Skriv ut  

City Airline storsatsar med nytt linjenät

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 februari 2010
Åtta nya destinationer. Landvetter som hub för sammanlagt ett 40-tal destinationer. Rekrytering av närmare tvåhundra nya medarbetare.

Göteborgsbaserade City Airline gör en storsatsning och knyter samman nya svenska städer med sitt utrikesnät. Samtidigt skaffar bolaget nya, större flygplan.

I ett slag växer City Airlines destinationskarta med åtta nya platser när flygbolaget storsatsar med helt ny trafik på Oslo och sju inrikes orter i Sverige: Karlstad, Örebro, Växjö, Norrköping, Borlänge, Malmö, och Västerås. Tidigare har bolaget flugit till fyra svenska städer och samtliga linjer anpassas till bolagets 15 utlandsdestinationer. Navet blir Landvetter flygplats och resenärer som tidigare varit tvungna att flyga via Stockholm får nu en betydligt snabbare resa ut i Europa. En flygning mellan t ex Karlstad och Paris ska, när trafiken startar i höst, gå på ca tre timmar med ett kort stopp på Landvetter.
- Det är en extremt stor satsning vi gör, säger Jimmie Bergqvist, vd på City Airline, till Flygtorget.

 Den nya trafiken, som enligt planerna ska utökas med ytterligare destinationer under året, innebär att bolaget växer kraftigt. Flottan med fem Embraer 145 kompletteras med två MD 87 som tas i bruk i mars. I sin tur innebär det ett stort rekryteringsbehov.
- Vi räknar med att anställa ca 250 personer under året, fortsätter Jimmie Bergqvist. Merparten av dem, cirka 190, blir flygande personal.

 De nya inrikeslinjerna innebär att upptagningsområdet ökar rejält och dagens ca 1 miljon människor ökar till ca 4 miljoner människor. Bolagets målsättning är att under 2011 nå 1,2 miljoner passagerare.
 På Landvetter, som alltså blir nav för trafiken och därmed ser en ökad passagerarström, är förberedelserna redan igång.
- Vi satsar sammanlagt 75 miljoner kronor under en tvåårsperiod för att göra det smidigt och enkelt att byta från en inrikes- till en utrikesdestination, säger Olle Sundin, flygplatschef på Landvetter Airport.

 City Airline har hittills inte gjort sig kända som ett lågprisbolag och någon dramatiskt sänkning av biljettpriserna blir det inte nu heller. Enligt pressmeddelandet kommer en inrikesbiljett mellan Västerås och Göteborg att kosta 395 kronor enkel resa, medan sträckan Karlstad - Paris hamnar på 995 kronor enkel. Jimmie Bergqvist vill gärna tala om ”rätt pris” på biljetterna.
- Vi är inget lågprisbolag utan har en normal prisbild. Samtidigt vet vi att vi kommer att få avgångar med svagt underlag och eftersom vi vill ha volym ombord så handlar det om att anpassa vår prispolicy efter det.

 Den nya trafiken startar dels under våren i år, dels i höst. De positiva tongångarna från de lokala kommunerna, västra Götalandsregionen och Landvetter Airport, tillsammans med den stora uppmärksamhet som satsningen gett, gör att bolaget tror på framgång. Finn Johnsson är styrelseordförande i City Airline:
- Det stora antalet möjliga passagerare in upptagningsområdet, i kombination med vår snabbhet gör att vi tror på en snabb kundtillströmning som kommer att göra vår verksamhet lönsam redan under andra kvartalet nästa år.

 




Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Visste jag inte
Skrivet av R A, 2010-02-07 11:43:57
Aha, visste jag inte... När var detta? Swedair, Fokker-F27, låter om mitten av 80-talet?
Det måste ha varit kortvarigt.
Idag har de inte en chans att konkurrera med utbyggd motorväg och järnväg. City Airlines plan Embraer tar ju dessutom dubbelt så många passagerare.
Anmäl inlägget
SAS....
Skrivet av GERKRA, 2010-02-07 09:41:05
SAS har haft trafik mellan Göteborg och Malmö. Hittade detta i en gammal SAS tidtabell. Flögs med Swedairs Fokker F-27:or.
Anmäl inlägget
Nej, Jompa
Skrivet av R A, 2010-02-06 18:44:24
Nej, Malmö-Göteborg är inte tänkt för de som skall ta sig mella dessa orter. Helt omöjligt att konkurrera med motorväg och tåg. Betänk att det ALDRIG tidigare har funnits någon reguljär linje mellan dessa orter genom hela flyghistorien. Enbart feederflighter för charter (när Transair hade Malmö Bulltofta som hub).
Anmäl inlägget
City äger :)
Skrivet av hasse, 2010-02-06 16:40:09
Jag tycker det är bra att City Airline vågar prova ngt nytt dessutom så kan detta vara räddningen för många mindre flygplatser som kan tvingas lägga ner. Men det klar det är ju ett riskprojekt men det som jag tror att det kan funka är just att det kommer tatt bli lokala bolag med anknytning till just regionen.
Anmäl inlägget
Till Mats
Skrivet av Jompa, 2010-02-06 11:06:33
Tänk till lite själv, Mats! Malmö-GOT är i första hand tänk som en inrikeslinje och i andra hand som ett alternativ om det skulle vara strejk eller andra störningar i trafiken på Knastrup. Jo. Jag säger Knastrup. Inget stavfel. Har rest via CPH två gånger. Första gången blev flygen 4 timmar försenade bara för 5 cm nysnö. Andra gången blev det, just det, strejk! Ni skåningar får gärna behålla ert underbara Knastrup. Vi i övriga Sverige är ganska trötta på eländet!
Anmäl inlägget
Kul!
Skrivet av V, 2010-02-06 00:49:29
Grymt kul att dem satsar. Önskar dem verkligen lycka till på det här. Synd att det bara är göteborgbas och att dem inte kan fixa så man har arlanda eller i närheten..
Anmäl inlägget
Svårt att lyckas
Skrivet av R A, 2010-02-05 23:20:36
Malmö-Paris via GOT? Haha.. Sturup är desperata. Västerås, Växjö, Karlstad, Örebro? Näringslivet har INTE ställt upp tidigare till CPH. I Sundsvallstestet glömmer man att GOT eller ARN kvittar. Västerås har ARN 1 timme bort. I Norrköping funkar CPH-flyget (just nu...). Linköping är nära med både CPH och Amsterdam. City Airlines framställer sig som långsiktiga.Flera försök har gjorts GOT-HEL och se hur det gick med Bromma-Kristanstad. Väljer Oslo Moss-GOT-Paris eller direkt från Gardemoen?
Anmäl inlägget
Ge dem en chans
Skrivet av Dimme, 2010-02-05 14:42:09
Man får ge dem en chans, det är en ganska stor och ganska vågad satsning så jag tror / hoppas att det hela är väl genomtänkt. För mig som bor i Växjö är detta perfekt, i synnerhet som det kostar skjortan att flyga via Arlanda med Skyways nuförtiden. Dessutom är Öresundstågen till Kastrup opålitliga. Lycka till alla inblandade, sköt era kort väl så kommer det säkert gå vägen
Anmäl inlägget
Fattar inte heller Malmö
Skrivet av Mats, 2010-02-05 14:21:07
Jag fattar inte heller vad vi i södra Skåne skulle göra på Landvetter. Vi har en mycket större flygplats - Kastrup - bara 20 minuter från Malmö med tåget över bron. Det är som om man skulle säga till göteborgarna att "flyg först till Östersund, så är du närmare Europa". Undrar hur Cityairlines har tänkt??
Anmäl inlägget
Karlstad-Paris?
Skrivet av Anders Wettemark, 2010-02-05 12:22:35
Underligt exempel med restiden Karlstad-Paris, Paris finns ju inte med på Cityairlines destinationer. Och på vilket sätt förkortas restiden Malmö-Europa med en flyglinje Malmö-Landvetter.
Anmäl inlägget
Lite lustigt
Skrivet av TS, 2010-02-04 12:53:33
Att flygtorget valde att stänga kommentarfunktionen under första dygnet, var dom rädda för att folk skulle kritisera detta projekt? Önskar dom all lycka, det kommer behövas :)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev