Den kom från Frankfurt, passerade på låg höjd över Kastrup och gled sedan, nästan ljudlöst ner på bana 01 på Arlanda.
A380 landar bana 19R Foto: Stefan Sjögren
Därmed visar det sig att också Sverige har kapacitet att ta emot världens största passagerarplan., Airbus 380. Den här gången i Lufthansas färger, bolaget tredje 380-800 och döpt efter miljonstaden München.
Normalt går maskinen i trafik mellan Frankfurt och Johannesburg, Peking eller Tokyo. Idag var den ute på en kombinerad linetraining och PR-turné till Danmark och Sverige.
- Vi har kontinuerlig linetraining för våra piloter och tänkte att, varför bara göra den i Tyskland, säger Aage Dünhaupt, Lufthansas Europeiska informationschef. Det förenar nytta med nöje och vi får chans att visa upp en väldigt vacker fågel.
Flightdeck Airbus A380
Hittills har Lufthansa gjort liknande besök ibland annat Bryssel, Milano, Oslo, Helsingfors och nästa utlandsdestination på tur är Billund. Gästspelet i Stockholm lockade ett brett medieuppbåd tillsammans med stora skaror planespotters som hade samlats på lämpliga utsiktsplatser runt Arlanda.
Ombord på Airbus A380 Foto: Stefan Sjögren
Airbus 380 är 73 meter lång, 24 meter hög och har ett vingspann på 79 meter. I Lufthansas version har planet 526 stolar, åtta i första klass, 98 i business och 420 i ekonomi. Skulle det bli aktuellt med regelbundet trafik går det snabbt att anpassa Arlanda, menar informationschefen Jan Lindqvist.
Foto: Stefan Sjögren
- Det handlar om att kunna ansluta två gater med bryggor till flygplanet samtidigt, säger han. Vi släpper visserligen redan idag ut 540 passagerare ur en 747:a genom bara en nosbrygga, men blir det aktuellt med en Airbus 380 vill vi kunna ansluta två gater samtidigt. Det är en ombyggnad som tar max en månad. All annan infrastruktur är redan dimensionerad för flygplan av den här storleken. Taxibanebryggorna, till exempel, klarar 700 ton. Så vi är väl förberedda.
Jan Lindqvist tror inte heller att det dröjer mer än fyra-fem år innan det blir regelbundna besök på Arlanda med en Airbus 380.
- Det är efterfrågan som styr och i det fallet tror jag att Bangkok är destinationen, eller möjligen New York.
Klicka på bilden
På flighdeck var Lufthansas chefspilot Jurgen Raps full av lovord över både sitt nya flygplan och Arlanda flygplats och tyckte att det varit en "smooth landing", trots att han överlåtit den på sin andrepilot.
- Airbus 380 är det bästa flygplanet någonsin. Hög komplexitet och ett helt nytt flight management system gör den mycket lättflugen. Hela kommunikationsarbetet sker digitalt, vi har inte ett papper i cockpit.
Lufthansa kommer successivt att utöka 380-flottan fram till 2015 när bolaget räknar med att ha 15 maskiner i bruk. Då lär de visa sig också på destinationerna i USA, hittills är de stora maskinerna förbehållna den östgående trafiken.
First class ombord på Airbus A380
- Vi behöver mer kapacitet på Asien, säger Aage Dünhaupt. För närvarande flyger vi fulla maskiner på våra destinationer där och behöver verkligen fler och större flygplan. Så USA får vänta.
Airbus 380 har hittills klarat tester på 113 flygplatser jorden runt, bland annat tack vare att den klarar sig med 11 procent kortare landningsbana än en Boeing 747. Besöket i Stockholm visade att Arlanda har kapacitet att ta emot världens för närvarande största flygplan.
Det finns 20 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Saab 2000 o A380
Skrivet av Henrik, 2010-09-20 12:54:01
Goldens S2000 med A380 i bakgrunden ;)
http://www.facebook.com/home.php?#!/photo.php?pid=121819&fbid=119794891409266&id=115396075182481
|
|
Arlanda
Skrivet av nene, 2010-09-20 11:16:58
Tror det behövs mera för Arlanda än att bara kunna parkera vid gate, idag så klarar ju inte Arlanda av när 2 charter maskiner kommer in samtidigt man får ju vänta 1 tim på baggaget..
|
|
Mindre bankrav än 747-400
Skrivet av Rocky, 2010-09-19 11:38:38
Vi som var med fick reda på att A380 kräver kortare banor än Boeing 747-400 som redan kan trafikera Arlanda med max startvikt. Vi fick också reda på att det endast krävs en mindre modifiering för att A380 ska kunna docka med två noseinbryggor samtidigt på Arlanda. A380 kan redan docka med en nosbrygga på pir F på Arlanda. Trafik skulle således kunna dra igång i morgon med A380 på Arlanda vad gäller flygplatsens kapacitet och teknik!!
|
|
Där fick vissa så dom teg
Skrivet av Visste det!, 2010-09-19 10:07:05
efter alla kommentarer on att Arlanda inte skulle klara av en 380, banonarna för korta, för små taxibanor, planet för tungt, kan inte docka till terminal mm mm. Här har vi beviset, det gick!! Hoppas att vi får sen maskinen i framtiden oxå.
|
|
Boeing
Skrivet av Oggi, 2010-09-18 07:52:30
Den är stor och vackert,men tänk alla om det blir panik on board??? Ingen pilot, då vill inte flyga en sånt"leksak" med joystik....Go Boeing!!!!!
|
|
Fy tusan
Skrivet av Janne, 2010-09-17 14:54:45
Skall A380 utses till världens fulaste flygplan i samma veva! Vilket missfoster, suck!
|
|
fast
Skrivet av ., 2010-09-16 20:13:03
haha, älskar att alla kommentarer som är negativa har tagits bort, ganska underlig verksamhet som bedrivs på det här sidan...
|
|
Svar: på plats
Skrivet av Innanför stängslet, 2010-09-16 14:54:33
Ja, jag undrade just om chefen hade tatuerat ansiktet, men då var det bara stängslet som gjort avtryck. Tack och lov.
|
|
Ej störst
Skrivet av Fjodor., 2010-09-16 14:03:35
Det må vara världens största passagerarplan, men dt är inte världens största flygplan, det är Antonov AN 225.
|
|
Det var mer än plane spotters utanför stängslet.
Skrivet av på plats, 2010-09-16 13:55:28
Flera av Sveriges tyngre flygbranschföreträdare stod utanför stängslet (som inte fått ngn inbjudan att gå ombord) inkl ett stort antal tillströmmande passagerare/resenärer och flygplatspersonal från terminalerna på arlanda.
|
|
Jag såg den på Cdg...
Skrivet av Johan, 2010-09-16 13:27:41
Såg just denna kärra på Charles de gualle, när den stog jämte en 747 från Thai air. 747'an såg faktiskt liten ut :D Mäktig och fulsnygg beskriver denna jätte ganska bra, tycker dock att fönster framåt på 1á klass skulle vara ballt :D
|
|
airbus a380
Skrivet av steffe, 2010-09-16 12:10:21
Såg den nya airbus a380 i går. Den är ful snygg på samma gång. Jag skulle villja vara ombord och kolla men tyvärr fick jag inte det. JAG som ville vara ombord. Men sån är livet. Det var kul att ha sett den i allafall.
|
|
Ger inspiration
Skrivet av mike4freedom, 2010-09-16 10:29:55
På grund av en j...a energitjuv i min omgivning kunde jag inte vara på Arlanda när den kom. Det får bli en inspiration till att skapa en tillvaro där jag kan njuta i första klass i framtiden.
|
|
A380 är fulsnygg men imponerande
Skrivet av Rune Domås, 2010-09-16 09:58:06
Tack Svenskt Flyg för att Ni passade på när denna unika möjlighet dök upp.
|
|
Just amazing!!!!
Skrivet av Crew, 2010-09-16 08:52:05
LH-here I am
|
|
Nöjd
Skrivet av Skruven, 2010-09-15 23:09:40
Fin... nja, mäktig... JA!!!
|
|
nice
Skrivet av n, 2010-09-15 22:31:34
första gången man såg en 380 på nära håll, den e fiiiiiiin o stooooor
|
|
Finns bara ett ord...
Skrivet av Zlatan, 2010-09-15 22:06:50
FUL!
|
|
på dåligt humör
Skrivet av A380lover, 2010-09-15 21:35:08
Jag hatar min skola!!!! Vi har studiedag nästa vecka och varför kunde dom inte ha lagt den idag istället??? Antar att man får åka någon annanstans eller vänta tills A380:in börja flyga till Arlanda på riktigt.
|
|
Det gör så ont...
Skrivet av GERKRA, 2010-09-15 20:53:55
F-N!!!!, vad jag hatar min chef!. Han ville inte ge mig ledigt!. Att se den på film, är då inte vad jag hade tänkt mig. Att få ha sett den i VERKLIGHETEN!!!!, hade varit såååå mycket roligare.
|
|