Skriv ut  

Turbulens bakom Boeing 787 Dreamliner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 november 2010
Ytterligare varningsflagg har höjts för Boeings kroniskt försenade 787 Dreamliner. Amerikanska FAA oroas för den starka turbulens som flygplanet åstadkommer. Myndigheten vill därför ha nya och utökade turbulensseparationsminima för flygplan som startar efter en Dreamliner.

På Arlanda tror man dock inte att det ska påverka trafikrytmen på flygplatsen när väl 787:an sätts i trafik.

Boeing 787 Dreamliner säljer över alla förväntningar men har samtidigt utvecklats till ett sorgebarn för flygplanstillverkaren. Den första leveransen, till All Nippon Airways, ser nu ut att kunna göras i februari nästa år. En försening på tre år. Men när testflygningarna intensifieras, det sjätte testflygplanen togs i bruk i början av oktober, visar det sig att Dreamlinern orsakar kraftig wake-turbulens från både vingspetsarna och motorerna. Amerikanska luftfartsmyndigheterna FAA har därför i ett första steg krävt 16 kilometers radarseparation som säkerhetsavstånd till bakomvarande flygplan, nära tre gånger så mycket som idag gäller för en Boeing 747.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner

Det finns flera exempel på haverier och tillbud sedan flygplan råkat in i turbulensen från framförvarande flygplan. I Sverige störtade en Jas 39 Gripen från F7 i Såtenäs sedan den träffats av turbulensen från sin rotekamrat. På Sydney Airport tappade piloterna på en taxande SAAB 340 kontrollen över flygplanet i turbulensen efter en Boeing 747, trots att de två flygplanen var på parallella startbanor.

Idag är turbulensseparationsminima indelad i tre grupper, beroende på flygplanstyp och vikt. Light, flygplan med mindre MTOW än 7 000 kilo, Medium, mindre MTOW än 136 000 kilo och Heavy, MTOW över 136 000 kilo.

- Dessutom har man skapat ytterligare en grupp, kallad Super, sedan Airbus 380 togs i trafik, säger Sven Wetterwik, operativt ansvarig flygledare i Arlandatornet. Och det är troligen i den gruppen som Dreamlinern hamnar.

Den stora Airbusmaskinen förblir en sällsynt gäst på svenska flygplatser. Boeing 787 däremot kommer med all sannolikhet att trafikera Sverige och Skandinavien, bland andra Norwegian finns enligt obekräftade uppgifter med i Boeings orderböcker för 787. Sven Wetterwik tror dock inte att de höjda turbulensvarningarna kommer att påverka trafikrytmen på Arlanda.

- Idag separerar vi med två minuter om det är ett flygplan ur gruppen light eller medium som ska starta efter en heavy, säger han. Det fortsätter att gälla också när Dreamlinern kommer i trafik. I vissa situationer, med framflyttad startposition och med en light eller medium efter 787:an kan det bli fråga om 4 minuters separation, annars är det tre minuter där också. Redan idag håller vi extra koll på Boeing 757 som egentligen inte tillhör gruppen heavy vad gäller vikt men som ändå hamnar där eftersom den drar upp så mycket turbulens.

- Att man från FAA tar i så mycket just nu tror jag mer handlar om att man vill ha in en buffert under utprovningsfasen.

Inte heller det ökade avståndet flygplanen emellan under inflygning ska innebära några problem för flygplatsen, menar Sven Wetterwik. En Boeing 737 eller en MD 90 separeras idag med 7 nautiska mil, 13 kilometer, om den ligger på final efter en maskin ur gruppen heavy.

Arlanda har idag kapacitet på 82 slotar per timme, 41 landningar och 41 starter. Av det utnyttjas cirka 63, möjligen med lite ökning när vintertrafikprogrammet kommer igång.

- Vi har alltså kapacitet att ta in Dreamlinern även om den kräver lite större separationer. Det dröjer ytterligare några år innan vi slår i taket. Men det klart, den dagen då vi har hälften Boeing 787 och hälften Cessnor som ska starta, då blir det lite marigt. Men på det stora hela ställer inte det nya flygplanet till det för oss.




Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ang. 6 miles mellan landningar
Skrivet av Arlanda Director, 2010-11-02 23:12:43
Ja, om vi nu någonsin kommer börja med mixed operations så är standardavståndet mellan landningarna 6 NM. Det finns dock ett antal hinder på vägen innan det kan driftsättas, och det kommer komplicera vårt arbete väsentligt.
Bollen ligger just nu hos Transportstyrelsen.

Anmäl inlägget
Mixed operations
Skrivet av Matte, 2010-11-02 20:27:37
Arlanda Director:
Det blir väl mindre problem när ni börjar med mixed operations. Kommer ni köra 6 NM mellan landningarna då som standard?
Sven: Är det så illa ställt bland direktörerna på TMC:t? :-)
Anmäl inlägget
Jaså?
Skrivet av Skruven, 2010-11-02 19:14:48
En lite mer utförlig beskrivning om varför Boeing är bättre än Airbus önskas. Tror 350 kan bli riktigt vass när den väl kommer.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Raskens, 2010-11-02 18:22:16
TUI kanske har en beställning men först ut blir NAS, va så säker.
Anmäl inlägget
Airbus vs Boeing
Skrivet av Jan Eliasson, 2010-11-02 18:03:29
Airbus har idag bara en flygmaskin som är bättre än Boeing i sitt segment, A380. Annars är Boeing överlägsen!! Den enda anledningen till att Airbus för sälja nått överhuvudtaget är att bolagen inte får slottar hos Boeing. 787an är en fantastisk flygmaskin och när man väl löst de små problem man har så kommer det mesta att verka omodernt. Och tycker ni 787an är sen, ring till grabbarna i Tolouse och fråga varför AY flyger A330 när det står A350 på beställningen;-)
Anmäl inlägget
Rättelse
Skrivet av Arlanda Director, 2010-11-02 17:25:33
Där blev det tyvärr inte helt rätt.
Arlandas teoretiska maxkapacitet är 82 rörelser per timme för närvarande (41 landningar och 41 starter). Mellan klockan 7 och 8 på morgonen landar det dock oftast cirka 40 flygplan vilket gör att det inte går att trycka in så där väldigt mycket till utan att det blir förseningar.

Separationen till en Boeing 737 bakom en Boeing 747 är 5 nautiska mil, inte 7 mil.
Eller är det en pik till oss nere på kontrollen att vi tar ut för mycket avstånd?
Anmäl inlägget
H
Skrivet av ARNE, 2010-11-02 13:58:54
alltså jag undrar vad i hela friden flygtorget håller på med, varför en 787 från british airways av alla flygbolag? varför inte ana som kommer vara först med den? varför inte fabriksmålningen? hoppas ni skäms på den är diktatursidan.
Anmäl inlägget
Vem är efter...?
Skrivet av Ack jaaa, 2010-11-02 13:23:00
Och om det nu skrivits i AB om det tidigare, dessutom i en sopig artikel utan branschkunnande - so what?
Anmäl inlägget
Men va fan!
Skrivet av Janne, 2010-11-02 11:48:39
Amerikanare kan inte bygga flygplan längre! Skall hårt trafikerade flygplatser behöva bygga nya banor bara för detta?
Anmäl inlägget
Reklam
Skrivet av Den snygga åsnan, 2010-11-02 11:44:46
Har Flygtorget börjat göra reklam för BA?
Först artikeln om att BA beställer ett litet antal av det revolutonära flygplanet B777-300ER (att andra bolag beställer den spelar visst ingen roll) och nu så har man med ett BA-flygplan på bilden i stället för att ha ett neutralt Boeing-färgat flygplan.

Det här inlägget kommer säkert att tas bort, jag trodde vi had yttrandefrihet i Sverige?
Anmäl inlägget
Lite efter
Skrivet av Försent, 2010-11-02 11:37:32
Det här har det ju skrivits om i flera månader!
Till och med Aftonbladet var ute med detta innan Flygtorget!
Anmäl inlägget
TUIfly
Skrivet av Mange, 2010-11-02 08:20:10
Är väl bra TUIfly Nordic som verkligen beställt 787 i Sverige?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev