Skriv ut  

Framsteg för framtidens fjärrstyrda flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 april 2024
Autonoma mätningar av landningsbanans yta samt fler möjligheter att övervaka fordon och drönare på flygplatser. På den fjärrstyrda flygplatsen Örnsköldsvik Airport har man gjort flera framsteg för att skapa framtidens flygplats.

Redan för två år sedan kunde Flygtorget rapportera om en ny optisk friktionsmätning på den fjärrstyrda flygplatsen Örnsköldsvik Airport. Målet är att kunna göra helt autonoma friktionsmätningar av framtidens landningsbanor. Örnsköldsviks flygplats var den första flygplatsen i världen som införde Remote Tower Control vilket innebär att flygtrafiken leds på distans från flygtrafikledningscentralen i Sundsvall.
 
Den nya tekniken använder ett kamerasystem som kombinerar sensorer och en NIR-laser som kan övervaka en större yta av landningsbanan. Detta för att lättare kunna upptäcka och hantera besvärliga underlag som till exempel svartis och slask.
 
Inom projektet har bland annat en självkörande fyrhjuling tagits fram för att mäta ytan på flygplatsens landningsbanor. Mätsystemet som används kombinerar laser- och kamerateknik.
 
– Den nya tekniken kan mäta över en större yta, i stället för endast en mätpunkt på landningsbanan. Systemet kan också avgöra om ytan är torr eller blöt, består av snö, eller slask, vilket kan vara svårt att upptäcka med blotta ögat. Tillsammans med information om ytans friktion ger tekniken ett viktigt beslutsunderlag för flygplatsens personal, säger Torbjörn Gustavsson, chef för forskning och utveckling på företaget Klimator.
 
Projektet har också utvidgat säkerhetssystemet DRIWS så att flygledaren befinner sig på annan ort kan ta del av informationen som systemet ger.
 
– Det här systemet fungerar som ett osynligt stängsel kring landningsbanan där alla uppkopplade begär tillstånd för att beträda banan och ett larm utlöses vid felaktig överträdelse. Det gör att flygledarna kan se vilka fordon som befinner sig på landningsbanan även vid exempelvis tjock dimma och extremt dåligt sikt, berättar Erik Bäckman, ansvarig för det fjärrstyrda flygledningstornet i Sundsvall.
 
Antalet drönare i samhället har på senare år exploderat och det har också blivit en ny utmaning för flygplatsens personal. Därför har systemet även utvecklats för användning av positionering av drönare vilket kan vara värdefullt vid exempel räddningsinsatser där man kan använda tekniken för säker start och landning av drönare.
 
Forskarna vid Mittuniversitetet har tack vare projektet identifierat flera nya forskningsutmaningar för framtiden. Man vill bland annat undersöka om kameratekniken kan vidareutvecklas för att även mäta mängden kemikalier på landningsbanan eftersom kemikalier används för bland annat halkbekämpning.
 
I projektet samarbetade Mittuniversitetet med Örnsköldsviks Airport, Klimator, Saab, Luleå Tekniska Universitet, Combitech, RISE, Luftfartsverket, Örnsköldsviks kommun och Region Västernorrland. Projektet finansierades med stöd av Vinnova.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Spännande
Skrivet av PetraPilot, 2024-04-26 06:28:39
Detta kommer flygbolag, kunder och LFV till stor glädje, minskade kostnader och man använder tekniken på ett strålande sätt.
men det är en betongkoloss att flytta , sitter så mycket i väggarna att förändra detta.
Men vilka möjligheter det blir för framtiden!
Anmäl inlägget
Jätte spännande!
Skrivet av Ulla, 2024-04-25 18:16:52
Frågan är snart om Ö-viks flygplats inte måste monteras ner. Blir mycket mer effektivt i framtiden med en vertiport i hamnen. Där man kan flyga till Umeå eller Stockholm mm.
Anmäl inlägget
Branschföreträdare
Skrivet av Olle S, 2024-04-25 09:44:17
Skriv istället om vad som händer 2029 när ett visst kontrakt går ut och någon anser sig måste ta ut vad det faktiskt kostar...
Anmäl inlägget
Kejsarens nya kläder
Skrivet av Jacob, 2024-04-25 08:47:14
Den tekniken har väl inget med RTS att göra...? Det kunde väl detta i befintligt torn med den skillnaden att man hade haft massor av pengar över!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev