bortförklaring?
Anmäl inlägget
Bricka
Skrivet av Sten, 2024-03-17 16:58:21
Matbrickan i knät som kommit i kläm mellan ölkaggen och yoken?
Anmäl inlägget
Aruba
Skrivet av Silverryggen, 2024-03-17 15:05:45
glömde säga att det är i kombination med väldigt korta armar som problemet blir som tydligast.
Anmäl inlägget
@Too fat to pitch up
Skrivet av Dreamliner, 2024-03-17 12:52:36
Precis min tanke. Flyger själv 787 i tjänst och är 1,97 stor. Ändå kan jag skjuta fram sätet hela vägen framåt och skulle ändå kunna flyga planet jävligt oskönt men säkert.
Tippar också på en gigantisk ölkagge eller dylikt.
Anmäl inlägget
Too fat to pitch up
Skrivet av American, 2024-03-17 09:06:14
har även funderat på om kroppshyddan kan ha betydelse för säkerheten? Jag har flugit med riktigt feta kaptener som inte har samma marginal framåt till ratten / kontrollspaken. Vi pratar "isterbuk Ala carte". Sitter denne person då även med stolen långt fram så borde det nästan kunna utgöra en fara eftersom fulla roderrörelser förhindras, pitch up.
Anmäl inlägget
Rimlig teori!
Skrivet av Pilot, 2024-03-17 08:48:56
3.

https://edition.cnn.com/videos/world/2024/03/16/boeing-787-latam-flight-pilot-nn-sot-vpx.cnn
Anmäl inlägget
forts
Skrivet av Pilot, 2024-03-17 08:47:34
2.
En teori är att stolen kommit i rörelse och att piloten till slut spjärnat emot genom att hålla emot med händerna mot ratten, "reflexmässigt och dumt", Autopiloten har maxat trimmen för att hålla level flight/Höjden för att tillslut koppla ur när max pressure har uppnåtts, vilket skapar en brutal rörelse till nose down. Det blir som en smäll av kraften.
Autopiloten har ett max pressure innan den ger upp.
Anmäl inlägget
Ombord LATAM Boeing 787
Skrivet av Teori 1.0, 2024-03-17 08:47:10
1.

Det som är märkligt är att stolen har kommit i rörelse och att piloten med sin kropp lyckats trycka ratten framåt i en nosedown så fort att han inte kunnat stoppa stolen rörelse innan kroppskontakt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev