Skriv ut  

Bilsweden kastar sten i glashus

Debatt, Redaktionen, den 25 september 2008
Bilsweden, alltså bilindustrins organisation, tycker att man ska bortse från de koldioxidutsläpp som kommer av marktransporterna till och från Arlanda. Då är det läge att upplysa om att flygtrafikens andel av koldioxidutsläppen på Arlanda ligger kvar på samma nivå som för tio år sedan trots kraftig tillväxt i flygtrafiken. Det som ökar snabbt och okontrollerat är marktransporternas andel.

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad
Peeter Puusepp, Generalsekreterare, Föreningen Svenskt Flyg

Arlanda satsar nu hårt på att öka det kollektiva resandet till Arlanda så att resenärerna slipper åka bil och istället bekvämt kan resa kollektivt hela vägen från hemmet eller kontoret i till vart de än ska i världen. Det är en sak bland många andra som flygbranschen gör för att minska flygets koldioxidutsläpp så att målet om en koldioxidneutral tillväxt kan uppnås 2020. Och ett steg närmare visionen om ett helt koldioxidfritt flyg 2050.

Man kan också roa sig med att konstatera att inrikesflyget står för en procent av de totala svenska koldioxidutsläppen, vägtrafiken för 30 procent. Globalt står flyget för två procent av de totala koldioxidutsläppen och vägtrafiken för omkring 17 procent. Vem är det egentligen som silar mygg och sväljer kameler?

Peeter Puusepp
Generalsekreterare
Föreningen Svenskt Flyg


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev