SAS places record order for 45 Embraer aircraft to power future growth and regional connectivity
Copenhagen, July 1, 2025 – Scandinavian Airlines (SAS) has entered into an agreement to acquire 45 Embraer E195-E2 aircraft, with purchase rights for 10 more — the largest SAS jet order direct from a manufacturer since 1996. The agreement supports SAS’ long-term fleet renewal strategy focused on efficiency, reduced emissions, and future growth from its Copenhagen hub and broader network.
Deliveries begin in late 2027 and will continue over approximately four years. The order (excluding options) is valued at around US$4 billion.
SAS CEO Anko van der Werff calls the E195-E2 “a world-class aircraft” key to enabling growth and improved connectivity. The aircraft will help optimize operations, reduce trip costs, and enhance flexibility.
The E2 has been tested with 100% sustainable aviation fuel (SAF) and is on track for full certification. Powered by Pratt & Whitney’s PW1900G engines, the E195-E2 offers significant reductions in fuel burn, emissions, and noise.
Embraer CEO Arjan Meijer highlights its 29% better fuel efficiency and 62% lower noise footprint compared to the previous generation.
This order supports SAS’ transformation toward a modernized, more sustainable fleet and improved passenger experience. The deal was facilitated by Skyworks Holding. SAS was recently ranked the world’s most punctual airline*.
svar
Haha! Air Baltic har bättre villkor är SAS!?
I didnt think Id live to see the day..
Vad händer SAS-piloter har ni helt förlorat fighten?? Ni vet väl makten ni sitter på vid förhandling?
Jämför med FC link (DEC) på Arlanda som får ungefär enligt nedan. Per Diem är ett ungefärligt belopp. PR-avdraget räknar jag här på ca 75% av max vad SAS kan dra.
Year 1: 6050€ + 500€ Per Diem = 6550€. -> 78600€/year – 4500€ (PR-avdrag) 74100/year = 6175€ / month average.
Year 3: 6050€ + 500€ Per Diem = 6550€. -> 78600€/year – 4500€ (PR-avdrag) 74100/year = 6175€ / month average.
Year 5: 6530€ + 500€ Per Diem = 7030€. -> 84360€/year – 5200€ (PR-avdrag) 79160/year ≈ 6600€ / month average.
Om Direct Entry Captains förekom på SK / Connect (vilket det inte gör i dagsläget) hade lönen varit ca 10% högre för dessa år 1-3, från år 4 och framåt är lönen ca 5% högre jämfört med kollegorna i LINk.
Kan det verkligen stämma att Air Baltic betalar nästan det dubbla jämfört med SAS Link?
Detta är vad Air Baltic erbjuder nya kaptener på A220 med bas i Riga. Att jämföra med vad SAS Link erbjuder. Hur kan SAS hamna så långt efter i Norge och Sverige.
Remuneration Structure Rated/Non-Rated Captains;
Year 1: €7,500 base + €1,840 productivity + €450 duty trip compensation (Monthly average salary of €9,790 = gross of €117,480 per annum)
Year 3: €8,300 base + €2,070 productivity + €450 DTC (Monthly average salary of €10,820 = gross of €129,840 per annum)
Year 5: €8,900 base + €2,090 productivity + €450 DTC (Monthly average salary of €11,440 = gross of €137,280 per annum)
Förstår jag det rätt kommer totala storleken i SAS flotta ej påverkas?
Då måste många Airbus avskaffas och ersättas av Embraer?
Ska Airbuspiloter flyttas över till Link?
Blir väl illa tvunget när de ej klarar av att anställa kompetenta piloter?
Bertil 1, detta är dock inte ingångslöner för en nyutexaminerad pilot från flygskolan. Man letar efter kaptener med erfarenhet och som kan söka andra jobb i Europa. Det finns en risk att man då får de piloter som de andra arbetsgivarna nekar.
SAS Link har sökt piloter (Kaptener) sedan starten med lyktor och ljus. Det låter för en utomstående som en ok lön. Men för en Kapten med X antal års erfarenhet är det en väldigt låg lön. Bland de lägsta som erbjuds i Europa, även Östeuropa inkluderat.
De siffror som presenteras är en halvhyfsad StyrmansLön inom flyget. Köpenhamn når upp till en skaplig nivå, men Norska och Svenska lönerna är rent ut sagt usla.
SAS Link har redan och kommer fortsatt ha stora problem att rekrytera framförallt kaptener med de lönerna som erbjuds.
Tack för svaret om pilotlönerna för kaptenerna på SAS Link. Det är möjligt att dessa löner betraktas som låga inom flygbranschen. De redovisade lönerna ligger ju helt i en normal nivå för det arbete som utförs. Många piloter skulle nöja sig med dessa löner. Med tanke på den tid det tar att utbilda sig till pilot är det ingen dålig lön. Det kommer inte att vara något problem för SAS att rekrytera piloter till SAS Link med dessa löner.
SAS gör som de flesta av oss. När du köper en bostad/hus eller ny bil tar de det på avbetalning!
SAS Link Captain conditions;
Bases:
Oslo, Bergen, Copenhagen, or Stockholm
Funded Type Rating (3-years bond)
Salary:
62,692 DKK/month
67,429 NOK/month
64,514 SEK/month
Schedule:
Variable 11 days off/month
Man undrar om SAS har US$4 billion i kassan just nu.
Shiny new Jets, men fortfarande ett av Europas sämsta avtal framförallt hos SAS Link. Riktigt genomusla löner för deras piloter.
Hur ska man kunna bemanna så många nya flygplan om man inte förbättrar villkoren?
sv Johan. De kommer att tvingas byta affärsmodell för att bli lönsamma. SAS har inte en chans att bli lönsamt om de skall fortsätta vara en regional carrier, LCC och nätverksbolag på samma gång. Om AF/KLM genomför köpet kommer man att bli en stark regional carrier och ett feederbolag till CDG och AMS. AF/KLM kommer aldrig att tillåta att SAS fortsätter med miljardförluster pga en spretig och otidsenlig affärsmodell.
Sv Gullans syster
SAS och Norwegian är helt olika flygbolag.
SAS kommer inte att bli en Norwegian kopia, tack o lov.
pf, vem säger att man ska börja flytta piloter från Airbus planen till Embraer?
SAS behöver sina A320 neo och A330/350.
Ingenting tyder på att man kommer att reducera Airbus flottan
Hvordan blir SAS-organisasjonen med innfasingen av E2 ?
Vil de gå inn i Link ? Eller blir Link avviklet ?
Blir det dyrt for SAS, dersom de må omstille mange piloter fra “side-stick” til tradisjonellt “ratt” på E2 ?
Trpr på sikt att man vill hålla sig till 320/EMB. Att flyga runt i en ATR är inget i längden. Tror BRA får det tufft i och med detta. Rent tidsmässigt så fasar men in EMB när BRA ska ut.
@Gammal pilot. Flyget i Norden har blivit en låglönebransch. Det vet alla men många vill stanna inom flyget och accepterar lägre löner jämfört med vad de skulle fått om de bytte jobb och karriärer. SAS kommer inte att ha ett problem att rekrytera. Däremot är det mer osäkert hur länge bolaget överlever i den hårda konkurrensen inom Europa. SAS har en affärsmodell som passar ett stort flygbolag som Lufthansa, Air France och British Airways men som för SAS bara skapar återkommande miljardförluster. SAS skulle behöva stöpas om till en vass konkurrent till Norwegian. som trots allt går med plussiffror.
Vem skall flyga dessa flygplan? Med nuvarande arbetsförhållanden i SAS lär det bli svårt att rekrytera. Kaptenslönerna ligger under styrmanslönerna i liknande bolag samtidigt som man arbetar allt för mycket. Vem flyga 4-5 ben varje dag oavsett lön?
Märkligt att A320 är för stor när man rapporterar en kabinfaktor på över 80% under senaste 12 månaderna…