Skriv ut  

De har tagit flygbranschen med häpnad

Reportage, Göran Rydell, den 14 september 2009
Idioter, sa omgivningen, när fem arbetslösa nyexaminerade piloter tågade upp till Luftfartsverket och bad om hjälp med att starta ett flygbolag för reguljär passagerartrafik. Så fungerar det inte gentemot myndigheten Luftfartsverket, menade omgivningen. I dag åtta år senare har deras bolag Nextjet en omsättning på en halv miljard kronor.

De ville till varje pris flyga och kom på idén att starta ett eget flygbolag. Den äldsta var 32 och den yngsta 22, helt nyexaminerade piloter som inte visste speciellt mycket om branschen.

– Tre av oss jobbade på ett charterbolag som gick i konkurs i sambans med turbulensen efter den 11 september 2001, och det var omöjligt att få jobb som pilot. Vi ville flyga och såg vår enda chans att starta ett bolag. Omgivningen tyckte det var en helt vansinnig idé, säger Nextjets VD Magnus Ivarsson.

 

Nextjet 2

På vägen till Nextjets kontor i samma byggnad som SAS Radisson i Frösundavik, Stockholm, förberedde jag mig för mötet med bolagets ledning. Jag skulle intervjua de fem ägarna, med VD och styrelseordförande. Efteråt konstaterade jag att det var en av de roligaste intervju jag någonsin gjort med en ledningsgrupp. Här satt fem entusiastiska killar, och berättade om sin fantastiska resa i med och motgång, några av dem i uniform och styrelseordföranden i jeans och tröja.

För att få tillstånd för luftfart krävs tillstånd av Luftfartsstyrelsen, en så kallad manual som ska lämnas in till myndigheten. Här satte sig alla fem för att skriva en manual. En lunta som omfattar 6000 sidor på engelska, som tog nästan två år i anspråk.

– Vi var arbetslösa nyexaminerade piloter, utan eget kapital, med skulder på mellan 500 000- 800 000 kronor på våra pilotutbildningar som finansierats med studielån och banklån, säger Magnus Ivarsson.
Under dagtid jobbade de med manualen och på morgon och kväll extra som piloter, TV-fotografer och diverse restaurangjobb för att klara mat och hyra.

 

NextJet 3 600(Golden)

Så här efteråt konstaterar de att det känns som de startat i rätt ände. Andra som först skaffat flygplan och sedan sökt tillstånd har det inte alltid gått så bra för, eftersom den här typen av tillstånd är mycket omfattande och tar lång tid att ta fram.

Familjerna såg dem mest i sovande 
Det tre första åren tog de inte ut någon lön och efter de tuffa första åren tog de ut var sin mobiltelefon och datorer, tidigare hade de använt sina privata datorer.

Under tiden hade flesta av dem bildat familj med fru och barn och för fruarnas del var det OK under några månader. Men efter ett och två år var det inte så roligt längre. Grabbarna arbetade sju dagar i veckan och familjerna såg dem mest i sovande tillstånd.

I början av 2004 lämnade de in sin ansökan till luftfartstyrelsen, och under maj 2004 fick de sitt efterlängtade tillstånd.

– Flygbolag har av tradition en mycket stor respekt för luftfartsstyrelsen. Dem frågar man inte om råd, utan presenterar ett så bra material som möjligt och väntar på svar. Vi fick en mycket bra kontakt med handläggarna, och de menade att det var så här serviceinriktat de ville arbeta som myndighet, menar Mikael Yttergård, en av delägarna.

Mikael är övertygad om att det som har spelat dem i händerna är att branschen under de senaste åren stått inför mycket stora förändringar, och det passar dem eftersom de har mycket av nytänkande i sitt sätt att agera.

Flygbolag som bedriver reguljärtrafik är ofta finansierade av stora aktörer eller riskkapital. Därför möts ägarna runt Nextjet med förundran, över att det kan vara möjligt att starta ett flygbolag av fem unga piloter, vars enda kapital är flygcertifikat på bekostnad av stora studie- och banklån.

Idag möts de med respekt och branschen i övrigt sneglar med en viss beundran på vad som är deras nästa steg.

– Visst var vi lite naiva i början, men vi gav oss fan på att vi skulle lyckas, alternativet var ju att glömma en flygkarriär. Många runt om oss har sagt ”Grabbar lägg ned, det här kommer aldrig att gå. Ni kan ju inte starta ett flygbolag för reguljär trafik själva. Det måste ni fatta”, avslutar Magnus Ivarsson.

Text och foto Göran Rydell


Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Överaskande
Skrivet av Hasse, 2009-09-18 15:04:39
Hade ingen aning om detta upplägg som liknar entreprenadbranchen inom buss och gods. Hårt slit i början med positiv utvecklingspotential och håller man koll på ekonomin kan det bil ett lyckat resultat. Strunta i kommentarerna från anställningsbenäget folk, dom lever i en annan värld. Lycka till.
Anmäl inlägget
Ok, men vadå...
Skrivet av Pata, 2009-09-18 14:54:44
Många som klankar ner på Nextjet har ju rätt på många sätt, men vilka flygbolag står inte för utmaningar? Skyways byggde sin affärsverksamhet på rikstrafiken och samarbete med SAS. De var klumpiga och lät Nextjet "ta över" några av deras upphandlade linjer. Och SAS... Jag vet inte var jag ska börja... Min poäng är att Nextjet har en väldigt bra bas och om de fortsätter i samma anda så ska väl de hitta sin nisch som ger positiva kassaflöden även i framtiden.
Anmäl inlägget
Surt sa räven...
Skrivet av VV, 2009-09-18 14:25:28
Hur många bolag erbjuder betald rating?? Det känns mer som regel än undantag att man får bekosta det själv. Men vad heter det - surt sa räven...?
Heja Nextjet!
Anmäl inlägget
Rikstrafiken
Skrivet av FS Skyways anställd, 2009-09-17 10:43:47
Verkligen kul att Nextjet går bra men se för allt i världen till att ordna trafik på egna ben eftersom rikstrafiken enbart gör godtyckliga val vid eventuell framtida upphandling, rikstrafiken ska vara bolagets lilla extrakonto inte den primära kunden. Däremot är det alltid en bra start givetvis om man får ett rikstrafikskontrakt i uppstarten av ett nytt bolag. Lycka till.
Anmäl inlägget
Underbart
Skrivet av Janne, 2009-09-16 21:03:16
Helt underbart =)
Anmäl inlägget
Bra jobbat, ändå!
Skrivet av SE-ISP, 2009-09-16 20:42:10
På Swedair tiden var det bättre!
Anmäl inlägget
Äntligen!
Skrivet av Annica, 2009-09-15 22:21:44
Nu börjar det lossna för Nextjet! Det är verkligen en spännande framtid de går till mötes! T.om hemsidan är proffsig!
Anmäl inlägget
Stackare!
Skrivet av Swede, 2009-09-15 21:21:02
De har även driftställesprincip på typ och bas. Ta hand om era anställda mina herrar som ni själva blir omhädertagna på TUI och Norweigen. Behandla era anställda som ni själva vill bli behandlade!! Det är inte svårt att konkurrera med andra bolag då man inte vill betala för för sådant som andra bolag betalar sina anställda.
Anmäl inlägget
Stackare!
Skrivet av Swede, 2009-09-15 21:15:23
Några av ägarna och nominated postholders har ju jobb i andra seriösa bolag idag. På TUI och Norweigen.se. Där erhåller dessa herrar både bra pension och lön och de slipper även betala sin egen typerating. Sina egna anställda piloter på Nextjet får ingen pension att tala om och nyanställda styrmän får betala sin egen rating.
Anmäl inlägget
upphandling 2011
Skrivet av Marcus M, 2009-09-15 14:37:40
När 2011 kommer lär nog Nextjet vara marknadsledande. Så fortsatt trafik lär nog gå utan problem. Lycka till!
Anmäl inlägget
Trivs på jobbet
Skrivet av LM, 2009-09-15 11:58:58
Tråkigt med sura insändare när det går bra för någon...Är inte alls missnöjd med mina villkor som anställd hos Nextjet. Det är så mycket bitterhet bakom en del av insändarna..Uggla och Patrik, vad vet ni egentligen? Det känns som om ni försöker smutskasta för egen vinning? Mycket tråkigt!
Anmäl inlägget
Upphandlingar
Skrivet av Uggla, 2009-09-15 11:50:19
Nextjet lever på rikstrafikens upphandlingar.
Man flyger väl endast TRE linjer utan upphandling vilket kommer ställa till det för dem när man ska göra om upphandlingen inför 2011. blir man av med linjer då så är det någ HEJ DÅ Nextjet!
Anmäl inlägget
Sämsta vilkoren i Sverige.
Skrivet av Patrik Stålnacke, 2009-09-15 10:33:36
Det är inte så svårt att slå sig fram om man erbjuder dom sämsta vilkoren i branschen för sin personal.

Problemet med turboprop segementet är att det är just piloter som vill flyga till varje pris. Dom sänker segmentet till nya lägsta nivåer.

Anmäl inlägget
Det nya Skyways...
Skrivet av Airways, 2009-09-15 10:14:14
NextJet har expanderat kraftigt på marknader där Skyways blivit för dyra och ineffektiva. Bra gjort! Mycket proffsigt flygbolag!!
Anmäl inlägget
Nja...
Skrivet av Filip, 2009-09-15 07:26:05
Alltid sena, låg teknisk standard på flygplanen... Jag är inte imponerad.
Anmäl inlägget
Nextjet, fem unga män med vilja av stål!
Skrivet av Landarn, 2009-09-14 22:10:15
Om inga käppar fastnar i Turbinhjulen kommer flygmarknaden att uppleva mer av dessa män i framtiden framöver. Vilja finnes !
Anmäl inlägget
Framåtanda med vinnarskalle och ödmjukhet
Skrivet av Heja!, 2009-09-14 21:42:46
Så kan man kortfattat förklara Nextjet!
Vilket bolag!Jag har flugit med dem och serviceb var i topp klass.
Lycka till!
Anmäl inlägget
Här för att stanna!
Skrivet av Anita, 2009-09-14 21:23:56
Det här bolaget har en riktig grund att stå på! Nu håller vi tummarna! Kör hårt;-)))
Anmäl inlägget
Trevlig flygbolag
Skrivet av Fille, 2009-09-14 20:57:55
Verkligen trevligt att läsa, dem har vuxit sig starka på inrikesmarknaden. Hoppas att det fortsätter lika bra.
Anmäl inlägget
=)
Skrivet av Oleon Graaf, 2009-09-14 18:19:39
Vilken kul liten artikel i annars så dystra tider.
Anmäl inlägget
Det NYA sas!
Skrivet av Tomas T, 2009-09-14 17:44:43
Det här är så fantastiskt! Man blir alldeles glad när man läser det här! LYCKA TILL!!!!
Anmäl inlägget
stabilt bolag?
Skrivet av Tompa, 2009-09-14 16:02:08
Lycka till, man får hoppas det håller...
Anmäl inlägget
sprid artikeln!
Skrivet av Patrik Lundgren, 2009-09-14 15:56:09
Kul med denna typ av energi!
Hoppas denna artikel når många.
Anmäl inlägget
Heja Nextjet!
Skrivet av Biggla, 2009-09-14 15:30:31
Har bara goda erfarenheter av Nextjet. Proffsiga, ödmjuka och stabila från start, jag tror de kommer gå långt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev