SAS places record order for 45 Embraer aircraft to power future growth and regional connectivity
Copenhagen, July 1, 2025 – Scandinavian Airlines (SAS) has entered into an agreement to acquire 45 Embraer E195-E2 aircraft, with purchase rights for 10 more — the largest SAS jet order direct from a manufacturer since 1996. The agreement supports SAS’ long-term fleet renewal strategy focused on efficiency, reduced emissions, and future growth from its Copenhagen hub and broader network.
Deliveries begin in late 2027 and will continue over approximately four years. The order (excluding options) is valued at around US$4 billion.
SAS CEO Anko van der Werff calls the E195-E2 “a world-class aircraft” key to enabling growth and improved connectivity. The aircraft will help optimize operations, reduce trip costs, and enhance flexibility.
The E2 has been tested with 100% sustainable aviation fuel (SAF) and is on track for full certification. Powered by Pratt & Whitney’s PW1900G engines, the E195-E2 offers significant reductions in fuel burn, emissions, and noise.
Embraer CEO Arjan Meijer highlights its 29% better fuel efficiency and 62% lower noise footprint compared to the previous generation.
This order supports SAS’ transformation toward a modernized, more sustainable fleet and improved passenger experience. The deal was facilitated by Skyworks Holding. SAS was recently ranked the world’s most punctual airline*.
svar
Ska dom basera Embraer på Arlanda någon vacker dag? Någon som vet
Försökte rätta mig själv men verkar inte som inlägget blev godkänt/inte hunnit in.
Men postar min skälvrättelse igen. Ca 7% av piloterna i Link flyttar över till någon buss.
Detta grundas på att det är ca 200 piloter i link, 14 ska över enligt FDAn.
SAS slutade rekrytera / anställa i pandemin och de sista anställda hamnade runt senno 1800. Alla med högre senno är alltså anställda efter pandemin (eller delvis under direkt in i då nystartade link mot slutet av pandemin.)
Det är alltså 4 st av de tidigare anställda / återanställda som tidigare jobbat i SK men som nu jobbar på link som nu ska över till bussen (igen).
Sen är det ca 10 anställda som började efter pandemin (delvis under) som också ska över till bussen.
Finns att läsa i FDAn.
Ca 7% av totalen ska över, 70% av dessa är piloter som fått direktanställning i Link och inte jobbat i SAS innan pandemin.
Korrigerar mig här. Ca 7% av piloterna går över till bussen.
Så ser det inte ut i SAS senaste FDA som nyligen släpptes. Snarare ni som far med osanningar. Mer åt @Palles håll.
Sv till @Palle
Varför far du med osanning?
Ca 10% av piloterna i link kommer flyttas över till att flyga någon variant av Airbus det kommande året. Av dessa är ca 70% anställda efter/under pandemin. (Rekryterade direkt till Link.)
Palle, ett fåtal med tidigare senioritet inom SAS som startade under pandemin eller precis före men kom tillbaka till Link, får börja på Bussen igen. Inga nya.
Sv Link:
Fråga: Enligt bekräftade uppgifter kommer det nu gå piloter från link till Airbus. Hur många år har de jobbat i Link?
Då är mao jag en av de andra 10%-en. Aldrig förstått mig på varför det skulle vara mer prestigefullt, häftigt eller på något sätt roligare att flyga Airbus. Än värre att dessutom behöva sitta som styrman i ett antal år innan upgrade. No thanks. 🙂
SAS Link har sökt Direct Entry Captains sedan starten och inte lyckats fylla platserna. Anmärkningsvärt.
90% av piloterna på SAS Link är där av en enda anledning, att det är en del av SAS och tror sig komma in på SAS Airbus inom kort.
Skulle inte bli förvånad om den dörren stäng helt eller försämras ännu mer än de maximala 14% av SAS Links piloter som kan gå över till Airbus på SAS per år.
Med dagens 14% är det ca 7-8 år innan man kan komma in på Airbus. Hur framtiden ser ut vet ingen idag.
Sv @Gullans syster. Så resonerar en person som längtar tillbaka till monopoltiden. Dags att vakna upp och inse att du lever i en avreglerad marknadsekonomi där kunderna väljer. Det är knappast pilotlöner och piloternas villkor kunderna tänker på i första hand. Och nyliberalerna (inkl. Tidöpartierna i Sverige) vill avreglera allt som berör ditt liv.
SAS Link har redan blivit något projekt med folk från Europas alla hörn. Folk som accepterar lägre löner. Många trodde att lönerna i Skandinavien är goda men de vet inte riktigt hur skatter fungerar och hur dyrt det faktiskt är att leva här. De kommer hit glada och alla blir lika förvånade och besvikna när de får lönen utbetald.
Många är besvikna och snart närmar en del sina första 3år där bonden löper ut. Tror flera kommer att lämna. SAS Link behöver få ordnade villkor annars blir det bara ett bolag där folk passerar och i stort en väldigt dyr träningsavdelning inom SAS.
Hur ska SAS hitta piloter till 45-55 nya flygplan när de knappt hittar några alls idag. Många avböjer SAS Link pga dåliga villkor.
Marknadsmässiga löner är viktigt om man vill attrahera duktiga piloter.
Riktigt tråkigt när man läser att AirBaltics piloter har en betydligt högre lön än på SAS och SAS Link.
Vad har egentligen hänt med er SAS piloter? Vad strejkade ni för sist?
@sk main. Ett bättre initiativ skulle vara att öka konkurrenskraften genom att sänka priser. SAS behöver få näsan över vattnet innan de kan börja satsa på bättre anställningsvillkor. Allt detta gnäll om att SAS måste höja sina löner när de i praktiken inte alls behöver göra detta är nonsens. SAS lever numera på en konkurrensutsatt marknad och inte i en monopolmarknad.
SAS måste erbjuda bättre villkor till SAS Link om man vill hitta folk dit. Vet inte vad de har för andra idéer.
SAS Links löner är i framförallt Norge och Sverige är rena skämtet. Bland de lägsta i Europa.
Har svårt att se hur man ska hitta crew, framförallt Kaptener, med de lönerna som erbjuds. De har sökt kaptener konstant i 3år redan till Link. Men det är väl som någon skrev i en annan tråd, man letar bara utomlands för, dem förstår inte hur skattesystemen i Skandinavien fungerar.
SAS borde se över sina löner skyndsamt om man vill försöka attrahera duktiga medarbetare.
Haha! Air Baltic har bättre villkor är SAS!?
I didnt think Id live to see the day..
Vad händer SAS-piloter har ni helt förlorat fighten?? Ni vet väl makten ni sitter på vid förhandling?
Jämför med FC link (DEC) på Arlanda som får ungefär enligt nedan. Per Diem är ett ungefärligt belopp. PR-avdraget räknar jag här på ca 75% av max vad SAS kan dra.
Year 1: 6050€ + 500€ Per Diem = 6550€. -> 78600€/year – 4500€ (PR-avdrag) 74100/year = 6175€ / month average.
Year 3: 6050€ + 500€ Per Diem = 6550€. -> 78600€/year – 4500€ (PR-avdrag) 74100/year = 6175€ / month average.
Year 5: 6530€ + 500€ Per Diem = 7030€. -> 84360€/year – 5200€ (PR-avdrag) 79160/year ≈ 6600€ / month average.
Om Direct Entry Captains förekom på SK / Connect (vilket det inte gör i dagsläget) hade lönen varit ca 10% högre för dessa år 1-3, från år 4 och framåt är lönen ca 5% högre jämfört med kollegorna i LINk.
Kan det verkligen stämma att Air Baltic betalar nästan det dubbla jämfört med SAS Link?