Skriv ut  

Jan Carlzon om framtiden för SAS

Flygnyheter, Harald Rosén, den 27 november 2003
Det behövdes inga frågor för att få veta hur förre SAS-chefen Jan Carlzon ser på den nuvarande flygkrisen och vad han tror kommer ut av den. Han menar att kriserna för trafikflyget kommer med 10 års mellanrum - senast 1980, 91 och 01 - framkallade av oljebrist eller krigshandlingar som förstärks av djup lågkonjunktur.  - Men krisen är flygbolaget bäste vän. JC talade inför en fullsatt hörsal på Tekniska Museet på onsdagen. Evenemanget var anordnat av Svensk Flyghistorisk Förening och ett led i firandet av Motorflyget 100 år . Vi var där.

Jan Carlzon sammanfattade elegant och underhållande sin tid i branschen via chefskap på Ving, Linjeflyg och SAS. Han roll och tankar i samband med projektet Alcazar - 1992/93 när avregleringen i Europa var ett faktum - gavs en hel del utrymme i anförandet. SAS siktade på en fusion med bolagen KLM,  Swissair, Sabena och Austrian Airlines. Det gällde att bli: One of Five Nintyfive. Planerna sprack men det var inte SAS om backade ur enligt Jan Carlzon.  -De andra insåg inte vikten av en stark hemmamarknad och behovet av stordriftfördelar när konkurrensen ökar. Han noterade att Swissair och Sabena har gått ur tiden sedan dess och att KLM ser ut att köpas upp av Air France.

Om dessa bolags öden tio år senare innebär att planerna på Alcazar var rätt 1993 får man själv lista ur. Carlzon menar dock att en fusion är mycket bättre än en allians när det gäller att få ner kostnader. Allianser som den mellan SAS och Lufthansa är det näst bästa. Det ger ett bättre trafiknät och högre intäkter, menade Carlzon och tillade att han hoppas att avtalet mellan SAS och Lufthansa går att lösa upp om samarbetet inte fungerar bra.

Kriser som leder till förluster ger också möjligheter att minska på kostnader. Men Carlzon menar att krismedvetandet har svårt att få riktigt genomslag i ett bolag som ägs av stater till 50 procent.  -De skandinaviska staterna bör snarast sälja sina delar i SAS. Så länge staterna har kvar ägandet är det svårt att genomföra omställningen. Orsaken ä att fackförbunden tror att pappa staten kommer och räddar bolaget om det skulle behövas.
Carlzon exemplifierar minskat statligt ägande som framgångsfaktor med spanska Iberia som privatiserat nyligen och den nya ledningen har därefter lyft bolaget ur en djup kris till en av de framgångsrikaste jättarna i Europa.

Bilden: Iberia MD80 på Arlanda. Foto Magnus Elander.

Jan Carlzon tror att affärsresandet kommer tillbaka. Han menar att det just nu är ekonomicheferna som styr i kundföretagen och att resor är en kostnad som skärs bort i en lågkonjunktur. -Under förra Gulfkriget förlorade SAS 40 procent av affärsresandet över en natt och tillägger att det kom tillbaka efter en tid. Förklaringen är - enligt Carlzon - att flyger behövs för att utnyttja den kvalificerade personalen med effektivt. - Inget företag har sparat sig till framgång. Man behöver göra affärer. Det gör man inte nu.

Om lågprisbolag säger JC att han tror att de största kommit för att stanna. - De är entreprenörer som vet hur man gör affärer. EasyJet och Ryanair ser han som överlevarna och JC framhåller Ryanairs grundare Tony Ryan som en sagolik entreprenör som aldrig givit upp.
Däremot tror han inte på att många nykomlingar får framgång. Han pekar på utvecklingen i USA där flera försvunnit och att bara en handfull finns kvar. Carlzon tror på SAS framtid men -som sagt - staternas fortsatta ägande ser han som ett problem när det gäller att vässa sig inför den hårdnande konkurrensen på europamarknaden. - SAS bör sikta på att bli One of Five 2015 ! avslutar Jan Carlzon


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev