Skriv ut  

Flygledare och LFV på kollisionskurs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 november 2010
Slutkörda flygledare och stort övertidsuttag. Sjukskrivna som inte kan ersättas och där de vakanta platserna orsakar förseningar för flygbolagen. Samtidigt har förhandlingarna mellan LFV och fackförbundet ST som organiserar flygledarna avbrutits i väntan på centrala förhandlingarna.

Oron och olusten är stor bland flygledarna, en del talar till och med om "krig" med arbetsgivaren LFV.

Flygtorget ringde upp LFV för att försöka ta reda på vad som ligger bakom de senaste veckornas utveckling.

I början av november rapporterade Västerbottens-Kuriren att det varit förseningar på flygningarna från Umeå till Stockholm. Flygplatschefen i Umeå menade att det kunde bero på underbemanning på kontrollcentralen på Arlanda.

 

ATCC (Air Traffic Control Center)
ATCC (Air Traffic Control Center)

Det är bara en av många kommentarer, diskussionsinlägg och snackisar i branschen om att flygledaren i Sverige och främst de på Arlanda, just nu genomgår en turbulent period och att arbetsbördan är ovanligt stor. Svensk Flygledarförening, en intresseorganisation för flygledare, har räknat fram att svenska flygledare med 40 timmars tjänstgöring i veckan ligger i topp bland sina europeiska kollegor. Som en jämförelse arbetar danska flygledare 37 timmar per vecka, norska 36 och finska 32,4 timmar.

Enligt andra uppgifter, bland annat på Flygtorgets Forum, har ATCC i Stockhom under november150 vakanta pass motsvarande ca 1 200 timmar.

Det ska tilläggas att det är obekräftade uppgifter, flygledarna på Arlanda vill inte träda fram med namn.

- Vågar inte ha mer kontakt än så här, skriver en flygledare i ett anonymt mail till Flygtorget.

Samtidigt finns en tydlig oro över att det allt hårdare arbetstempot ska tumma på flygsäkerheten.

Bakgrunden är det faktum att LFV tidigare i år delades i två och Swedavia blev en egen enhet. Strax därefter startade LFV ett omställningsarbete för att anpassa sig till sin nya roll, bland annat för att kunna möta den konkurrensutsättning av flygledartjänsten som nu är genomförd. En av åtgärderna var att säga upp de lokala kollektivavtalen och inleda förhandlingar med motparten fackförbundet ST. De förhandlingarna har inte lett till nämnvärda framgångar och är nu avbrutna i väntan på centrala förhandlingar.

Flygtorget ringde upp Carl Selling, kommunikationsdirektör i LFV för en kommentar.

- Vi genomgår för närvarande en period när vi måste trimma organisationen eftersom vi ska spara 10 procent på tre år vilket motsvarar 200 miljoner. Det är en smärtsam process för både verksamheten och medarbetarna. Vi ska gå från att vara en myndighet till att bli en affärsdrivande verksamhet och det kräver en helt ny syn på vad vi gör.

Uppgifterna om att de åtgärder som nu genomförs kan påverka trafiken bland annat genom förseningar, hur kommenterar du det?

- Vår bemanning är just nu på marginalen och tillfälliga händelser, när någon blir sjuk eller har sjuka barn, gör att arbetsbelastningen på de andra ökar. Men vi har varit väldigt tydliga med att informera om situationen till våra kunder bland flygplatser och flygbolag.

Det faktum att ni nu är konkurrensutsatta, hur ser du på det?

- Jag tror att det skapat samma känsla som infann sig när de stora flaggbolagen plötsligt mötte lågpriskonkurrensen. Konkurrensen fanns plötsligt på hemmaplan. Men det är ett faktum som vi måste möta. På den andra sidan har vi flygbolagen som också måste minska sina kostnader samtidigt som de vill ha samma serviceunits av oss. Vi måste alltså slimma organisationen, inte ha för stor kapacitet för då blir vi för dyra.

Förhandlingarna med facket är avbrutna, hur långt ifrån varandra står ni?

- Tidigare har vi i princip varit ensam arbetsgivare på marknaden. Nu vill vi harmonisera oss med den övriga arbetsmarknaden, samtidigt som vi fortsätter att vara en attraktiv arbetsgivare. Det innebär att vi ser över en del av de mycket generösa bestämmelser som funnits och det ibland mycket vida tolkningsutrymme som våra avtal tillåtit.

Är det de förändringarna som lett till vad en del - anonyma flygledare - kallar "krig"?

- Vi uppfattar det inte så och det är ett ord som jag inte vill använda. Sedan finns det alltid olika nyanser på människors reaktioner på förändringar. Vår förhoppning är att så snart som möjligt ha ett nytt avtal klart. Därför är det positivt att dialogen med facket nu ska föras på en central nivå. Det vinner vi båda på. Vi är inne i ett svårt omställningsarbete och det är vi helt öppna med.

 

Flygtorget har ett flertal gånger sökt de fackliga företrädarna inom ST för att höra deras version, men utan resultat.




Kommentera artikeln
Det finns 99 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

GD kör på!
Skrivet av FL ESOS, 2010-11-22 14:49:13
Nyhetsbrev 19/11 indikerar ingen förståelse från GD så det blir nog ett långdraget krig det här!
Anmäl inlägget
ta fighten nu, gå inte på niten att ställa upp
Skrivet av andersemanuel pilot, 2010-11-21 20:04:52
lite till. facket skall kräva bra arbetsförhållanden och en internationellt jämförbar lön. Ge er inte nu. Ni är utplockade och utbildade. Den effektivisering som görs kommer att göras oavsett vilken lön ni har. Kräv lön efter den spetskompetens ni besitter.
Anmäl inlägget
Norrköping spelat ut sin roll?
Skrivet av Lars, 2010-11-21 16:02:31
Norrköping har spelat ut sin roll! ATCC Stockholm och Malmö är självgående med bra chefer som mest känner sig hämmade av Norrköping. Vi får hoppas att de internationaliseringsprogram som pågår gör att vi kan avveckla huvuvdkontoret i Norrköping. Att GD inte får vara med längre är väl ganska självklart men det finns mer att rensa bort på huvudkontoret!
Anmäl inlägget
Re: LFV anställd
Skrivet av Observant, 2010-11-21 15:55:23
Men inga andra länder i Europa behandlar sina flygledare så här, svenska modellen eller ej!
Att det ska vara så svårt att förstå!
Norrköpingsanställd?!
Anmäl inlägget
sm?
Skrivet av LFV anställd, 2010-11-21 15:38:49
Kom inte dragandes med snacket om den "svenska modellen", den har ni redan förkastat när ni jämför er med andra länders flygledare!!!
Anmäl inlägget
Re Flygarn
Skrivet av FL Sthlm, 2010-11-21 15:27:38
Vi vet att det inte är oss det är mest synd om i samhället. Och de flesta gillar verkligen sitt jobb trots allt.
Men för att citera The Observer: "Man säger upp ingångna avtal. Under tiden förhandlingar pågår, låter man inte de gamla avtalen gälla utan inför något helt nytt. Sedan är det bara att dra ut på och förhala förhandlingarna. VIPS så har man satt hela dn svenska modellen ur spel och istället infört det man vill införa, åtminstone för en viss tid, helt utan egentlig förhandling."
Anmäl inlägget
Re: flygarn
Skrivet av FL Sthlm, 2010-11-21 15:22:14
Harmonisering med övriga arbetsmarknaden?
Lönen är relativt hög, men vilka andra har:
Maximalt 55 timmars arbetsvecka.
Endast 3 veckors semester mellan jun - aug.
Ingen möjlighet att bestämma NÄR sommarsemestern ska äga rum.
Skyldighet att jobba 200 timmar övertid per år vid behov
Skyldighet att jobba 3 pass a 14 timmar extra under sommaren UTAN övertidsers. endast komp.
osv. osv. osv.
Anmäl inlägget
Re: flygarn
Skrivet av FL, 2010-11-21 14:11:01
Flertalet av dina pilotkolleger reagerar sundare! Dom tycker det är bra att vi försöker stå emot så att vi inte får det så dåligt som många piloter har fått det. Vi kämpar för vår sak och ni borde ta upp kampen för er sak. Flygbolagen kommer alltid att vilja att det ska bli billigare och billigare och det är personalen som ska ha det sämre och sämre. Kan inte se något positivt i det! Flygarn borde kanske ta sig en funderare...
Anmäl inlägget
Re:Flygarn
Skrivet av FL, 2010-11-21 14:08:18
Det är ju just det som är problemet! Väldigt många flygledare söker sig utomlands. Just nu är det väldigt många som väntar på svar från andra länder. Har varit lite lugnare nu under lågkonjunkturen men det sätter igång igen nu.
Flygledare i Sverige idag har det sämre än de allra flesta flygledare i Europa och andra länder därför flyttar många. Inget konsitgt med det! Men tror du det blir bättre om man försämrar ytterligare?!
Anmäl inlägget
re:flygarn
Skrivet av FL mer än hjärna, 2010-11-21 13:42:58
Som info råder det fri rörlighet i stort sett i hela världen för en FL från sverige. Flertalet jobbar redan i UAE, Europa och Australien. Skulle fler flytta så skulle det bli många varv i TRS holding till slut.
Anmäl inlägget
Systemskifte behövs
Skrivet av Flygarn, 2010-11-21 12:06:44
Tydligt att det behövs förändring för FL i Sverige. FL är inte till för sig själva utan för flygbranschen. Att sitta och tycka synd om sig själv för att villkoren blir harmoniserade med övriga arbetsmarknaden är ett tecken på att det varit skyddad verkstad alldeles för länge. Konstigt att vissa FL anser att detta påverkar flygsäkerheten samtidigt som de sitter kvar på sin position (dubbelmoral?). Har ni för dåliga villkor så råder fri rörlighet inom EU.
Anmäl inlägget
Läser du detta GD?
Skrivet av Flygledare, 2010-11-21 11:37:24
Jag hoppas verkligen du läser denna artikel och alla svar! Hoppas att du förstår att du inte kommer att kunna vara kvar som GD. Hoppas också att du förstår att du inte kan vinna denna kamp. Inte ens cheferna som är under dig tycker det här är klokt!
Anmäl inlägget
Stå på er flygledare!
Skrivet av Petterpilot, 2010-11-21 10:05:44
Se hur flygbranchen har utvecklats i negativ riktning för piloter och tekniker. Inga 40-timmarsveckor där inte. Arbetslagstiftningen är alldeles för svag i Sverige (jo Reinfelt, den passningen är till dig) och pilotfacken har inte varit starka nog att hålla emot flygarbetsgivarna. Vem hade trott för 10 år sedan att det skulle bli standard för en pilot att betala sin type rating? Ska en FL betala för att få jobb på ATCC?

Stå på er! Om ni tappar nu så kommer dagens system aldrig tillbaka.
Anmäl inlägget
Beklaglig debatt, tråkig stämning...
Skrivet av ESNN, 2010-11-20 21:47:31
Synd att debatten blir så hetsk. FL, piloter och LFV gör säkert sitt yttersta för att det skall bli så bra som möjligt. Vad LFV har misslyckats med är dock kommunikationen i sitt eget företag. Detta tack vare en brutal uppsägning av avtal och total avsaknad av dialog och förståelse i och för sin egen verksamhet. Kan vara en klyscha, men chefer i LFV måste ut i verkligheten mer. Det är alldeles för stor distans mellan medarbetare och huvudkontor idag.
Anmäl inlägget
Flygledarhat
Skrivet av FL, 2010-11-20 15:04:52
Hade varit helt ok om det var kvalificerat folk som inte var flygledare som styrde LFV om det inte var för flygledarhatet. Finns idag INGA flygledare som innehar några högre poster i ledning eller styrelse!
Du tycker alltså att LFV idag är ett bra och väl fungerande företag?! VAKNA Norrköping.
Anmäl inlägget
Hat eller kompetens
Skrivet av Kval, 2010-11-20 14:07:32
Hat mot flygledare? Problemet är att med ett par års utbildning på Sturup så kan man klara alla sorters uppgifter på HK. Chef som är FL i grunden sätter en annan FL på avancerade marknadsjobb. Helt galet när FL styr LFV.
Anmäl inlägget
Vem tar över?
Skrivet av FL, 2010-11-20 10:30:33
Det måste bli någon utanför Norrköping/Lindköping som blir ny GD! Vi har inte råd att åter få en GD som inte har en aning om hur det ser ut ute i verksamheten. Några förslag på ny GD?
Anmäl inlägget
GD;s kontakter
Skrivet av ESSA, 2010-11-20 09:03:55
Har flygtorget undersökt projektet ROT? Jaha, GD;s har tidigare jobbat på SAAB? Och det är dom som är inblandade i detta projekt som ingen inom branschen tror på? Ojdå!

Vad kostar alla dessa projekt? Vad tycker flygbolagen om detta?
Anmäl inlägget
GD;s kontakter
Skrivet av ESSA, 2010-11-20 09:02:15
Har flygtorget undersökt GD;s kontakter på Linköpings universitet? Hur kom det sig att flygledarutbildningen hamnade där?! Ingen inom branschen tycker det verkar klokt. Jaha, han sitter i styrelsen! Ojdå!
Anmäl inlägget
Flygledarhat
Skrivet av FL, 2010-11-20 08:56:59
Det stora problemet vi har är flygledarhatet som finns i Norrköping! De chefer som inte är flygledare i grunden ser det som sin livsuppgift att försämra för flygledare. Även lokalt på ACC:erna ser man detta tydligt.
Det måste ske en radikal förändring och den kommer inte att ske så länge GD omger sig med ja-sägare i Norrköping och att han aldrig vågar visa sig ute på tjänsteställena.
Anmäl inlägget
Till Obervant
Skrivet av ESOE, 2010-11-19 22:20:10
En läkarlön är betydligt högre än en FL-lön. För det andra handlar inte detta om löner. Tänk på det nästa gång du är ute och flyger....
Anmäl inlägget
Att gräva sin egen grav
Skrivet av Observant, 2010-11-19 22:08:16
Hela flygledarbranshen, worldwide, kommer att kollapsa. Flygledarna har tappat kontakten med den normala tillvaron vi andra lever i, det är omöjligt att tjäna så mycket med de insatserna, varken utbildning eller utfört arbete är värt lönen. Ni gnäller om att ni arbetar så mycket, det visar bara hur totalt bortkopplade ni är från samhället. Åk till en akutmottagning och fråga hur länge läkarna med 70% av er lön arbetar så blir ni tysta.
Anmäl inlägget
FL-Sverige kokar just nu!
Skrivet av ESGG, 2010-11-19 21:34:10
Och det värsta är att ledningen fortfarande lyser med sin frånvaro. Är det någon som styr detta sjunkande skepp? Och nej, det är inte lönerna det handlar om.
Anmäl inlägget
Flygledare är inga robotar!
Skrivet av Ej FL, 2010-11-19 21:07:40
Snälla GD, hur kommer verksamheten att se ut om det inte finns flygledare som fungerar? En GD ska se till de anställdas bästa, inte medverka till försämrade arbetsförhållanden och dålig arbetsmiljö med långvariga sjukskrivningar som följd p.g.a. överbelastningar . På det här sättet sparas definitivt inga pengar och det värsta är att det är flygsäkerheten och de anställdas hälsa som GD sätter på spel!
Anmäl inlägget
Hälsning en till GD lyder så här:
Skrivet av FL ESOS, 2010-11-19 20:14:12
Kontrollcentrallerna är rejält underbemannade vilket ofta leder till restriktioner och stora förseningar.
Att då föreslå stora besparingar i form av att låta personalen jobba uppemot 55 timmar i veckan kommer vara kontraproduktivt. Detta pga det är en global flygledarbrist och många länder tar emot svenska FL med öppna armar och erbjudanden om minst dubbla lönen. Vi har redan ett årligt tapp utomlands på ca 1 procent av FL-kåren. Och LFV har stoppat utbildningen av nya för att spara pengar.
Anmäl inlägget
Fel beslut
Skrivet av FL, 2010-11-19 20:13:37
Är också rädd att fel beslut kommer att tas. Ta ett ställe som Landvetter som ev kommer att läggas ned pga att man inte har koll. Det känns som LFV idag är Sveriges sämsta arbetsgivare. Och kom inte prata om att flygledare har bra lön och sånt...vem vill ha en flygledare som jobbat dygnet runt senaste dagarna i position!? Vi måste tänka på säkerheten i första hand.
Anmäl inlägget
En liten hälsning till GD?
Skrivet av FL, 2010-11-19 19:38:29
Due to staffing problem at ESOS ACC, sector 3/6 and 8 are combined.
Delays go up to 80 mins.
Reg ID: ESOS3619, valid until 2100 UTC.

Anmäl inlägget
Borttaget inlägg
Skrivet av FT, 2010-11-19 19:10:08
Flygtorget har tagit bort några inlägg som är riktade mot person/personer.
Anmäl inlägget
GD;s roll i Linköping
Skrivet av Lenny, 2010-11-19 18:49:25
Det skulle vara intressant om någon journalist tog reda på GD;s kopplingar till LiU och hur det kom sig att flygledareutbildningen hamnade där! Ingen förutom GD tycker att det är en vettig idee.
Anmäl inlägget
Re: Luftis 2
Skrivet av FL, 2010-11-19 18:38:38
"men det är väl ett beslut som är taget i LFVs styrelse... och de vet väl bäst får man hoppas.. "

Jag utgår från att du är ironisk.
Anmäl inlägget
Re: Luftis
Skrivet av FL, 2010-11-19 18:37:27
Det sjuka är att det inte ens är ett alternativ att spara på projekten. Man har tydligt kommunicerat att man diskuterat bla RTC och kommit fram till att det måste fortsätta. På vilka grunder? Man hoppas att det inte beror på att vår GD kommer från SAAB och att RTC utvecklas av bla. just SAAB.
Vilken annan vinstrdrivande verksamhet kan komma fram till slutsatsen att de sparar kraftigt på kärnverksamheten men driver vidare olika fantasiprojekt (eller gubbdagis som de kallas internt)?
Anmäl inlägget
Re: FL
Skrivet av Luftis, 2010-11-19 18:20:07
Håller med dig FL, förstår inte heller varför LFVs ledning satsar på sådana projekt som RTC i detta läge.... men det är väl ett beslut som är taget i LFVs styrelse... och de vet väl bäst får man hoppas..
Anmäl inlägget
Lägre chefer
Skrivet av Jonas, 2010-11-19 17:38:02
Flygtorget borde försöka få tag på någon chef som inte jobbar i Norrköping och höra vad dom tycker om detta vansinne! Ingen utanför Norrköpings stadsgräns tycker att detta är klokt! GD lever ett eget liv omgiven av ja-sägare och då begriper man inte att detta skulle bli ett storskaligt krig mellan Norrköping och resten av flygledarsverige. Som sagt försök få tag på driftschefer eller någon gruppchef, bara ett tips...
Anmäl inlägget
Felaktiga beslut
Skrivet av FL, 2010-11-19 17:29:14
Utöver det faktum att LFV agerar som grisar så är jag livrädd för att pressen från ledningen gör att man tar felaktiga beslut på lägre nivå. Nyligen var CARD;en otillförlitlig och då säger reglerna att man ska gå ner i kapacitet. Detta gjordes inte och enda skälet till det är rädslan att det ska tolkas som en eftergift för flygledarna.
Flera tvivelaktiga beslut har tagits som aldrig hade tagits under normala förhållanden.
Anmäl inlägget
Re systemutvecklaren
Skrivet av fl in fl, 2010-11-19 17:06:43
Om du inte är det minsta missnöjd varför räkna upp allt det då?

Jag har också en universitetsexamen. Men den branschen var död så jag valde en annan som nu håller på att ta död på fritiden istället, men ja lönen den är ganska god om man jämför med mycket annat i Sverige.
Anmäl inlägget
Re pragmatikern
Skrivet av fl in fl, 2010-11-19 16:58:17
Nej vi gör inget av det du säger, vi försöker bara se till så att flygplan med ett hundratal pax i inte krockar med varandra. Ja vi har ganska bra koordinationsförmåga. Den testas ganska rigoröst innan utbildningen. Anser du att det verkar kul och du har en "bra koordinationsförmåga" som "vem-som-helst" så sök dig till oss, vi har lediga platser och kan ha kul tillsammans på jobbet alla storhelger, nätter, vanliga helger etc. och ersättning vad är väl det mot att få jobba? Helst hela tiden.
Anmäl inlägget
Re Luftis
Skrivet av FL, 2010-11-19 16:38:06
Kommer konkurrenter driva och ta kostnaden för projekt som Remotly Operated Tower där man hoppas kunna sköta flygtrafikledning på distans via en stor kontrollcentral? Ett projekt som är väldigt kostsamt men som det är tveksamt om det nånsin kommer godkännas av Transportstyrelsen.
Det var ett exempel på projekt. LFV har för många projekt. De är dyra men man vägrar skära där utan vill att personalen ska ta smällen.
Anmäl inlägget
vaddå ska det inte kosta 1 krona mellan stockholm?
Skrivet av miljöpetter, 2010-11-19 15:49:15
Egentligen är hela flygbranschen omogen. det är omöjligt så att man skall kunna åka från stockholm/skavsta till london för mindre pengar än vad en hållplats med buss i stockholm kostar
Anmäl inlägget
Re Sambon
Skrivet av Luftis, 2010-11-19 15:17:17
Jo konkurrenter kommer att ha samma behov....det är väldigt hårt styrt genom internationella lagar och regelverk. men du har helt rätt... om det är LFV som kommer att ha hand om de delarna i framtiden vette sjutton...
Anmäl inlägget
Biljettpriser=boven i dramat
Skrivet av Olle K, 2010-11-19 15:10:54
Hej! Kanske är det så att det till slut är passageraren som måste acceptera att betala mer än 1 kr för att flyga någonstans. det är klart att man inte kan bedriva en seriös verksamhet med priser som idag. Någonstans tar det slut!
Anmäl inlägget
re: luftis
Skrivet av sambon, 2010-11-19 14:42:19
oki kommer konkurrenterna ha samma behov? dvs kommer det finnas dubbla organisationer, eller kan det vara så att det du pratar om kommer att outsourcas? hade jag varit anställd så skulle jag varit rädd för det.
Anmäl inlägget
avundsjuka? sök !
Skrivet av kludden, 2010-11-19 13:17:30
Kan upplysa utomstående att FL nu kan jobba varje helg året runt + alla jul, nyår,påsk och midsomrars dagar utan att det strider mot LFVs uppfattning. Detta utan någon som helst ersättning. Lockande? Sök till yrket!!
Anmäl inlägget
Arbetsvillkor
Skrivet av FL, 2010-11-19 13:13:35
Vem skulle inte vara avundsjuk på arbetsvillkor där man har fikapaus under halva arbetstiden?
Anmäl inlägget
Utomlands
Skrivet av Semester FL, 2010-11-19 13:08:38
Jag stack utomlands och jobbar mycket mindre än de 40 tim/vecka vi måste göra i Sverige och tjänar det tredubbla! Jobbet är varken lättare el svårare utomlands men fan så mycket förmånliggare. Att tjäna över 100 000kr/månad efter skatt utomlands är inte precis ovanligt. Konstigt att FL lämnar Sverige?? Nej... :)
LFV gräver sin egen grav ser det ut som.
Att icke FL e avundsjuka på lönen, fine men inte i helvete kan de väl vara avundsjuka på arbetsvilkoren??
Anmäl inlägget
Till sambon...
Skrivet av Luftis, 2010-11-19 12:41:54
Tips: Gå in på lfv.se. Där finns hela LFV beskrivet... bl.a måste radio/navigation/radar system, luftrumskonstr., procedurer m.m fungera om din kära FL-sambo överhuvudtaget ska kunna jobba.... (tror det är närmare 900 FL på LFV dessutom)
Anmäl inlägget
Skandal
Skrivet av Ali, 2010-11-19 12:33:17
Jag hoppas att bolagen INTE betalar en krona i avgifter till LFV för de flygningar där LFVs ledning är orsaken till förseningarna!
Anmäl inlägget
700 flygledare 1400 anställda!?
Skrivet av Sambon, 2010-11-19 11:55:16
Är sambo med en flygledare, har hört att det finns 700 flygledare och 1400 anställda i LFV. vad gör de andra?
Anmäl inlägget
Fega svenskar
Skrivet av Fega svenskar, 2010-11-19 11:03:17
STÅ upp mot cheferna. DU SOM ENSKILD INDIVID. Jag arbetade på en av de största företaget i Sverige och vi hade det uselt. MEN jag VÅGADE säga emot, gjorde allt för att få bättre avtal, avveckla sjuka arbetstider med övertid, ordna FIKAPAUSER. Jag lyckades!!! och inte fick jag KICKEN för det ÄVEN om chefen och cheferna tittade IRRITERAT på mig under alla möten. Inte fick jag kicken för det. När jag väl tog tag i saker så kom alla andra efter
Anmäl inlägget
jag har läst detta på nätet
Skrivet av medlem i ST, 2010-11-19 10:33:20
helt rätt "the observer" Frågan handlar om hela svenska modellen!
Läs nedan ett utdrag från förbundsordförande, det kanske kan ge ett perspektiv på att frågan

"LFVs agerande är helt främmande för hur parterna inom staten brukar bete sig mot varandra, hävdar Annette Carnhede och uppmanar verkets ledning att tänka om. ”Den nu aktuella situationen är inte värdig en statlig verksamhet”, skriver hon i brevet."
Anmäl inlägget
Konfliktens kärna
Skrivet av The Observer, 2010-11-19 10:23:36
Alla på arbetsmarknaden borde följa detta med stort intressen. LFV vill sätta en ny standard som skulle bli förödande för landets arbetstagare.
Man säger upp ingångna avtal. Under tiden förhandlingar pågår, låter man inte de gamla avtalen gälla utan inför något helt nytt. Sedan är det bara att dra ut på och förhala förhandlingarna. VIPS så har man satt hela dn svenska modellen ur spel och istället infört det man vill införa, åtminstone för en viss tid, helt utan egentlig förhandling.
Anmäl inlägget
glömde ju...
Skrivet av nisse, 2010-11-19 10:15:48
om du vill söka är det ju bara att göra det, du ser ju att det är en brist!
40 timmarsvecka året runt oabsett om det är julårsvecka eller påsk elle midsommarvecka...
de andra i Sverige behöver inte jobba in om man är ledig tex jul nyår midsommar osv...
Anmäl inlägget
re knekten
Skrivet av nisse i LFV, 2010-11-19 10:04:54
öhh någon som sagt något annat?
men du vet om du lånar pengar på banken måste du betala tillbaka...
samma sak har ju skett här flygbolagen har under några år fått kredit och inte behövt betala hela kostnaden, allt för att vi alla i LFV skall hjälpa bolagen. Undrar dock om våra politiker känner till att man gynnar flyget på det sättet kontra andra transportslag som tex tåget, kan nog bli slut med sånt framöver
Anmäl inlägget
Diktatorfasoner
Skrivet av missnöjd FL Malmö, 2010-11-19 09:49:16
Problemet är ledningen i Norrköping som slösat bort pengarna inom LFV . FL ska betala huvudkontorets misslyckande genom mer arbetstid och lägre lön .
Föraktet i Norrköping bekräftas genom mail som skickats till cheferna där "pöbeln ska bekämpas".
Lägg ner Norrköpings huvudkontor och lämna över ansvaret och ledningen till Malmö och Stockholms centraler, blir mycket billigare för alla inklusive flygbolagen.
Anmäl inlägget
Vem jobbar för vem?
Skrivet av Knekten, 2010-11-19 09:49:15
Det är pikant att läsa att det finns FL som tycker att LFV har varit för tillmötesgående mot flygbolagen. Det kanske kan vara på plats att upplysa om att ATS är till för att stödja flyget (som är kärnverksamheten) och inte tvärtom.
Det finns många yrkeskategorier som gladeligen skulle acceptera era löner och villkor.
Anmäl inlägget
Tjat om lön
Skrivet av FL sthllm, 2010-11-19 09:18:02
Ja vi må tjäna mer än vissa. Men återigen, det handlar inte om lön denna gången utom om försämrade avtal rörande arbetstid mm som på sikt kan påverka flygsäkerheten. Är någon avundsjuk på våra löner så är det bara att söka till Flygledarutbildnningen som numera är en högskoleutbildning på campus Norrköping.
Anmäl inlägget
Jantelagen
Skrivet av Re: Pragmatiker &systemutveck., 2010-11-19 09:01:55
Värderingen är redan gjord och den var man ju överens om, här vill LFV FÖRSÄMRA det som redan finns, dvs att skiftgående personal skall arbeta MER än kontorsarbetande i samma företag även om man jobbar helger NÄTTER osv, det gäller ju inte bara flygledare utan alla som jobbar skift. så är det inte utomlands och ABSOLUT inte heller i Sverige
Anmäl inlägget
Jantelagen
Skrivet av RE: personal men inte FL, 2010-11-19 08:54:45
Du menar att Man fick betalt för
* schemalagd övertid, vilket eg är förbjudet.
* Att man under 4 år!!! inte haft den lagstadgade rätten att få 4 veckorssemester som alla andra i landet sverige får...även du..
men det är klart om synen skall vara att avsteg från lagar ska ske gratis så...
Anmäl inlägget
Värdera er insats innan ni skriker för mycket
Skrivet av Pragmatiker, 2010-11-19 08:48:03
Kom ner på marken, ni är inte hjärnkiruger, ni räddar inte liv, ni uppfinner inte revolutionerande energitekniker, ni gör något -vem-som-helst- med skaplig koordinationsförmåga kan göra. Lägg ner denna snyftdebatt. Det går att förhandla löner på andra lite mer konstruktiva sätt än "alla andra blä blä blä"-linjen som verkar drivas.
Anmäl inlägget
Det är mer synd om mig!
Skrivet av Systemutvecklaren, 2010-11-19 08:47:02
Jag tjänar bara hälften av en flygledare men har längre och mer kvalificerad utbildning med en dryg halv miljon i studieskulder. Dessutom tjänar systemutvecklare i norge, danmnark, finland, tyskland, U.S.A etc. etc. mycket mer än mig.
Gråter jag öppet över detta? NEJ.

Flygledarna förstår nog inte varför jag inte ställer till med rabalder, alla andra förstår varför jag är nöjd.

Kom ner på marken!
Anmäl inlägget
Kasta inte sten i glashus.
Skrivet av Jul E Nissen, 2010-11-19 08:24:23
Jag är inte flygledare heller....
Anmäl inlägget
Kasta inte sten i glashus.
Skrivet av Jul E Nissen, 2010-11-19 08:17:14
Positiv pilot, du är väl jättenöjd med ditt jobb, lön och arbetsvillkor. Jag är inte pilot men jag har väl aldrig träffat på en nöjd pilot de senaste åren. SAS-piloterna gnäller väl mest av alla just nu. Så du måste vara ett unikt undantag.
Anmäl inlägget
Inte roligt
Skrivet av L, 2010-11-18 22:59:18
Avtalen är uppsagda
Nu jobbar vi efter mer än 10 år gamla villkor

LFV är inte längre en attraktiv arbetsgivare utan har blivit en svikare som jag inte litar på längre
Man gör inte så här. Det räcker nu, min arbetsglädje år borta och jag vill sluta men gör jag det så blåser de mig på pensionen
Anmäl inlägget
Re:Personal, men inte FL
Skrivet av En FL till, 2010-11-18 17:59:43
Vad LFV-anställda som inte är FL bör vara väl medvetna om är att de själva garanterat har en högre lön än motsvarande tjänst utanför LFV eftersom vi är lönedrivande! Var istället glad att det finns en kategori som tjänar bättre, det tjänar ni själva på!
Anmäl inlägget
Vad tjänar en vanlig FL?
Skrivet av Vanlig FL, 2010-11-18 17:50:54
En vanlig FL som jobbar i torn el approach och leder på radar (utom på Sturup o Arlanda) tjänar efter 5 år 41000 före skatt. Det enda tillägg som kan komma till är OB som max blir en tusenlapp före skatt och instruktörstillägg på 50:-/ tim. Knappast någon överfantastisk lön med tanke på det enorma ansvaret och dessutom risk för åtal vilket knappast lär drabba en avundsjuk kontorsarbetare om han
el hon råkar begå ett misstag.
Anmäl inlägget
Har följt er kamp!
Skrivet av icke FL, 2010-11-18 16:57:54
Jag jobbar så långt ifrån FL som man kan komma. Men anser att LFVs sätt att agera är under all kritik!! När man ska förhandla så, i min värld, så lägger olika parter fram sina önskemål. Inte bara ena sidan som ska bestämma hur det ska vara. Och när det sen inte passar sig, visa hur omoget dem kan bete sig genom att förhala och försämra nuläget extremt. För att därefter springa och lämna över ärendet till centrala arbetsgivarverket. Håller tummarna för er alla FL!!!
Anmäl inlägget
Re: Sök annat jobb nästa gång
Skrivet av FL ATCC, 2010-11-18 15:06:45
Svar till "Positiv pilot" varför vi sökte detta yrke men ändå "gnäller":
Jobbet är bra men arbetsgivaren suger...
Anmäl inlägget
svar till Positiv Pilot
Skrivet av FL sthlm, 2010-11-18 15:04:41
Vi tycker mycket om vårat jobb. Det är alltid kul när man sitter i position. Det är nog inte där vi gnäller. Vi "gnäller" på orimliga villkor, något jag tror de flesta skulle göra i samma situation. Tråkigt att du har uppfattat oss som gnällspikar de senaste 25 åren. Hoppas vi kan göra dig nöjd på frekvensen någon gång i alla fall.
Anmäl inlägget
Slutkörda
Skrivet av Jojo, 2010-11-18 14:03:20
Man bör också beakta det faktum att slutkörda flygledare är något som påverkar flygsäkerheten. Såväl piloter som flygledare måste ha vettiga arbetstider.
Anmäl inlägget
På marginalen?
Skrivet av FL ESOS, 2010-11-18 13:34:04
"Vår bemanning är just nu på marginalen", säger Carl Selling.

Det visar exakt vilken sjuk syn LFV har på situationen. Vi har passerat gränsen för vad som är acceptabelt för länge sedan och balanserar verkligen inte på marginalen just nu.
Eller är det helt okej att, som för en kollega här i Stockholm, bli tvingad att jobba fyra övertidspass på en månad och därmed komma upp i otroliga 21 arbetsdagar under en 23-dagarsperiod?
Är 21 av 23 dagar med jobb på marginalen eller en bra bit över?
Anmäl inlägget
Sök annat jobb nästa gång
Skrivet av Positiv Pilot, 2010-11-18 13:31:20
Flygledarna har gnällt de senaste 25 åren, varför sökte ni er till detta yrke om ni inte tyckte att det var bra?
Anmäl inlägget
Tack för denna tiden kära GD!
Skrivet av FL, 2010-11-18 13:06:48
Du förstår säkert att du inte kommer att kunna vara kvar, tack för denna tiden! Hejdå!
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av FL sthlm, 2010-11-18 12:55:33
Jag tjänar i förhållande till andra på den svenska arbetsmarknaden ganska bra. Men det är inte det denna förhandling handlar om. Alla FL var nog på det klara med att det inte skulle bli någon direkt höjning av löner i den här förhandlingen. Nu har ju arbetsgivaren kommit med en rad jättestora försämringar som vi inte kan ställa upp på. Vem vill jobba 55 h på en vecka som arbetsgivaren t ex vill göra det möjligt att listlägga under t ex sommaren.
Anmäl inlägget
Re: personal men inte FL
Skrivet av Flygledare sedan många år, 2010-11-18 12:43:58
Vad du inte förstår är att det är ett stort ansvar att ha elev i position. Du kommer aldrig förstå! Nej du kommer faktiskt aldrig förstå!
Det finns inte så många magiska tillägg som denna avundsjuka personal ej flygledare vill ge sken av.
Anmäl inlägget
Naiva arbetsgifvare
Skrivet av Sd, 2010-11-18 12:38:54
LFV pratar smörja. Det är åratal sedan Luftfartsverket upphörde med att vara en myndighet, flera avtal sedan faktiskt.
LFV gick ut med en fruktansvärt aggresiv öppning på förhandlingarna den här gången, men påstod sej ändå tro att ett avtal skulle komma omgående. Naivt intill imbecillitet. Men flygledarkåren mår dåligt idag. Förtroendet för GD m fl i Norrköpng är närmast obefintligt, men det enda ansvar dom vill ta är gentemot budgeten. Personalen (vår största tillgång !!!) ska tryckas till
Anmäl inlägget
OB ersättning
Skrivet av OB FL, 2010-11-18 12:36:56
För en FL som tjänar 42000kr/mån blir vid 3-skiftarbete (natt/helg julafton och allt) OB-tillägget fantastiska c:a 900kr/mån. Av dessa skall Anders Borg ha nästan 600kr. Jag kan avstå jobb natt/helg och hellre vara med familjen eftersom de hellre har mig hemma än att jag kan bjuda på någon glass extra i månaden för dessa OB-pengar.
Anmäl inlägget
Nyanserad
Skrivet av Personal, men inte..., 2010-11-18 12:27:06
Andra tillägg... jo, så fort att jobbet avviker inom den snavaste ram eller avviker från det som varit så ska arbetsgivaren upp med börsen.
Arbeta med att utbilda..extra pengar. Bara för FL, inte för andra personalkategorier, det ingår i begreppet att ha jobb och vara anpassningsbar.
Jobba med samma saker, fast i projekt, givetvis måste man då få projekttillägg, bara för FL inte för andra. Det nog generellt inte om "hat", utan förvåning över det hybris som drabbat en hel personalkategori.
Anmäl inlägget
Tragiskt...
Skrivet av Anders, 2010-11-18 12:15:58
att organisationen inom LFV är så illa skött att debatten måste föras på sidor som denna. Kom igen nu Allard, det är en ytterst viktig verksamhet som bedrivs. Där måste det även finnas plats för mjuka frågor och konflikthantering.
Anmäl inlägget
Avundsjuk personal
Skrivet av Flygledare sedan många år, 2010-11-18 12:08:56
Den delen av personalen som är avundsjuk och är flygledarhatare jobbar till största del i Norrköping. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så.
Det som är tragiskt nu för tiden är att det har spritt sig till högsta ledningen och styrelsen. Det tuffare klimatet kommer bara mötas av tuffare motstånd. Jag tror tyvärr inte att GD har förstått detta ännu. Ingen är vinnare på detta sätt att hantera sin personal.
Anmäl inlägget
Till dig som kallar dig "personal, men inte FL"
Skrivet av Rickard, 2010-11-18 12:01:52
De där siffrorna stämmer väl i allra högsta grad? Vad är det för andra tillägg du pratar om? Visst har vi OB-tillägg när vi jobbar natt/kväll men de summorna kan ju närmast beskrivas som ett skämt.
Anmäl inlägget
RE Personal
Skrivet av FL, 2010-11-18 12:01:05
Att sen lönelistorna visar högre löner beror så klart på att väldigt många flygledare jobbar mycket övertid men det är ju en helt annan sak. Det kommer den avundsjuka ickeflygledaren aldrig att förstå, men ni andra gör ju det. Låt mig gissa att du jobbar i Norrköping! :-)
Anmäl inlägget
Re: personal
Skrivet av FL, 2010-11-18 12:00:28
Tillägget regularitetstillägg som den jantelagstyngda personalen ej FL hänvisar till ingår i de 67000:- som är slutlönen för en FL. Några andra tillägg finns inte om du inte har någon ytterligare tjänst. Vilket de allra flesta FL inte har.
Anmäl inlägget
P e r s p e k t i v
Skrivet av Personal, men inte FL, 2010-11-18 11:49:06
Det är siffror som inte stämmer överens med de lönelistor som man kan efterfråga p g a det är offentliga handlingar.
Vidare finns det ju en hel hög med märkliga tillägg som inga andra kategorier på arbetsmarknaden har som gör att "grundlönen" inte verkar så hög, men se däremot MED tillägg.
T ex "regularitetstillägg", eller s k "kom-till-jobbet-peng" som innebär många extra 1000-lappar utan motprestation, bara gör ditt jobb!
Anmäl inlägget
Google kanske?
Skrivet av Reaflygsmaskinist, 2010-11-18 11:41:35
http://www.saco.se/templates/Ocupation.aspx?id=4031&epslanguage=SV

Vet inte om det är aktuella siffror men jag blir inte så imponerad. Stå på er flygledare!
Anmäl inlägget
Instämmer med Sten
Skrivet av Bertil Andersson, 2010-11-18 11:36:36
Skulle gärna vilja veta hur mycket ni tjänar!
Anmäl inlägget
Intressanta brev
Skrivet av FL, 2010-11-18 11:12:01
Det brev som högsta personalchefen skrivit till de lägre cheferna är väl ganska talande för det "nya" LFV. H-n manar till kamp mot personalen...!
Anmäl inlägget
Reaktion från facket.
Skrivet av FL sthlm, 2010-11-18 11:03:54
http://www.st.org/aktuellt/nyhetsarkiv/smartgrans/#newsItem17815
Anmäl inlägget
Lönenivåer?
Skrivet av Sten, 2010-11-18 11:03:15
Det är klart att det är svårt att jämföra över nationsgränserna med alla olika förhållanden inräknade. Men jag är ändå intresserad av vad ni FL som skriver här har för bruttolön i svenska kronor. Det borde väl inte vara någon hemlighet om ni vill argumentera för att få sympatier i er sak mot arbetsgivaren?
Anmäl inlägget
Svårt att jämföra löner
Skrivet av Sten också, 2010-11-18 10:55:52
Det är alltid svårt att jämföra löner med andra länder men facket (ST) och arbetsgivaren (LFV) gjorde nyligen en gemensam undersökning av löner och villkor med andra jämförbara länder. Man tog hänsyn till kostnadsläge och skatter o.s.v. o.s.v. och där kom man fram till att Sveriges flygledares löner var usla.
Nu har LFV gjort bort sig och gett för mycket rabatt till flygbolagen och då vill man att personalen ska betala detta. Inte så smart kanske...
Anmäl inlägget
Lönenivåer?
Skrivet av Sten, 2010-11-18 10:45:48
Det är verkligen tråkigt att läsa att ni har "sämst löner och förmåner i Europa". En som inte är insatt i era anställningsförhållanden blir lite nyfiken på vilka lönenivåer vi talar om för er FL som skriver här och för FL i andra europeiska länder som jämförelse.
Kan några av er skriva vad ni har för bruttolön samt hur många år ni har i yrket?
Anmäl inlägget
Ledarstil
Skrivet av Gammal FL på gården, 2010-11-18 10:18:15
Märklig situation att så många på vårt huvudkontor har så avog inställning till vår verksamhet. Efter delningen är det ju bara oss dom har sin utkomst av. Har hört vår stf Gd öppet deklarera sin avsky för kåren för några år sen. Inte hedrande!
Idag ser vi en helt ny ledarstil jämfört med för 10-15 år sen, då vi med respekt för varandras roller kunde föra tuffa men konstruktiva diskussioner. Dagens ständiga kaos och avsiktligt skapande av konflikter mellan enheter skapar knappast någon respekt.
Anmäl inlägget
Långt till Norrköping
Skrivet av Flygledare (Malmö), 2010-11-18 10:02:08
Avståndet för flygledare från ATCC Malmö till andra jobb i Danmark, Tyskland Schweiz osv osv är inte så långt. Det är (rent geografiskt) inte så mycket längre till Norrköping men ibland känns det som om det är 1000 mil extra! :-) Kära högsta chefen, låt inte dina misstag gå ut över mig! Din brist på kompetens ska inte gå ut över mina avtal. Eller rättare sagt: Det kommer inte att fungera denna gång heller...
Anmäl inlägget
Flygledare flyr landet!
Skrivet av FL TWR, 2010-11-18 09:57:49
Hur lång tid tog det för huvudkontoret i det avlägsna landet Norrköping att förstå att mängder med flygledare sökte sig till andra länder eftersom LFV envisades med att hålla ner lönerna i Sverige? Just nu (när konjunkturen håller på att vända) så är det väldigt många som söker jobb i utlandet. Just i detta nu! Vi kommer åter att hamna i ett läge där vi som stannar kvar inte räcker till och sen skyller LFV på oss. LFV, ni är för jäkla dåliga på att ta hand om er personal.
Anmäl inlägget
LFV måste ändras inte flygledarnas avtal!
Skrivet av FL, 2010-11-18 09:52:48
Det är Norrköping och alla deras projekt som måste slimmas. Flygledarna i Sverige har bland de sämsta avtalen i Europa. Jag bryr mig inte om min arbetsgivare heter DFS, Naviair eller något annat bolag som bryr sig om sina flygledare. LFV är som SAS där cheferna lever i en svunnen tid. De anställda har sedan länge förstått att vi lever i en ny värld men Norrköping lever väldigt väldigt långt ifrån Europa och denna nya värld.
Anmäl inlägget
Då provar vi igen utan namn! :-)
Skrivet av FL, 2010-11-18 09:28:24
Nya chefer som ska markera, gammal chef som vill hämnas för förra avtalet, ja det säger sig själv att med ett öppet flygledarhat på huvudkontoret så kommer man alltid att hamna i denna situation under förhandlingar. Jo, det är ett enormt flygledarhat som finns i Norrköping. Flera Norrköpingsanställda som ser det som sin livsuppgift att försämra för flygledare.
Anmäl inlägget
Borttaget inlägg
Skrivet av Flygtorget, 2010-11-18 09:14:02
Inlägget togs bort.
Personangrepp.
Anmäl inlägget
Hotfulla LFV
Skrivet av FL ESMM, 2010-11-18 08:46:33
Det brukar bli en väldigt hotfull stämning när LFV förhandlar med sin personal! Listor med namn på dem i personalen som är öppet kritiska har förekommit genom åren. Om det är så nu vet jag inte men det skulle inte förvåna mig. Norrköping ligger väldigt långt från verkligheten!
Anmäl inlägget
Krig
Skrivet av FL ESOS, 2010-11-18 08:45:31
Kalla det vad du vill men vi kommer inte att ge oss! Krig eller konflikt, vi kommer att förklara för LFV att vi har sämst löner och förmåner i Europa. Vi är inte beredda att acceptera några försämringar.
LFV har tagit för lite betalt av flygbolagen under många år och nu vill man att flygledarna ska betala detta kalas! Tror inte det!
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ?, 2010-11-18 08:32:53
Det var informativt, hur känner du igen dig då?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Anonym flyledare, 2010-11-18 08:30:58
Känner inte igen mig i ovan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev