Flygbolag går över till 100 procent eldrift
Publicerad den 2019-04-11 00:00av Redaktionen Ett litet steg för miljön med ett stort steg för flygbolaget. Det kanadensiska flygbolaget Harbour Air ska nu gå över till enbart eldrift i sina sjöflygplan.
Sjöflyg
Harbour Air är, som namnet anknyter, ett sjöanknutet flygbolag. Flygbolaget hör hemma i Vancouver i västra Kanada och i Seattle i västra USA och flyger mellan de två hamnarna och de små öarna utanför, både linjetrafik och charteruppdrag. Det är relativt korta flygningar där flygtiderna sällan överskrider 30 minuter. I gengäld blir det många flygningar, cirka 30 000 per år för att lyfta de 500 000 årliga passagerarna.
Nu har flygbolaget officiellt fattat beslut att samtliga 30 flygplan i flottan, Harbour Air räknas som världens största sjöflygbolag, ska konverteras till eldrift. Flygverksamheten vilar på i första hand mindre maskiner, Cessna och Pilatus, med 3-6-10 stolar och den storleken kan den senaste generationen eldrivna flygplansmotorer klara. Största flygplan i flottan är tre stycken DHC Twin Otter med 18 stolar ombord, men även de ska på sikt bli eldrivna.
Harbour Air har sedan drygt tio år bedrivit ett intensivt miljöarbete och är sedan 2007 koldioxidneutrala genom kontinuerliga köp av utsläppsrätter. Det fortsätter alltså nu i och med ett samarbeta med Magnix, ett företag i Australien som ska leverera de nya motorerna.
Förra året, 2018, var 75 procent av alla kommersiella flygningar 1 000 miles eller kortare. Med batteridrift av våra nya motorer finns en enorm potential för eldriven flygtrafik i segmentet kortare distanser, säger Roei Ganzarski, vd på Magnix.
Först ut att få elmotorer installerade är flygbolagets 10 DHC-2 de Havilland Beaver med sex stolar ombord. Testflygningarna med de nya motorerna ska börja i slutet av året. Samtidigt inleds certifieringen med förhoppningen att 2022 kunna börja flyga eldrivet med passagerare ombord.
Batteripacken och den nya drivlinan ger en flygtid på cirka 30 minuter med ytterligare 30 minuter i reserv. Det ger den kapacitet som behövs för att täcka Harbour Airs linjenät.